הליך התשאול הנעלם

בית המשפט המחוזי תיאר בפסק הדין הונאה של חוקרי משטרה, שאותה הוא מכנה "התשאול הנעלם"; החקירה הרשמית והמתועדת של מי שלאחר מכן מכונה "המתלונן" מופסקת, ושוטר יורד איתו לרחוב שמתחת למשרדי הצח"מ כדי "לדובב" אותו לומר את שהמשטרה רוצה לשמוע, דברים המפלילים את הנאשם.
עו"ד יעקב שקלאר |
עו"ד שקלאר

המיוחד בפסק הדין הזה הוא ששלושת השופטים – פינקלשטיין, ברודי ואמיר – אינם מסתפקים בזיכוי (נדיר במחוזותינו) תוך הצגה סלחנית של פשעי השוטרים, כ"פרי רקוב בסל מלא פירות בריאים", אלא קובעים שמדובר בתופעה חוזרת ונשנית, ואף מפרטים חמישה מקרים נוספים שבהם נתקלו בזמן האחרון.

השופטים מספרים על מקרה של "חקירה בלתי מתועדת שנעשתה כלפי עדה בדרך אכזרית ומשפילה במיוחד", ולרבות מקרה שבו החוקרים תועדו בטעות – על-ידי מדובבת שהוכנסה לתא של הנחקרת עם מכשיר הקלטה – כשהם מאיימים על הנחקרת שיפיצו ברבים וכן לבני משפחתה תמונות אינטימיות שלה עם המאהב שלה – שאפילו אינן קיימות במציאות.

וראה זה פלא, סחיטה מינית היא תרגיל חקירה שגור במשטרה, החוזר על עצמו גם בענין חפץ. ׳נתנחם׳ בעובדה, שסחיטה מינית מופעלת כלפי נחקרים משני המינים. נחמה פורתא.

בית המשפט המחוזי מונה חמישה מקרים, של חקירות רצח וניסיון לרצח, שנדונו בפני אותו הרכב בשנים האחרונות, ושבהן היו מעורבים צוותי חקירה שונים ונקבע ע״י ההרכב הנכבד כי, "ברור כי לפנינו שיטת חקירה פסולה ולא כשל חד-פעמי".צריך להבין שאלה מקרים שבאו בפני אותו הרכב; תארו לעצמכם כמה עוד מקרים באו בפני שופטים אחרים. אבל אף אחד לא אוסף את המקרים ובונה מהם פרופיל מרשיע. כל שופט נתקל במקרה שלו, ובדרך כלל פוטר את עצמו בנזיפה מנומסת כלפי המשטרה. כי לידיעתכם, השופטים נזהרים זהירות רבה בכבודה של המשטרה, ורובם באים בעצמם מבין שורותיה ומבין שורות הפרקליטות.

 

המשטרה אינה רוצה לשמוע או להפנים, שבין שורותיה תפוחים רקובים, ותשובותיה תמיד ניתנות בסיסמאות מדוקלמות בשיטת ׳גזור והדבק׳. כך למשל הגיבה המשטרה לפרסומים אודות התנהלות חוקרי להב בפרשת תיקי ראש הממשלה:"משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על-ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ראש להב 433 וראש אח"מ. אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכול בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה, הרי שהיא שגויה מיסודה".

המשטרה בענין זה נוהגת כמו אחרון הנאשמים הפושעים, לאחר שקיבל ייעוץ מסניגורו – מוסרת הכחשה כללית ושומרת על זכות השתיקה !

כשנשאלתי אמש בתכנית של איילה חסון, מהו הפתרון לפשעי החוקרים ולהשגת ראיות על דרך הבידוי, הסברתי שאת החקירה יש לנהל אך ורק בתיעוד מלא, לפסול כל ראיה שלא מושגת בתיעוד, להשעות כל חוקר שבודה ראיות.

אמנם זה יהרוס כמה תיקים וישחרר כמה עבריינים, שאת אשמתם ייקשה להוכיח, אבל רק ככה נדע שהחוקרים יקפידו על תיעוד ורישום ושקיפות החקירה. רק כך תטופל מכת המדינה המתוארת בפסק הדין המחוזי והמוזנחת שנים ללא טיפול!!

 width=
עו"ד יעקב שקלאר

עו״ד יעקב שקלאר הוא מומחה למשפט פלילי על כל רבדיו, בעל וותק של 25 שנות עבודה במקצוע, עומד בראש משרד המונה 6 עורכי דין, מרצה בבתי הספר למשפטים ובפקולטות באוניברסיטה ובהשתלמויות מקצועיות של לשכת עורכי הדין על עבודת הסניגור הפלילי, פרשן משפטי בכל ערוצי הטלויזיה והרדיו והתקשורת בנושאי משפט בוערים ומייצג בתיקים החשובים והמפורסמים בתחום הפלילי בכל הערכאות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות