ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת שר המשפטים גדעון סער לרפורמה בעבירות התעבורה שאמורה להביא לצמצום משמעותי של הליכים פליליים בעבירות תנועה, כאשר הצעת החוק קובעת כי קבלת קנס ונקודות על עבירת תעבורה לא תהווה עוד התחלה של הליך פלילי, אלא תדון בדיון מנהלי. בנוסף, ההליך לא ידרוש בדרך כלל הגעה פיזית לדיון.
לפני כחודש, לשכת עורכי הדין יצאה נגד המהלך ובינתיים נראה, כי השר גדעון סער לא סופר את הלשכה.
עד היום, עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" מוגדרות כהליך פלילי, והן נידונות בבתי המשפט לתעבורה, שהם חלק מבית משפט השלום.
בשנת 2018 לדוגמא, ניתנו בישראל 1.2 מיליון דוחות תעבורה, מתוכם למעלה ממיליון דוחות ברירת משפט, ונפתחו כ-140 אלף הליכים פליליים בבתי המשפט לענייני תעבורה. הדבר מטיל עומס אדיר על מערכת המשפט.
עיקרי הרפורמה שוועדת השרים לחקיקה אישרה היא שיוקם בית דין מנהלי לתעבורה במשרד המשפטים, שיפעל כערכאה ראשונה לטיפול בהפרות תעבורה מסוג ברירת משפט.
הדיונים בבית הדין יתנהלו בעיקרם באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ממשק דיגיטלי.
באם יידרש דיון פרונטלי, הוא יתקיים באמצעים טכנולוגיים מבלי להידרש להגיע פיזית, פרט למקרים חריגים.
כמו כן יוקם מרשם תעבורה מנהלי בדבר הפרות תעבורה בגינן ניתנה הודעת תשלום (קנס ונקודות) במקום מרשם פלילי.
הלשכה: "תירוץ להוצאת כספים מאזרחים"
כזכור, לשכת עורכי הדין יצאה נגד המהלך, כאשר לטענתה העברת דוחות התעבורה לבתי משפט מנהלים היא רק תרוץ להוציא עוד כסף מהאזרחים, בניסיון למנוע מהנהגים להתגונן משלילת רישיון והמדינה כמו תמיד היא שתכניס לקופת האוצר יותר כסף מקנסות.
לפי חוות דעת של לשכת עורכי הדין שהועברה לשר סער, לפני כחודש, אין עומס בבתי הדין לתעבורה במחוזות מרכז ותל אביב, אלא רק בחיפה והצפון, זאת בשל מחסור בשופטים ועם המיליונים שיועברו להקמת בתי המשפט המנהליים ניתן לגייס שופטים נוספים שיתמחו בתחום התעבורה.
בחוות הדעת מציינים בלשכה כי הבעיה העיקרית ברפורמה היא הפגיעה ביכולתם של נהגים להתגונן מאישום, כאשר לטענת הלשכה תיקי תעבורה מורכבים יותר ורצופי מחלוקות ורוב הנהגים שמבקשים להישפט עושים זאת ללא עורך דין ומייצגים את עצמם, רבים מהם מבקשים לקבל את חומר הראיות – אותו לא ניתן לקבל ללא בקשה להישפט, במטרה להביאו לעורך דין ולהחליט עמו האם יש טעם לשכור את שירותיו.
עוד צוין, כי בניגוד לערעור על דוח תעבורה, דוח מנהלי יקר הרבה יותר בשל הצורך בתצהירים ומסמכים. אם על דוח תעבורה רגיל דורשים כיום עורכי דין בין 500 ל-3,000 שקל, ערעור על דוח מנהלי יעלה כ-10 אלף שקלים ולא כל נהג יוכל לממן את זה ו"העומס בבתי המשפט הוא רק תירוץ להוציא עוד כסף מהאזרחים".