שרף חנות בגלל סכסוך כספי – נידון ל-20 חודשי מאסר

תושב רחובות, 66, שהורשע בעבירה של הצתה חויב גם בפיצוי של 16 אלף שקלים לבעל המקום שנשרף. השופט: "הוא לא התכוון לגרום נזק לנפש אך הוא גרם נזק לרכוש"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט המחוזי מרכז, עמי קובו, גזר 20 חודשי מאסר, על תושב רחובות בן 66, שהורשע בעבירת הצתה לאחר שבשל סכסוך כספי בינו לבין בעל עסק הצית את החנות שלו. השופט קובו הורה לנאשם לפצות גם את בעל המקום ב-16 אלף שקלים. "לנאשם לא היתה כוונה לגרום נזק לנפש ואולם הוא גרם נזק לרכושו של המתלונן", כתב השופט קובו בגזר הדין.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, לפני כשנה וחצי, התעורר ויכוח כספי בין הנאשם לבין המתלונן, שהוא בעל חנות בעיר רחובות, ואף החלה התגוששות גופנית ביניהם. מיד לאחר מכן הנאשם שלח למתלונן הודעות טקסט בהן איים לפגוע בו וברכושו.

נזק רב לחנות

כעבור יומיים, לפנות בוקר, כך תואר בכתב האישום, הגיע הנאשם לחנותו של המתלונן, וידא שאיש אינו מבחין בו והניח בסמוך לבד יוטה המכסה את החלק החיצוני של החנות, ניירות טואלט שאותם הדליק באמצעות מצית שהיה ברשותו. בשל מעשיו, ניצתה מיד אשר אחזה בחנות. בראותו זאת, הנאשם עזב את המקום. האש שהצית הנאשם גרמה לנזק רב לחלק הפנימי והחיצוני של החנות ולסחורה שהיתה בה – נזק שהוערך בסך של 14 אלף שקלים.

הסנגור טען כי כתב האישום נבע מוויכוח על רקע סכסוך עסקי בין הנאשם למתלונן, שלאחריו המתלונן אף תקף את הנאשם פיזית, בעקבותיה הנאשם הגיע לטיפול רפואי. הנאשם תאר שם כי קיבל מכות, סבל מחבלות כהות ושוחרר לביתו להמשך טיפול. אירוע ההצתה התרחש כאשר הנאשם שוחרר מבית החולים ולא היה כל תכנון מוקדם, אלא הוא עבר בסמוך לחנות והחליט באופן אימפולסיבי להצית את החנות. הוא גם לא הצטייד בחומר דליק, אלא הוציא נייר טואלט ומצית מכיסו והניח על ברזנט.

איש לא יודע איך זה יסתיים

השופט קובו ציין בגזר הדין, כי חומרתה של עבירת ההצתה נובעת מכך שראשיתה ידוע, אך אין איש יודע כיצד תתפשט האש ומה יהיה היקף הנזק ובשל כך נקבע כי יש להתייחס בחומרה לעבירה זו, וככלל ראוי להטיל בגינה עונש של מאסר בפועל, כאשר מדיניות הענישה נגזרת, בין היתר, מהתכנון המוקדם, סוג ומהות הרכוש שהוצת בפועל.

"בנסיבות המקרה", כתב השופט בגזר הדין, "הפגיעה בערך המוגן היא ברף בינוני. הנאשם הצית חנות ברחוב ראשי בעיר, במקום שבו קיימים בתי עסק נוספים ובתי מגורים, בשעת בוקר מוקדמת, ובכך גרם לסיכון להתפשטות אש לעבר בתי עסק ובתי מגורים. לנאשם לא היתה כוונה לגרום נזק לנפש ואולם הוא גרם נזק לרכושו של המתלונן".

לא מוכן לטיפול

עוד הוסיף השופט כי לחובת הנאשם שש הרשעות קודמות. חמש מתוכן בין השנים 2005 ועד לשנת 2012 בגין עבירות של סחיטה באיומים, הפרת הוראה חוקית, קבלת דבר במרמה, הטרדה ואיומים והרשעתו האחרונה מחודש אוקטובר 20' בגין שתי עבירות של הסגת גבול פלילית.

"יש לתת את הדעת לשיקול הרתעת היחיד בגדרו של המתחם, וזאת בשים לב להערכת שירות המבחן בדבר קיומה של רמת סיכון גבוהה למעורבות באלימות וכי מידת החומרה הצפויה ברמה בינונית. זאת בין היתר נוכח עמדות נוקשות, עמדות הנותנות לגיטימציה לשימוש באלימות, קושי בשליטה ובוויסות דחפים, מצבו הנפשי והתמכרותו, כאשר הוא מתקשה להתייחס למוקדי הסיכון במצבו ולא השתלב בטיפול הקשור בהם", סיכם השופט קובו.


לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי קובו


עו"ד פלילי אליז קסנטיני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות