צוואות או לא להיות

למרות שמטרתן להסדיר את ירושת הנפטר בהתאם לרצונו, לעיתים צוואות מובילות דווקא לסכסוך ארוך שנים. עו"ד אופיר חליוה מסביר כיצד נוכל להימנע ממריבות משפטיות מיותרות
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%a8-%d7%97%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%94 |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

צוואות הן אמנם הדרך השלווה והשקטה ביותר להסדיר את ירושת הנפטר וחלוקת רכושו ,אך לעיתים צוואות מובילות דווקא לסכסוך משפחתי ארוך שנים שיכול לרדת עד לפרטים הקטנים ביותר בחייו של הנפטר על מנת להבין מה היה רצונו האחרון.

כאשר הגענו לרגע בו אנו נרצה לכתוב צוואה, עלינו להיות מודעים למספר סוגי צוואות:

צוואה בכתב יד

מדובר בצוואה שיכולה להיערך לבד, כאשר על האדם המכין אותה לכתוב אותה בכתב ידו שלו ולציין את התאריך בו נכתבה, לצד חתימתו.

חשוב לזכור, כי גם כאשר המוריש כותב בכתב ידו, עליו לדעת כי יתכנו פגמים טכניים, בגינם אם לא ימולאו כל כללי הצוואה, היא עלולה אף להיפסל. אין חובה להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות, אך הדבר מומלץ.

צוואה בנוכחות עדים

צוואה זו תיערך בפני שני עדים לפחות שעליהם להיות בני 18 ומעלה, אשר אינם פסולים בדין ואינם יכולים להיות נהנים מהצוואה. גם כאן על הצוואה להיות כתובה אך יכולה להיות מודפסת, ועל שני העדים לחתום עליה. כמו כן, אין חובה להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות, אך הדבר מומלץ.

עו"ד אופיר חליוה
עו"ד אופיר חליוה

צוואה בפני רשות

צוואה זו נמסרת על ידי המוריש לשופט, חבר בית דין רבני, רשם בית משפט, נוטריון או רשם לענייני צוואות. את הצוואה ניתן לומר בפני הרשות בעל פה או בכתב. גם כאן על נציג הרשות להיות חתום על הצוואה יחד עם המוריש. הצוואה מופקדת אצל הרשות.

צוואה בעל פה

היא צוואה יחסית נדירה שיכולה להתקיים בתנאים מסוימים כמו במקרה של אדם גוסס המצוי על ערש דווי או אדם שכרגע רואה עצמו ניצב מול המוות ונמצא בסכנת חיים.

צוואה הדדית

צוואה זו היא צוואה שמסתמכת על צוואה אחרת. מדובר למעשה, באחת הדרכים הנבונות לעריכת צוואה וחלוקת רכוש, כאשר צוואה אחת מבטיחה את השנייה. לדוגמה: כאשר זוג, שנמצא בפרק ב' של חייו, מחליט לערוך צוואה אשר קובעת שכאשר אחד מבני הזוג ילך לעולמו, יקבל בן הזוג השני את כל הרכוש ואם השני נפטר קודם, חלה הצוואה בתנאים ההפוכים. בנוסף, צוואות הדדיות יכולות לקבוע, כי רק כאשר שני בני הזוג ילכו לעולמם אזי הרכוש יחולק בין הילדים.

חשיבות הייעוץ המשפטי

אחד הדברים החשובים בכתיבת צוואות הוא הניסוח שלהם. בין אם אתם כותבים אותן בעצמכם או בין אם בנוכחות עדים, עליכם לנסח את הצוואה בצורה הברורה והמובהקת ביותר על מנת שלא יהיו סתירות או אי הבנות. פנו למשרד עו"ד בקיא ומנוסה בדיני ירושות שיידע לנסח עבורכם את הצוואה כך שתשקף את הרצונות האמיתיים שלכם.

גם אם נקלעתם לקרב צוואה, במסגרתו אתם נאלצים להוכיח את חלקכם בירושה של מי מקרוביכם, הנכם מוזמנים להסתייע במשרדנו – משרד עו"ד אופיר חליוה, שיידע לייעץ לכם ולעמוד לצדכם.


עו"ד אופיר חליוה

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות