בגלל ניגוד עניינים – בוטל מינוי הרב רלב"ג כאב בית-דין

שופטי העליון קבעו כי המינוי של הרב דוד לאו, נשיא בית הדין הרבני הגדול, לא יכול לעמוד, בשל כך שנעשה ללא הסדר מתאים שיש בו לתת מענה לבעיה של ניגוד עניינים
אייל חן |
הרב דוד לאו
Israel's Ashkenazi Chief Rabbi David Lau attends a ceremony of the Israeli police for the Jewish new year at the National Headquarters of the Israel Police in Jerusalem on September 5, 2021. Photo by Olivier Fitoussi/Flash90 *** Local Caption *** ??? ??? ???? ??? ???? ??? ???? ?????? ??? ??? ????? ?????? ??? ???

הרכב שופטי בית משפט העליון, בראשות המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן, קבע כי המינוי של הרב רלב"ג כאב-בית-דין על ידי הרב דוד לאו, נשיא בית הדין הרבני הגדול, לא יכול לעמוד, בשל כך שנעשה ללא הסדר מתאים שיש בו לתת מענה לבעיה של ניגוד עניינים.

פסק הדין נסב על עתירה שעניינה אופן הטיפול בבעיית ניגוד העניינים הכרוכה בכך שנשיא בית הדין הרבני הגדול נדרש לקבל החלטות על מינוי דיינים, שלהם יש לו קירבה אישית או משפחתית, לתפקידים במערכת בתי הדין הרבניים. זאת, מאחר שלפי חוק הדיינים, ההחלטה על מינוי של אבות בית-דין וראשי אבות בית-דין מסורה לנשיא בית הדין הרבני הגדול בלבד. באופן פרטני, העתירה עסקה בהחלטתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול (הרב הראשי, הרב דוד לאו) למנות לתפקיד של אב-בית דין את גיסו, הרב רלב"ג. המינוי בוצע על-פי המלצה של "ועדת שניים", המורכבת משני דיינים בדימוס שמונו על-ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול.

נבחנו פתרונות שונים

היועץ המשפטי לשיפוט הרבני חיווה דעתו בפני נשיא בית הדין הרבני הגדול כי עריכת המינוי בדרך זו אינה מרחיקה את החשש לניגוד עניינים, אולם נשיא בית הדין הרבני הגדול לא קיבל את דעתו.

עריכת המינוי בדרך זו לא הייתה אף על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. סמוך לאחר עריכת המינוי הוגשה העתירה.

בתי הדין הרבניים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

במהלך הזמן שבו העתירה הייתה תלויה ועומדת נבחנו פתרונות שונים.

מחפשים הסדר

בין השאר, הועלתה ההצעה לקביעת הסדר עקרוני לפיו במקרה שבו מתעורר חשש לניגוד עניינים בשל קרבתו של המועמד לנשיא בית הדין הרבני הגדול, המינוי יתבצע בהתאם לעמדתה של ועדה בלתי תלויה, שזהות חבריה לא תיקבע על-ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול בעצמו (למשל, שחברי הוועדה יהיו דיינים בדימוס שאין להם זיקה עכשווית לבתי הדין הרבניים וכן משפטנים בשירות המדינה). חרף ההתקדמות לא הושגה הסכמה בעניין זה בין כלל המשיבים נשיא בית הדין הרבני הגדול והיועצת המשפטית לממשלה.

בנסיבות אלה, ובהיעדר הסכמה, בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ קבע כי המינוי של הרב רלב"ג כאב-בית-דין לא יכול לעמוד, בשל כך שנעשה ללא הסדר מתאים שיש בו לתת מענה לבעיה של ניגוד עניינים.

לצד זאת, בשל הצורך לתת זמן היערכות מתאים, נקבע כי ביטול המינוי ייכנס לתוקפו רק בחלוף 60 ימים.

כמו כן, נקבע כי בשלב זה נשיא בית הדין הרבני הגדול לא יוכל להחליט על מינויים נוספים של הרב רלב"ג קודם שייקבע הסדר מתאים לפתרון בעיית ניגוד העניינים. בצד זאת, בית המשפט העליון הדגיש כי אין בפסק דינו משום הטלת כל דופי ברב רלב"ג או הבעת עמדה באשר להחלטות שצריכות להתקבל, והוסיף כי על הצדדים לפעול במהרה כך שיושג הסדר מתאים בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה.

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עוזי פוגלמן

_________________________________________________________

עו"ד שני ליבמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות