עבירות סמים – מה חשוב לדעת?

מהו העונש על החזקה ושימוש בסמים מסוכנים? וכמה נאשם צפוי לקבל על ייצור וגידול והאם יש הבדל בין סמים קלים לקשים? עו"ד מור עטיה, המתמחה במשפט פלילי, במדריך מיוחד
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%95%d7%a8-%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%94 |
סחר בסמים קוקאין
סחר בסמים, אילוסטרציה envato

סביר להניח, כי מבין כמה מחבריכם הקרובים ביותר, ישנם כמה כאלה המשתמשים בסמים “רגילים”, נורמטיביים, והם ללא כל עבר פלילי או עוסקים בדרך שהיא בסמים על מנת להרוויח כסף או לחזק שליטה כוחנית ועבריינית כלשהי. בין אם מתמימות וחוסר ידיעה של החוק ובין אם מניסיון לחמוק מבין שיני העונש – החוק רואה את העבריינים בעבירה של שימוש בסמים, באותה מידה.

עבירות סמים נחשבות לעבירות פליליות לכל דבר ועניין והן נפוצות מאוד לא רק בישראל, אלא בעולם כולו. בניגוד למדינות בהם קיים גידול טבעי של סמים כמו הודו או קולומביה, בישראל החוק מחמיר בעיקר עם סחר בסמים מכיוון זוהי עבירה שלמעשה תמיד מתבצעת ביודעין וכתוצאה מכך אין שום אפשרות לטעון לנסיבות משפטיות אחרות מקלות כמו בתום הלב. פקודת הסמים המסוכנים אף מחמירה את התייחסותה הרבה יותר וקובעת שאסור לא רק לסחור בסמים, אלא חל איסור מוחלט גם לצרוך אותם, לייבא אותם או לתת אותם לקטינים (שידול קטין לשימוש היא עבירה שבצידה 25 שנות מאסר בפועל).

עו"ד מור עטיה

העונש הקבוע בחוק לעבירות אלה הינו מאסר בפועל לתקופה של 3 שנים עבור עבירות החזקה ושימוש בסמים מסוכנים. עונש כבד הרבה יותר ניתן על ייצור, יצוא, הפקה והכנה של סמים מכל סוג שהוא.

עבירה שעונשה יכול להגיע גם לשנות מאסר רבות יותר, בתוספת קנסות כספיים, שלילת רכוש ופסילת רישיון נהיגה. חשוב לזכור עם זאת, לצד הענישה החמורה, החוק כן מתיר את האפשרות לשימוש עצמי חוקי בכמות מוגבלת עבור הסמים קנאביס וחשיש (בכמות של עד 15 גרם) וקוקאין (בכמות של עד 0.3 גרם).

סמים קלים וסמים קשים

ההגדרה של "קל וקשה" בכל הנוגע לנרקוטיקה אינה אלא הגדרת רחוב. פקודת הסמים המסוכנים מגדירה ברשימה את הסמים שאסור להשתמש בהם לפי חוק וכך אין הבדלה. אולם ולמרות זאת, בבתי המשפט כן עושים את ההפרדה בין שימושים בודדים במריחואנה לבין שימוש קבוע בקוקאין, לדוגמא. שכן קוקאין נתפס כסם "קשה" יותר ממריחואנה, אף על פי שאחוזי השימוש במריחואנה הם גבוהים פי כמה וכמה מאלה את הקוקאין.

חקירה בנושא סמים היא לעיתים אירוע שנקלעים אליו סתם כך, כאשר "נשלפים" מהיכן שהוא לטובת העניין, ומבלי זמן התארגנות מוגדר מראש ולכן, הקפידו להתייעץ עם עורך דין בטרם החקירה ולהעלות בפניו את הסוגיה כפי שהיא.

לאתר עו"ד מור עטיה לחצו כאן.


עו"ד מור עטיה – מור עטיה חברת עורכי דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות