ספין משפטי?

צוות ההגנה של אבי רוחן מתכוון להביא לעדות את עד המדינה בפרשת הבר נוער, במטרה לנסות ולערער את אמינות קצין החקירות מרכזי בתיק, רפ"ק יוני חג'ג' מימ"ר תל אביב, שהוא גם מאדריכלי החקירות של פרשה 512, מי שאחראי על הגיוס של מרבית עדי המדינה בתיק.
נעמה כהן |

עו"ד אורנת קמרון מצוות ההגנה המורחב, הכולל את עו"ד אבי כהן ועו"ד משה יוחאי, הודיעה לבית המשפט כי הוזמן למסור עדות זאור חנקישייב, המרצה עונש מאסר על מסירת העדות השקרית בתיק הבר נוער מדובר בעד המדינה שהונה את החוקרים של ימ"ר תל אביב בשלל עדויות ופעולות חקירה, עתה הוא טוען עשה זאת בהנחיה ישירה של רפ"ק חג'ג'.

חקירת חנקשייב אתמול בבית המשפט

"לפני שנתיים-שלוש פניתי לאבי רוחן ואמרתי לו שאשמח לסייע בכל דבר שיצטרך בחקירה כי אני מכיר את ההנהלות של החוקר", סיפר חנקישייב. לדבריו, שבוע לפני חתימתו על הסכם עד המדינה בפרשת הברנוער, חוקר המשטרה שאל אותו אם יוכל למכור נשק לאבי רוחן.

"אמרתי שאני לא מכיר אותו ושלא אוכל למכור לו", טען חנקישייב שרמז לניסיון "לתפור תיק" לעבריין.

"במקרה אחר, שבוע וחצי אחרי החתימה על הסכם עד המדינה, במהלך שיחות אקראיות עם בכיר בצוות החקירה הוא ביקש ממני להסגיר כלי נשק שהיו לי, שלדבריו שייכים לאבי רוחן", אמר העד. "קיבלתי תחושה שהוא רוצה שאומר שהנשקים שלו, אבל הם לא היו".

בחקירה הנגדית של חנקישייב, התובע נסים מרום הטיח בו כי יש בידיו מכתב שבו הודה בבריחתו מהמשטרה כשהחוקר מהברנוער לא האמין לו. "אתה שקרן מועד!" כינה אותו מרום.

חנקישייב אמר כי לתחושתו, קצין המשטרה שחקר אותו התמקד על מידע מסוים שמסר לו – והתעלם משאר המידע. "קיבלתי את התחושה שהוא נעול על אבי רוחן", אמר בבית המשפט.

"אתה לא סתם שקרן, אתה שקרן שניסה לקבור את החבר הטוב שלו בשני תיקי רצח. להכניס אותו למאסר עולם כפול", הוסיף התובע. חנקישייב השיב לו: "כן, בעזרת קצין המשטרה שעזר לי לתפור אותו".

עוד הפתעות

עד נוסף מפרדס כץ במקור שעשוי להיקרא לדוכן העדים הוא הנאשם שזוכה, חגי פליסיאן, שאף הוא טען לאורך כל הדרך כי חג'ג' טפל עליו את האשמה בדרכים פסולות.

בעקבות הזיכוי וחשיפת מחדלי החקירה תבע פליסיאן את המדינה ואף זכה ב-2.2 מיליון שקלים בפשרה, בין היתר כדי שמרבית טענותיו לא יעמדו למבחן בית המשפט.

ב-2014 הודה חנקישייב בשיבוש הליכי משפט, בידוי ראיות, קבלת דבר במרמה ומסירת ידיעה כוזבת, ובמסגרת הסדר טיעון הוא נשלח למאסר של חמש שנים וחצי. ב-2016 נחתם הסכם פשרה שבמסגרתו המדינה פיצתה את משפחת פליסיאן ב-2.2 מיליון שקלים.

 width=

 

זו לא הפעם ראשונה שפרשת הבר נוער עולה לדיון במשפט של פרשה 512
הנושא עלה לראשונה כאשר פרקליטו של יצחק אברג'ל, עו"ד שמשון וייס, טען כי החוקר הבכיר נוהג לתת אמון רב מדי בעדי מדינה שהוא מגייס ומנה בפניו כמה תיקי חקירה שבהם חג'ג' גייס עדי מדינה שקרסו בבתי המשפט. הוא ציין את עד המדינה נגד ארגון מוסלי, שהתברר כי הוא המציא אירוע רצח ובשל כך חזרה בה המדינה ממרבית האישומים נגד 10 חברים בארגון הפשע. הוא ציין בפניו את עדי המדינה נגד איתן חייא, שהשופט צבי גורפינקל הרשיע אותו אבל פסל את עדויות העדים תוך שהוא מותח ביקורת על חוקרי ימ"ר תל אביב ובראשם חג'ג'.

כאשר הגיע הסנגור לפרשת הבר נוער והגיוס של חנקישייב מיהר חג'ג לחשוף להגנתו, כי עד המדינה בתיק הבר נוער אשר נמלט מדירת המסתור השאיר מכתב בו הצהיר כי הוא בורח רק בגלל שהחוקר חג'ג' לא האמין לעדות שהוא מסר נגד חגי פליסיאן. עו"ד קמרון השיבה על כך, כי העדים לא יעידו בהכרח על התיק המדובר אלא על פרשה אחרת שרלוונטית בעיקר לחנקישייב, ולנאשם מספר 2, אבי רוחן, שנחשב ליעד מרכזי של משטרת ישראל על רקע סדרת חיסולים של עדים המיוחסת לו.

 

קמרון סירבה לפרט אבל בדיקה מהירה מגלה כי בתחילת שנות האלפיים כאשר ארגון אבי רוחן היה בשיאו בפרדס כץ, יעקב פליסיאן וגיסו אייל סלהוב היו מקורבים מאוד לאבי רוחן.

בשלב מסויים הגיס סלהוב החל לעבוד עם ימ"ר מרכז, שאנשי המודיעין שלה ניטרו את פעילות ארגון אבי רוחן. במסגרת הזו, נטען, שסלהוב סיפק מידע על רוחן ואפילו היה זה אשר שתל את ההרואין שנתפס ברכבו של רוחן – תיק שהסתיים בזיכוי מהדהד של רוחן.

זמן מה לאחר הזיכוי נרצח סלהוב בפרדס כץ, במקביל לרצח סוכן נוסף של ימ"חלפו שנים וחנקישייב שהיה שכן של הפליסיאנים וסלהוב נכנס לכלא, וכדי לצאת משם הוא פנה לחוקרי ימ"ר מרכז והציע להם מידע ממקור ראשון על רצח סלהוב. לדבריו, הרוצח היה יעקב פליסיאן בשליחות אבי רוחן, והוא עצמו ראה סרטון שהכין יעקב פליסיאן שבו הוא תיעד את הרצח, לכאורה כדי להציג אותו לבוס, רוחן.

חנקישייב לא ידע להציג את הסרטון וטיעוניו נדחו מחוסר אמינות, אבל הוא לא התייאש ופנה עם הסיפור לכתב התוכנית "עובדה", עומרי אסנהיים. חרף העניין העצום של מערכת "עובדה" בנושא חיסול הסוכנים של ימ"ר מרכז, הסיפור הזה לא פורסם במסגרת התחקיר הגדול על הפרשה, אבל הוא כן היה חלק משמעותי מהמידע המודיעיני שעליו נסמך התחקיר עם חשיפת זהותו של עד המדינה בפרשת הבר נוער חשפו אסנהיים ו"עובדה" את הסיפור המלא על המקור שלהם, חנקישייב, העבריין מפרדס כץ שימ"ר מרכז סירבו לקבל את הסיפור שלו עקב חוסר אמינות, אבל חרף כל נורות האזהרה, ראשי ימ"ר תל אביב ופרקליט המדינה שי ניצן קנו בשקיקה את הסיפור ההזוי שלו על הקשר של האחים פליסיאן לרצח המתועב במועדון הבר נוער

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות