האם ירד הלחץ מהשופטים הפליליים? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום כי בתי המשפט הכלכליים יעסקו גם בעניינים פליליים. לדברי שר המשפטים גדעון סער, מדובר "בצעד משמעותי במלחמה בארגוני הפשיעה, בהון השחור ובעבירות הכלכליות". במקביל לצעד זה, הורה שר המשפטים על הוספת שישה תקנים לשופטים בבתי משפט אלו.
המחלקות הכלכליות בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה יוסמכו בנוסף לנושאים שבהם עוסקות כיום, לעסוק גם בפשיעה כלכלית. בין השאר יעסקו בהליכי חילוט, איסור הלבנת הון, ועבירות מיסים.
פשיעה כלכלית מאורגנת
מטרת המהלך להגביר את ההרתעה ולהביא לטיפול מעמיק ומיטבי בפשיעה הכלכלית המאורגנת, שמעלה סוגיות משפטיות חדשות וצורך בהבנה מעמיקה בנושאים כלכליים מורכבים. כמו כן, המהלך צפוי להביא לייעול ההליך וקיצורו.
השר סער ציין בדיון כי ״המלחמה בפשיעה המאורגנת צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו. ההתמודדות האפקטיבית ביותר נגד ארגוני פשיעה כרוכה גם בגביית מחיר כלכלי".
למרות התנגדות הלשכה – אושרה הרפורמה בעבירות התעבורה
לאחרונה אישרה ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת שר המשפטים גדעון סער לרפורמה בעבירות התעבורה שאמורה להביא לצמצום משמעותי של הליכים פליליים בעבירות תנועה, כאשר הצעת החוק קובעת כי קבלת קנס ונקודות על עבירת תעבורה לא תהווה עוד התחלה של הליך פלילי, אלא תדון בדיון מנהלי. בנוסף, ההליך לא ידרוש בדרך כלל הגעה פיזית לדיון. לפני כחודש, לשכת עורכי הדין יצאה נגד המהלך ובינתיים נראה, כי השר גדעון סער לא סופר את הלשכה.
עד היום, עבירות התעבורה מסוג “ברירת משפט” מוגדרות כהליך פלילי, והן נידונות בבתי המשפט לתעבורה, שהם חלק מבית משפט השלום. בשנת 2018 לדוגמא, ניתנו בישראל 1.2 מיליון דוחות תעבורה, מתוכם למעלה ממיליון דוחות ברירת משפט, ונפתחו כ-140 אלף הליכים פליליים בבתי המשפט לענייני תעבורה. הדבר מטיל עומס אדיר על מערכת המשפט.
הלשכה: “תירוץ להוצאת כספים מאזרחים”
עיקרי הרפורמה שוועדת השרים לחקיקה אישרה היא שיוקם בית דין מנהלי לתעבורה במשרד המשפטים, שיפעל כערכאה ראשונה לטיפול בהפרות תעבורה מסוג ברירת משפט. הדיונים בבית הדין יתנהלו בעיקרם באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ממשק דיגיטלי. באם יידרש דיון פרונטלי, הוא יתקיים באמצעים טכנולוגיים מבלי להידרש להגיע פיזית, פרט למקרים חריגים. כמו כן יוקם מרשם תעבורה מנהלי בדבר הפרות תעבורה בגינן ניתנה הודעת תשלום (קנס ונקודות) במקום מרשם פלילי.
כזכור, לשכת עורכי הדין יצאה נגד המהלך, כאשר לטענתה העברת דוחות התעבורה לבתי משפט מנהלים היא רק תרוץ להוציא עוד כסף מהאזרחים, בניסיון למנוע מהנהגים להתגונן משלילת רישיון והמדינה כמו תמיד היא שתכניס לקופת האוצר יותר כסף מקנסות.
לפי חוות דעת של לשכת עורכי הדין שהועברה לשר סער, לפני כחודש, אין עומס בבתי הדין לתעבורה במחוזות מרכז ותל אביב, אלא רק בחיפה והצפון, זאת בשל מחסור בשופטים ועם המיליונים שיועברו להקמת בתי המשפט המנהליים ניתן לגייס שופטים נוספים שיתמחו בתחום התעבורה.
________________________________________________________