עצמאי תאונת עבודה – מדריך מקיף

תאונת עבודה עצמאי היא כל פגיעה גופנית שמתרחשת במהלך עבודתו של בעל עסק. בישראל, כל תושב בוגר אמור להיות מבוטח בביטוח רפואי מקופת החולים שלו, לצד ביטוח נכות כחלק מקרן הפנסיה שאליה הוא מחויב על פי חוק להפריש כספים. בנוסף, כל תושב ישראל מבוטח גם בביטוח בריאות ובביטוח נכות דרך המוסד לביטוח לאומי (המל"ל), שנועדו להגן עליו מפני פגיעה ביכולתו להתפרנס במקרים חריגים של מחלה, תאונה ותרחישים מצערים אחרים. עם זאת, מימוש זכויות הביטוח עבור עצמאים שנפגעו בעבודתם דורש ידע וניסיון משפטי רב. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף לניווט בתאונות עבודה עצמאית בישראל, תוך התמקדות בזכויותיהם וההטבות המגיעות לנפגעים.
תאונת עבודה, אילוסטרציה

כל תושב בוגר במדינת ישראל אמור להיות מבוטח כיום בביטוח רפואי מקופת החולים שלו, לצד ביטוח נכות כחלק מקרן הפנסיה שאליה הוא מחויב על פי חוק להפריש כספים. בנוסף, כל תושב ישראל מבוטח גם בביטוח בריאות ובביטוח נכות דרך המוסד לביטוח לאומי (המל"ל), שנועדו להגן עליו מפני פגיעה ביכולתו להתפרנס במקרים חריגים של מחלה, תאונה ותרחישים מצערים אחרים. אבל דווקא בגלל ריבוי הביטוחים, מימוש זכויות ביטוח לעצמאי תאונת עבודה דורש ידע נרחב וניסיון משפטי רב. זאת בשל אופייה הייחודי של עבודת העצמאים, הכוללת לרוב שעות עבודה משתנות, מיקומים שונים ואחריות מקצועית שונה. כתוצאה מכך, פוליסות הביטוח וכשירות הזכאות לפיצויים מורכבות יותר עבור עצמאים בהשוואה לשכירים.

תנאי הזכאות לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי

כאשר נפגע עצמאי בתאונת עבודה, הוא עשוי להיות זכאי לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. החוק קובע כי עצמאי הוא כל אדם העוסק במשלח יד לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע. בנוסף, הכנסתו ממשלח יד זה לא תהיה נמוכה מ-50 אחוז מהשכר הממוצע במשק.

לחלופין, ייחשב עובד כעצמאי אם הוא עוסק במשלח יד לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו אינה נמוכה מהסכום הקבוע בחוק. גם אם מתקיים רק אחד מהתנאים הללו, ניתן יהיה להחשיב את העובד כעצמאי. בכל מקרה, בעת הגשת תביעות תאונות עבודה לעצמאים למוסד לביטוח לאומי, זכאי העצמאי לאותן זכויות כמו של השכיר במצב כזה.

זכויות והטבות לעצמאים שנפגעו בתאונת עבודה

זכויותיהם של עצמאים ששילמו דמי ביטוח לאומי כדין, זהות במהותן, כאמור, לאלו של כל עובד אחר בישראל. משמעות הדבר היא שבמקרה של תאונת עבודה, גם העצמאי רשאי להגיש תביעה לדמי פגיעה ולגמלת נכות או מענק נכות אם הוא עומד בתנאים הקבועים בחקיקה בעניין זה.

להלן התנאים שבהתקיימם תאונת עבודה עצמאית תוכר כאירוע המקנה זכויות רפואיות:
1. תאונה שאירעה בסביבת עבודתו של העצמאי: אם העצמאי עובד במקום מוגדר, ובמסגרת עבודתו נפגע באירוע שארע באופן פתאומי, הוא יהיה זכאי לפיצויים ולגמלאות שונות. נגרים, מסגרים ומוסכניקים – כולם ייחשבו כנפגעי עבודה אם ייפגעו בסביבת עבודתם ובמסגרת מילוי תפקידם.
2. תאונה שאירעה בדרכו של העצמאי לעבודה או בחזרה ממנה: עצמאי, בדומה לשכיר, יוכר כנפגע עבודה אם התאונה בה נפגע אירעה בדרכו למקום עבודתו או בחזרתו ממקום זה. יחד עם זאת, הפרשנות הנוגעת לעניין הדרך למקום העבודה היא מצמצמת. כלומר, במידה והעובד סטה ממסלולו הרגיל, הפגיעה לא בהכרח תיחשב כתאונת עבודה, וייתכן שהעצמאי יידרש להגיש את תביעתו מכוח עילות אחרות. לעניין זה, סטייה מהמסלול הרגיל לצורך ביצוע קניות עלולה להפוך את תביעת תאונת העבודה לפחות אקטואלית.
3. תאונה שאירעה בשעות העבודה מחוץ לסביבת העבודה: עבודתם של עצמאים רבים מחייבת מעבר ממקום למקום, ואינה קשורה בהכרח למקום עבודה קבוע. בעלי עסקים עצמאיים, כדוגמת חשמלאי, אינסטלטור, איש תחזוקה וכדומה, נעים בדרך כלל בין מתחמים שונים. בהתאם לכך, עצמאי מסוג זה שיקרה לו תאונה בעבודה יוכר אף הוא כנפגע תאונת עבודה עצמאי.
יש לציין כי בעת תביעת פיצויים בגין תאונת עבודה, יהיה על בעל העסק העצמאי להוכיח כי הפגיעה אכן התרחשה בזמן שעות עבודתו. הוכחה כאמור יכולה להיעשות באמצעות הצגת חשבונית או הסכם התקשרות מול הלקוח וכדומה. עם זאת, עצמאים שלא יצליחו להוכיח כי התאונה אירעה עקב עבודתם או במהלכה, ימנע מהם לקבל את הפיצוי הכספי והסעד הכרוך בכך.

צעדים לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי

להלן הפעולות שעצמאים נדרשים לבצע על מנת לממש את זכאותם לפיצויים ולגמלאות במוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונות עבודה:

  1. דיווח לרופא המשפחה או לקופת החולים: מיד עם קרות התאונה, על העצמאי לדווח על כך לקופת החולים שלו. דיווח זה הינו חשוב שכן בהמשך, ייתכן שגורמים שונים יידרשו להתייחס לנושא. גם פגיעות שנראות לכאורה קלות עלולות להתפתח בהמשך לנזקים נרחבים, אך ללא תיעוד רפואי לא ניתן יהיה להגיש תביעה לתאונת עבודה לעצמאי מול המוסד לביטוח לאומי.
    2. תיעוד הפגיעה: יש לתעד בפירוט את פרטי התאונה, את מועד התרחשותה ואת האופן שבו אירעה. במידה והיו עדים בזירת התאונה, מומלץ מאוד לבקש את פרטי ההתקשרות שלהם. ככל שניתן, יש גם לצלם או לתעד באמצעות סרטון את מקום התאונה וכן את הפגיעה הפיזית.
  2. הגשת טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי: יש להגיש את התביעה ללא דיחוי ובמועד הקרוב ככל הניתן למועד התרחשות התאונה בפועל. זאת מאחר וככל שחולף הזמן, הסיכויים לדחיית התביעה עולים. לכן, אין המלצה להמתין עד להגשת טופס התביעה.

לסיכום, להיות מעודכן ויזום במקרה של תאונה בעבודה עצמאית הוא קריטי כדי להבטיח שהזכויות והזכאות שלך יישמרו. את חשיבות התיעוד וההוכחה בקבלת פיצויים וזכויות לא ניתן להפריז, ועצמאים צריכים לגלות שקידה רבה בשמירת רישומים של פעילויות העבודה שלהם וכל אירוע שמתרחש. יתרה מכך, התייעצות עם מומחים משפטיים וביטוחיים לקבלת הכוונה עשויה להיות יקרת ערך בניווט במורכבויות של תאונות עבודה עצמאיות בישראל והבטחת קבלת הפיצויים וההטבות המגיעים לך.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות