למרות התנגדות היועמ"ש – ביהמ"ש אישר לנערה להתחתן למרות גילה – 17

הנערה, המשתייכת למגזר החרדי-חסידי, תוכל להתחתן עם ארוסה, תלמיד ישיבה כבן 19. השופט: "עיכוב החתונה עד לגיל 18 עלול לגרום לעוגמת נפש ולטלטלה של ממש"
%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
חתונה במגזר החרדי. צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט לענייני משפחה בטבריה, התיר לנערה בת 17 להתחתן לארוסה בן ה-19, אותו הכירה דרך שידוך. היועמ"ש התנגד לבקשה, מאחר ובבקשה לא הייתה ולו נסיבה אחת המצדיקה חריגה מהכלל הקבוע בחוק ומהנחיות היועץ המשפטי לממשלה באשר לאיסור להתחתן בטרם יגיע קטין לגיל בגרות.

לבית המשפט הוגשה הבקשה להיתר נישואין לנערה בת ה-17, ובמסגרת הבקשה נטען כי המדובר הוא בנערה בוגרת, שמשפחתה משתייכת למגזר החרדי חסידי החפצה להתחתן בקרוב עם ארוסה, כבן 19, הלומד בישיבה ועובד לפרנסתו.

מותר במקרים מיוחדים

לטענת בא כוח הנערה, מדובר בנערה חכמה, בוגרת בנפשה, שלמעשה יזמה את המהלך של הנישואין עם בן זוגה אותו היא מכירה כבר למעלה משנה. לדבריו, הן הנערה והן בן זוגה מקבלים את הגיבוי של בני משפחתם, והמדובר הוא באנשים נורמטיביים המתפרנסים בכבוד ומנהלים רמת חיים סבירה כאשר מצבם הכלכלי טוב.

עוד טען בא כוחה, כי קיימת פסיקה המאשרת במקרים מסוימים הדומים למקרה דנן, נישואין גם בטרם הגיעו הקטינים לגיל 18 הרי שאין לעכב את תוכניתם להינשא לאלתר ובפרט כאשר ככל שחלילה יבוטלו הנישואין אזי הדבר עלול לגרום לטלטלה ופגיעה קשה בשמה הטוב של הנערה.

לטובת הקטינה?

מנגד, טענה באת כוח היועמ"ש, כי לא היו בבקשה ולו נסיבה אחת המצדיקה חריגה מהכלל הקבוע בחוק ומהנחיות היועץ המשפטי לממשלה באשר לאיסור להתחתן בטרם יגיע קטין לגיל בגרות.

"בנוסף", כך לפי עמדת היועמ"ש, "אין רצונה של הקטינה, כן ככל שיהיה, מקביל לעיקרון טובתה של הקטינה שהינו עיקרון נפרד. מכאן שלא בכדי שלל המחוקק את האפשרות למתן ההיתר על יסוד רצון הקטינה ואף הפקיע את האפשרות להחליט בעניין זה מהוריה".

עוד ובנוסף טענה ב"כ היועמ"ש כי המבקשים לא הצביעו על נזק כלשהו העלול להיגרם כתוצאה מדחיית מועד הנישואין של הקטינה עד הגיעה לגיל בגרות וכי לא זו בלבד כי אין באהבתם של בני הזוג מיועד משום נסיבה מספקת. אדרבה, הם עשויים לצאת נשכרים מההמתנה עם החתונה עד שהתובעת תגיע לגיל בגרות ותבשיל בהחלטתה לעניין זה.

אין כאן כפייה

השופט ארנון קימלמן, שקיבל בסיכומו של דבר את הבקשה וציין בהחלטתו כי "מדובר הוא כאמור בנערה חכמה, בוגרת בנפשה, שיזמה את המהלך ביחד עם בחיר ליבה ולא פעלה לאחר שהיתה נתונה ל'כפיה' כלשהי או בהתאם ל'הנחיות' כאלו ואחרות מצד בני משפחתה".

"נוכחתי לדעת", הוסיף השופט, "כי הן לנערה ולחתן המיועד משפחה תומכת ואוהבת, עם הורים, אחראיים ובעלי ניסיון חיים, המתפרנסים בכבוד. הנערה מצליחה מאוד בלימודיה ואף שואפת להמשיך את לימודיה על מנת לקבל הכשרה במזכירה – רפואית וזאת לאחר שתסיים את חוק לימודיה התיכוניים. מכאן שדווקא חתונה בשלב זה, היא שתסייע לה להתחיל את לימודיה לאחר התיכון בראש צלול ובנפש חפצה".

"סבורני", נימק עוד השופט, "כי לא זו בלבד שבעוד מספר חודשים הנערה תגיע במילא לגיל 18, אלא שדווקא עצם עיכוב החתונה רק בשל כך שחסרים לה אותם חודשים עד שיגיעו לגיל 18, הוא שעשוי לגרום להם עוגמת נפש רבה אם לא לטלטלה של ממש מבחינה רגשית. למרבה הצער, כך דרכו של עולם שאיש אינו דן בפרוטרוט במתח האופף בני זוג עובר לחתונתם. למעשה המדובר הוא ברגשות שעוצמתם אינה קשורה קשר ישיר למצבה של מערכת היחסים עם בן הזוג והאפשרות הנתונה להם להקים בית נאמן ויציב. מכאן שהתקופה שבסמוך לפני החתונה הינה תקופה שעלולה לעורר רגשות של מתח וחרדה, שאומנם הינן רגשות טבעיים לחלוטין נוכח הנסיבות, אלא שהם אינם מיטיבים עם בני הזוג".


לצפייה ודירוג כבוד השופט ארנון קימלמן


עו"ד סמדר אלטרס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות