3 שנות מאסר למנכ״ל אפריקה תעשיות לשעבר

אבי מוטולה, שהורשע בעבירות הטעיית משקיעים וגניבה בהיקף מצטבר של 1.2 מיליון שקלים נידון בביהמ"ש לעונש מאסר ממושך. במסגרת הפרשה הועמדו לדין 11 נאשמים ו-4 חברות
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, גזר על אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה תעשיות וקבוצת נגב, שנתיים ועוד עשרה חודשי מאסר בפועל; זאת, לאחר שהודה והורשע בביצוע עבירות דיווח במטרה להטעות משקיע סביר, עבירות גניבה בידי מנהל ובעבירות נוספות. מוטולה הורשע במסגרת הסדר טיעון שנערך בהליך גישור וטרם החל שלב ההוכחות בבית המשפט.

הרשעתו וגזר דינו של מוטולה מצטרפים להרשעה בעבירות דיווח דומות של אביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת נגב, ולהסדרים שנחתמו זה מכבר עם תשעה נאשמים נוספים, שהורשעו גם הם בעבירות דיווח ובעבירות נוספות. בכך מסתיים חלקו הארי של תיק אפריקה תעשיות שבמסגרתו הוגש כתב אישום נגד 11 נאשמים וארבע חברות. עניינה של אפריקה תעשיות עדיין מתנהל ובעניינו של נאשם נוסף אשר כבר הורשע, הצדדים יבקשו מבית המשפט לאשר את ההסדר שבוע הבא.

מצגי שווא

בין השנים 2014-2011 ניצל מוטולה את מעמדו בקבוצה על מנת להנחות את עובדיו, ובראשם את איבשיץ, לנקוט בכל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות על מנת שיוצגו מצגי שווא על תוצאות קבוצת נגב ועל עמידתה ביעדים הגבוהים שנקבעו לה.

בשנים אלו יזמו מוטולה ואיבשיץ תכנית עבריינית שיטתית שמטרתה הצגת מצגים "משופרים" ומטעים ביחס לנתונים הכספיים של אפריקה תעשיות וחברות הבת שלה. במסגרת תכנית זו הורו לכפופים להם, שעבדו באותה העת בחברות הבת של אפריקה תעשיות, בין היתר, להקדים את מועד ההכרה בהכנסות ולרשום הכנסות כפולות.

כחלק מהפעילות המרמתית, נהגו מנהלים ועובדים בקבוצה, בהנחיית מוטולה ואיבשיץ, באופן שיטתי, לשייך הכנסות שנוצרו ברבעון העוקב לרבעון שכבר הסתיים, להכיר בהכנסות בגין סחורה שטרם סופקה ולעיתים אף בהכנסות בגין עסקאות בהן טרם נקבע איזו סחורה אמורה להיות מסופקת ובאיזה מועד. כמו כן, בהנחיית מוטולה ואיבשיץ, פעלו מנהלים ועובדים בקבוצה כדי ליצור הכנסה פיקטיבית כפולה, בכך שחייבו בספרי הקבוצה חלק מלקוחותיה פעמיים.

פרטים שקריים לרואי החשבון

עוד הורשע מוטולה בעבירת קבלת דבר במרמה, כשמסר פרטים שקריים לרואי החשבון המבקרים של הקבוצה, כל זאת על מנת להניח את דעתם ולקבל את אישורם לנאותות הדיווח הכספי של חברות הקבוצה.

כתוצאה מפעילות מרמתית זו, כללו אפריקה ישראל תעשיות בע"מ וחלק מחברות הבת שלה, בדוחותיהן הכספיים בשנים 2014-2011, פרטים מטעים רבים ביחס לסעיפים מהותיים בדוחות הכספיים, ובכלל זה הכנסות הקבוצה, רווחיה ויתרות לקוחותיה, והכל בסך עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, הורשע מוטולה בביצוע עבירות גניבה בידי מנהל. מוטולה ניצל את מעמדו הבכיר באפריקה תעשיות ובקבוצת נגב ושלח ידו במרמה בכספי הקבוצה בסך מצטבר של כ-1.2 מיליון שקלים, תוך שהציג מצג שווא בפני בעלי תפקידים בחברה וגרם לרישומים כוזבים בספריה. בסמוך לאחר פיטוריו, החלה אפריקה תעשיות בבדיקות המשיכות האסורות של מוטולה ונוכח בדיקות אלו, השיב מוטולה לחברה כמעט את מלוא סכום כספי הגניבה.

_________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט בני שגיא

__________________________________________________________________

עו”ד אלון הראל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות