הנביחות של הכלבה הפריעו – דקר למוות את השכן

ביהמ"ש המחוזי בי-ם גזר 16 שנות מאסר על ראובן אליעזר ולר שהורשע בגרימת מותו של שכנו, עמוס סער בנסיבות של אחריות מופחתת בשל מצבו הנפשי
אייל חן |
כלב, אילוסטרציה

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, ארנון דראל, אלי אברבנאל והשופטת חיה זנדברג, גזר את דינו של ראובן אליעזר ולר ל- 16 שנות מאסר בפועל בגין המתתו של עמוס סער ז"ל בנסיבות של אחריות מופחתת. עוד הטיל בית המשפט המחוזי על הנאשם מאסר מותנה, וחייבו לשלם למשפחת המנוח פיצוי בסך 258 אלף שקלים, שהוא הפיצוי המרבי האפשרי במסגרת הליך פלילי.

על הרשעתו של ולר, לפני כ-4 שנים בשעות הצהריים, הצטייד הנאשם בסכין ממטבחו, ולאחר שווידא ששכנו, עמוס סער ז"ל, נמצא בביתו, ניגש אל הבית ודפק בדלת. כשעמוס סער ז"ל פתח את הדלת, דקר אותו הנאשם 10 דקירות שגרמו למותו, ונמלט מהמקום. למעשה ההמתה קדמה מסכת של הטרדות קשות שהטריד הנאשם את עמוס סער ז"ל ומשפחתו, בין היתר בטענה שהכלבה של בני המשפחה מפריעה לו בנביחותיה.

לא אחראי למעשיו

עיקר המחלוקת בין הצדדים נגעה לכשירותו הנפשית של הנאשם. לכתחילה הואשם הנאשם בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות. שני פסיכיאטרים, שמונו על-ידי הפסיכיאטר המחוזי, קבעו כי הנאשם אינו אחראי למעשיו בשל קיומה של מחלת נפש. המדינה שלא קיבלה את עמדת הפסיכיאטרים הגישה חוות דעת של מומחה מטעמה.

בעקבות עדותו של המומחה מטעם המדינה, שינתה המדינה את עמדתה וביקשה להרשיע את הנאשם בעבירה של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת – עבירה שהעונש המרבי בגינה הוא עשרים שנות מאסר. עבירה זו עוסקת במצב בו בשל הפרעה נפשית חמורה ממנה סובל הנאשם, יכולתו להבין את מעשיו או להימנע מהם הוגבלה במידה ניכרת, אך לא במידה המגיעה כדי פטור מאחריות פלילית. בהכרעת הדין התקבלה עמדת המדינה, ונדחתה טענת ההגנה לפיה יש לזכות את הנאשם מחמת אי-שפיות הדעת.

דמות מיוחדת ורגישה

בגזר הדין עמד בית המשפט המחוזי על האכזריות שבמעשיו של הנאשם, וציין שלא ניתן לקבוע שהנאשם היה קרוב לזיכוי מלא מחמת אי-שפיות או קרוב להרשעה בעבירת הרצח בנסיבות מחמירות, אלא הנאשם מצוי בתווך בין שני הקצוות הללו. בית המשפט הטיל על הנאשם עונש הקרוב לעונש המרבי – 16 שנות מאסר לצד מאסר על תנאי ופיצוי מקסימאלי לבני משפחתו של עמוס סער ז"ל.

את גזר הדין סיים בית המשפט המחוזי במילים: "דמותו המיוחדת, הרגישה והאוהבת של עמוס סער ז"ל עלתה בבירור מכל העדויות שנשמעו בפנינו, הן כעמוד התווך של משפחתו הן בתרומתו לציבור כקב"ט מחוז ירושלים ומנהל אגף החירום של הרשות השופטת. אין לנו אלא לייחל שהאהבה הרבה שהרעיף כל חייו על בני משפחתו, חבריו ומכריו, תמשיך להעניק להם כוחות גם לאחר לכתו בנסיבות טראגיות. "חֲבָל עַל דְּאָבְדִין וְלָא מִשְׁתַּכְּחִין".

______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארנון דראל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות