"הראל" ביקשה מבן לחשוף מידע גנטי של אימו – מה קבע ביהמ"ש?

המבוטח, שלקה בניוון שרירים, תבע את הפוליסה, אך בחברת הביטוח טענו כי מדובר במחלה תורשתית וביקשו את המידע על אימו. השופט: "אין מקור חוקי לחייב בכך"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אילן בן-דור, דחה את בקשת חברת הביטוח הראל להורות לתובע ליתן ויתור סודיות רפואית חתום על ידי אימו מחמת טענות הנוגעות למחלה עקב הורשה מהאם.

השופט בן דור קבע כי "אין מקור חוקי המסמיך להורות לבן לאכוף על אימו למסור מידע לצד שכנגד אם היא לא מעוניינת בכך".

הדיון בבקשה בהקשר המיוחד של גילוי מידע גנטי של האם וכן האם להאריך את המועד להגשת חוות דעת רפואית נגדית ואת המועד להגשת כתב הגנה והאם ניתן לצוות על בן למסור לנתבעת וס"ר חתום ע"י אימו לצורך איסוף התיק הרפואי שלה מחמת טענות הנוגעות למחלה עקב הורשה מהאם עוד נדרש בית המשפט לסוגיה על איזה וס"ר נדרש לחתום לצורך קבלת מידע גנטי והאם די בנוסח הוס"ר הכללי המצורף לראשונה לתקנות.

וכן האם ובאיזו מידה לחייב את האם עצמה למסור לנתבעת תיק רפואי לנוכח סוגיות הכרוכות במידע הגנטי בתביעת נזקי הגוף שהגיש בנה ושנדרש לטענת המומחה מטעמה לחוות דעת נגדית לנוכח טענות שברפואה בתביעת בנה והנסיבות המיוחדות של התיק.

המדובר בתביעה על יסוד פוליסת ביטוח לכיסוי ממחלות שנטען בה לסייג עקב מחלה מורשת או מום מולד.

המומחה הרפואי מטעם התובע התייחס במפורש למידע גנטי שנוגע לאם התובע והמבטחת בקשה להורות לבן להמציא וס״ר חתום על ידי אמו לצורך קבלת מידע גנטי מתיק רפואי של אם.

זאת בגדר התביעה על בסיס פוליסה שמחריגה מחלה מורשת או מום מולד. הבן לקה במחלת ניוון שרירים שלפי מידע גנטי מבדיקה שנעשתה לאם הינה במקרים רבים עקב מוטציה מורשת.

התביעה הוגשה במקור גם באמצעות האם כאפוטרופוס לבגיר וגם היא חתומה על הצעת הביטוח.

עניין של תורשה

לגרסת חברת הביטוח, המידע חיוני מתיעוד שכבר נמסר לה עולה שמדובר במחלה שירש מהאם.

זאת כי במסמך של המעבדה לגנטיקה מולקולרית ניתן הסבר לפיו לתובע מחלה מולדת ותורשתית ובמסמך של המכון הגנטי צויין שבשני שליש מהמקרים המוטציה עוברת בתורשה מהאם הנשאית.

לתובע שלא צירף חוות דעת רפואית הותר לתקן את התביעה בצירוף חוות הדעת שבה לראשונה כתב המומחה מטעמו כי "ירש מאימו עותק של הגן (M1) אולם האם ר. אינה נשאית של מוטציית החסר שבבסיס מחלתו.

הנתבעת ציינה כאמור, שכאשר היא פנתה לקבלת חוות הדעת הנגדית, המומחה מטעמה הבהיר לה "שנדרש מלוא תיקה הרפואי של אימו של התובע לעניין הבירור הגנטי שנעשה בעניינה, להבדיל מהבירור הגנטי שנעשה בעניינו של התובע".

כמו כן חברת הביטוח ציינה כי הוס"ר בחתימת האם נחוץ כי בלעדיו, לא יימסר התיעוד בתיק הרפואי על שמה כי לא ניתן להשתמש בוס"ר שעליו התובע בעצמו. לפיכך "בלית ברירה" היא פונה לבית המשפט לצורך מתן צו לתובע המורה על המצאת וס"ר של האם מאחר והמידע הרפואי הנדון רלוונטי והכרחי לעשיית צדק ולבירור האמת.

התובע התנגד בנחרצות לבקשת הנתבעת למסירת וס״ר חתום ע"י אימו לעניין הבירור הגנטי שנעשה בעניינה ובד בבד עמד על הטענה שאימו אינה נשאית של המוטציה וגם לא חזר מהסתמכותו על חוות הדעת מטעמו.

לטענת התובע, אין לחייבו למסור וס"ר לנתבעת לצורך בחינת טענותיו שברפואה ואת הממצא הנטען בחוות הדעת מטעמו מהסיבות העיקריות הבאות שדומה נוגעות למעשה לזכות האם, מאחר ובקשת הנתבעת מנוגדת לזכות לפרטיות של האם כי אינה רלבנטית, ומנוגדת לחיסיון שחל על תיקיה הרפואיים של האם שאינה צד לתיק.

לשיטתו גם אין הצדקה להסרת החיסיון לחשיפת המידע.

התובע טען שבקשת הנתבעת מנוגדת לס' 22 לחוק מידע גנטי, המחייב המחייב שהסכמת האם למסירת מידע גנטי תיעשה במפורש ובכתב.

זכויות האם

כאמור השופט בן דור קבע יש לדחות את בקשת המבטחת , להורות לתובע ליתן וס"ר חתום ע"י אימו.

אין מקור חוקי המסמיך להורות לבן לאכוף על אימו למסור מידע לצד שכנגד אם היא לא מעוניינת בכך.

"לפגיעה באינטרס בירור האמת ועשיית צדק ,שהוא ערך בעל מעמד נורמטיבי גבוה אולם לאם הזכות להשמיע עמדתה בעצמה, בצורה מסודרת ביחס לנכונותה למסור את מידע הגנטי לגביה משום כבודה כאדם, ומשום זכותה היסודית לפרטיות וזאת בפני הערכאה המוסמכת. המידע הרפואי הגנטי מוגן גם בחיסיון שבס' 49 לפקודת הראיות ויש ליתן לה הזדמנות נאותה להשמיע דבריה", כתב השופט בהחלטתו.

בית המשפט הבהיר שאם האם של התובע תתנגד, רשאים כמובן חברת הביטוח ואף התובע לפנות בדרך הדיונית לצורך בקשת לזימון להתייצבות לעדות ו/או להצגת מסמכים בהתאם לתקנה 83 לתקנות הנוכחיות ולתקנה 178(א) לתקנות הקודמות.

או אז יבחן האם הצורך לגלות את הראיה לשם עשיית צדק עדיף מן העניין שיש לא לגלותה על יסוד איזון הזכויות והאינטרסים המעורבים. בית המשפט גם מצא שהחיסיון חל על מידע גנטי לנוכח טיבו ובמקרה של דיון בהסרתו תופעל נוסחת איזון אנכי הרלבנטית לסיטואציה בשלבים שפורטו ומתוך התייחסות למהות המידע הגנטי לזכויות והאינטרסים המתחרים למקבילית הכוחות הקונקרטית. "מידע גנטי הוא ככלל במובהק מן הדברים שלפי טיבם נמסרים לרופא בדרך כלל מתוך אמון שישמרם בסוד" ולפיכך חסוי.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אילן בן-דור


עו"ד עדן חג'ג'

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות