ביהמ"ש על רשות האוכלוסין וההגירה: "עשתה דין לעצמה"

השופטת מיכל אגמון-גונן הורתה למשרד הפנים שלא להרחיק פליטים מאוקראינה שכניסתם סורבה למשך 48 שעות, אולם מתצהיר שהוגש לידיה עולה כי הדבר לא נעשה
רונן לוי |
פליטים מאוקראינה בנתב"ג (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אישר בתצהיר לבית המשפט המחוזי בת"א כי הרשות הפרה את הוראות בית המשפט, שלא להרחיק אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה במשך 48 שעות.

השופטת מיכל אגמון-גונן: "רשות האוכלוסין וההגירה עשתה דין לעצמה והפרה בצורה מפורשת החלטת בית המשפט".

היום (יום ג') ניתנה החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ממנה עולה כי רשות האוכלוסין וההגירה הפרה באופן מפורש את החלטת בית המשפט, לפיה אזרחי אוקראינה שכניסתם לישראל סורבה לא יורחקו ממנה במהלך 48 שעות, כדי לאפשר להם לנקוט בהליכים משפטיים ולהעמיד את החלטות הרשות בביקורת שיפוטית.

ההחלטה ניתנה במסגרת בקשה לסעד זמני, בערעור של אם ובתה הקטינה, אזרחיות אוקראינה, שנמלטו מהמלחמה והגיעו לישראל, ובתוך שעות ספורות הוחלט לסרב את כניסתן, והן הועלו על מטוס כדי לגרשן מישראל.

רק התנגדותה של האם הביאה לכך שהן הורדו מהמטוס, והגישו ערר, ולאחריו ערעור, במסגרתו טענו כי הרשות מפרה את החלטות בית המשפט.

השופטת מיכל אגמון גונן קבעה בהחלטתה: "ובכן, עולה מתצהיר מנכ"ל רשות ההגירה, כי הרשות הפרה את החלטת בית המשפט לפחות ב-24 מקרים בהם גירשה מישראל אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה, מבלי שהחלטת הסירוב הועמדה בביקורת שיפוטית. הרשות הפרה בריש גלי את החלטות בית המשפט והצליחה למנוע באופן אפקטיבי באותם מקרים מאזרחי אוקראינה, שהגיעו בעוד המלחמה משתוללת בארצם, את הסיכוי לשנות את ההחלטה שניתנה בעניינם בערכאות משפטיות".

"הפרה מפורשת של החלטת בית המשפט"

עוד קבעה, כי על אף שהחלטתה לעכב גירוש ניתנה ב-28 במרץ, הרשות לא העבירה הנחיות מתאימות לעובדיה בנמל התעופה, כך שהגירושים נמשכו. רק הגשת הערעור בתיק אחר, בו נטען כי המבקשות הורחקו בניגוד לאותן הנחיות, הביאה לחשיפת ההפרות.

"מכאן עולה", כך כתבה השופטת אגמון-גונן, "כי רשות האוכלוסין וההגירה, עשתה דין לעצמה, ובמשך עשרה ימים, בהם, לפי תצהיר שהגישה בדיון, ערכה דיונים בשאלה האם להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה בעניין אנסטסיה, לא טרחה ולו לעדכן את עובדי הרשות בנתב"ג לסוגיהם בדבר הוראות בית המשפט. לאור האמור, וכפי שעולה מתצהיר שהגישה הרשות כעת, הורחקו אזרחי אוקראינה מיד עם ההחלטה על הרחקתם, מבלי שזו עמדה לביקורת שיפוטית, ותוך הפרה מפורשת של החלטת בית המשפט".

השופטת אגמון גונן עמדה בהרחבה על החומרה שבאי ציות להחלטות ופסקי דין של בית המשפט, והפגיעה שיש בכך בשלטון החוק, והוסיפה: "במקרה שלפניי הפרת הוראות בית המשפט חמורה במיוחד, שכן מדובר בניסיון של הרשות למנוע ביקורת שיפוטית על החלטותיה, היינו להימנע מהחלת כללי המשפט המנהלי על פעולותיה. הרשות לא עשתה ולו ניסיון של הרשות לעמוד בהוראת בית המשפט בעניין אנסטסיה. הרשות פשוט בחרה להתעלם מהחלטות בית המשפט".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן


עו"ד לודמילה איליאגויב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות