תיאום הורי

כשהמשפחה מתפרקת המערכת המשפחתית נכנסת לסחרור משפטי כלכלי, חברתי, ומגוון רגשי ככעס, חוסר אמון, דאגה מפני העתיד ועוד ואין זה משנה מי יזם את פירוק התא המשפחתי
עו"ד אורית יצחקי |
תיאום הורי

כשהתא המשפחתי מתפרק

כאשר בני הזוג לא מצליחים להתגבר על המשבר הזוגי נסללת הדרך אל הגירושין, ואז בני הזוג צריכים להחליט איך לסיים את הנישואין – האם בדרך של הידברות וגישור או פניה להליכים משפטיים.

פניה להליכים משפטיים מתחילה את דרך המאבק, דרך שמכלה כל חלקה טובה.

החשש מפני העתיד – בעיקר בתחום הכלכלי כשנוספות להן המחלוקות הקשות על משמורת הקטינים, גובה דמי המזונות וזמני שהות, מביאות חלק מההורים למצבי קיצון שאף מגיע לחוסר הידברות מוחלט וחוסר הסכמה כמעט על כל דבר.

אבל המציאות היא – שבני הזוג אומנם מתגרשים האחד מהשניה, אבל נשארים הורים. הם לא מתגרשים מילדיהם, והתקשורת ביניהם תהיה חייבת להמשך, בוודאי כל עוד הילדים קטינים.

זמן ילד

למרבה הצער, בסיטואציה שבה ההורים עסוקים במריבות ובמאבקים משפטיים, הסובלים הישירים הם הילדים. עצוב יותר המצב בו ההורים השבויים בסכסוך ביניהם, לא אחת עושים שימוש בילדיהם כמתווכים ומעבירי מסרים והודעות ביניהם, כך שהילדים בניגוד לרצונם לוקחים חלק פעיל בסכסוך. חמור לא פחות, כאשר ההורים בתוך מאבקם מתקשים לראות את צרכי הילדים. מעורבות הילדים בסכסוך פוגעת בנפשם הרכה לעתים באופן אנוש, ו"זמן ילד" שלהם הולך ומתכלה, זמן שלא יהיה ניתן להשיב לעולם.

כשהורים גרושים (גם אם שנים אחרי הגירושין) או מצויים בהליך גירושין ונתונים בקונפליקט סוער, הדרך שתאפשר להם לעבור משפת המאבק לשפת הדיאלוג, שתסייע להם להגיע להסכמות, שתעזור להם לשים את הילדים במרכז ולפעול כהורים – הורים ביחד לילדים שלהם – הוא המודל של תיאום הורי.

מהו תיאום הורי

תיאום הורי הוא מודל מובנה של התערבות, והוא ממוקד מטרה. התיאום ההורי מתערב במקרים בהם יש קונפליקט בין ההורים.

הקונפליקט למעשה פוגע ביכולת ההורים לפעול ביחד כהורים ולשתף פעולה האחד עם השניה.

המטרה בסופו של יום היא להפריד את הקונפליקט של ההורים מהילדים, לשים את הילדים וצרכיהם במרכז ולאפשר להורים לנהל הורות אחרי הגירושין.

התיאום ההורי איננו טיפול, והוא גם לא הליך גישור. הוא למעשה מודל שעומד בפני עצמו.

בישראל – כאשר הצדדים מופנים לתיאום הורי בהוראת בית המשפט – המתאם ההורי בד"כ נכנס לפעולה כאשר פקידת סעד לסדרי דין סיימה את תפקידה והחזירה את סמכויותיה לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לבית המשפט. בית המשפט ימנה מתאם הורי ויידרש להגדיר את סמכויותיו. התיאום ההורי בחלק מהמקרים הוא בעצם הסיכוי האחרון להביא את ההורים למקום של הידברות והסכמות.

לעתים, הצדדים על אף המחלוקות המהותיות ביניהם מצליחים לפנות לתהליך של תיאום הורי באופן יזום, בהסכמה, גם ללא צו בית משפט, במהלך הליך הגירושין או לאחריו – גם אם חלפו שנים רבות מאז הגירושין.

מהי מטרת התיאום ההורי?
לתהליך התיאום ההורי מספר מטרות, בין היתר, להפחית את רמת הקונפליקט בין ההורים, להבנות שפה הורית משותפת על מנת לאפשר להורים לנהל שיח סביב צורכי הילדים, להעביר את ההורים לשיח מכבד, למזער את הנזקים הרגשיים שחווים הילדים בעקבות הסכסוך המתמשך בין ההורים, לחזק את מעורבות שני ההורים בחיי הילדים, לאפשר לילדים לאהוב את שני הוריהם מבלי לבחור במי מהם, ליישם את ההסכם עליו חתמו או את החלטות בית המשפט, ועוד.

 סמכויות המתאם ההורי
סמכויותיו של המתאם ההורי הן מוגבלות.המתאם ההורי לא משנה החלטות בית משפט, לא עוסק בשינוי משמורת ומזונות הילדים – אולם מסייע להורים להימנע מלחזור לכותלי בית המשפט, מאפשר להורים ליצור שיח, מביא את ההורים להסכמות ופתרונות  זמניים לנושאים שעולים על הפרק, מבצע התאמות זמניות שיאפשרו הרגעת הרוחות בין ההורים על מנת להוריד את מפלס הלחץ בו נתונים הילדים.

למי מתאים הליך תיאום הורי?
תיאום הורי מתאים להורים המצויים בקונפליקט הורי בעצימות גבוהה. התיאום ההורי מתאים להורים שלא מצליחים לסיים את הסכסוך ביניהם ופונים לבית המשפט חדשות לבקרים, אשר אינם סומכים אחד על השני ומתקשים לייצר תקשורת בכל הנוגע לגידול הילדים.

לסיכום
התיאום ההורי כבר נכנס לתודעה של העוסקים בתחום המשפחה בראשם בתי המשפט.

שופטים כבר עושים שימוש בכלי של התיאום ההורי. התיאום ההורי הוא כלי שמסייע להורים רבים אולם למרבה הצער, הורים שמעדיפים להיות ולחיות במצב לוחמני, לפעול ולשמר את שפת המאבק – דבר לא יעזור להם. גם לא תיאום הורי.

 width=

עו"ד אורית יצחקי עוסקת בתחום דיני המשפחה, גישור בין בני זוג לגירושין וכן בתיאום הורי.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות