נתפסת סוחר סמים, מה העונש שצפוי לך?

החוק בישראל מתייחס לעבירות סמים בצורה קשה, וסחר באופן מיוחד: בין בייבוא, ייצוא ומכירה והפצה. ברוב המקרים הענישה תואמת את חומרת העוולה
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99 |
סחר בסמים קוקאין
סחר בסמים, אילוסטרציה envato

שימוש בסמים על גווניהם נמצא מתחת לרדאר בחתך רחב של אוכלוסיות ותרבויות.

הסמים אינם מופיעים משום מקום, וישנם אנשים שמנצלים סחר הסמים לפרנסתם האישית.

החוק בישראל מתייחס לעבירות סמים בצורה קשה, וסחר באופן מיוחד: בין בייבוא, ייצוא ומכירה והפצה באמצעות פלטפורמות שונות. ברוב המקרים הענישה תואמת את חומרת העוולה.

הגדרת החוק לסחר סמים

החוק בישראל אוסר על התעסקות בסמים בצורה גורפת, עם מעט מאוד סייגים. פקודת הסמים המסוכנים מפרטת את האיסורים, ומגדירה מה נחשב סחר, ייצוא, יבוא ועוד פעולות נוספות שקשורים בעסקי הסמים.

סעיף 13 (פקודת הסמים המסוכנים):

"לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל".

כהמשך לסעיף הנ"ל, החוק מגדיר את תחום הסחר באופן ספציפי, "לא יתווך אדם – בין בתמורה ובין שלא בתמורה – בפעולה אסורה לפי סעיף 13" (סעיף 14 לפקודת הסמים המסוכנים).

סחר בסמים הוא אסור. הגדרות חברתיות לסמים "קלים" כדוגמת מריחואנה אינן משתנות בפני החוק והעונשים על ביצוע סחר זה הם בהתאם לחוק. זאת למרות שהיחס לסם מסוכן נתפס בצורה שונה בחברה.

אלו העונשים שצפויים בעקבות סחר בסמים

מהו העונש בגין סחר בסמים? עבירת סחר בסמים היא בעלת אחד העונשים הכבדים שנמצאים בפקודת הסמים המסוכנים. אדם שעובר על הוראות החוק ומבצע סחר בסמים, עונשו צפוי להגיע ל – 20 שנות מאסר, או קנס שגובהו פי עשרים וחמישה מהאמור בפקודת העונשין, ס' 61(א)(4) (סעיף 19א לפקודה).

עונש על סחר זהה לגידול סמים או ייצורם והפקתם, אך שונה מעונש על החזקה לטובת שימוש עצמי. אדם שיחזיק סמים בכמות קטנה, כמובן שתלוי בסוגם או לטובת שימוש עצמי, עונשו הצפוי יהיה עד שלוש שנות מאסר.
מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את העיסוק בסמים, אך שמה דגש מיוחד על עיסוק שאינו "אישי". לעיתים נראה שהרשויות והמשטרה עוצמות עיניים בכל מה שקשור לשימוש אישי, אבל זה נובע מרצון להשקיע את המאמץ לתפוס את אלה שסוחרים להם את הסמים.

האם יש דין שונה לקטינים שנתפסו סוחרים סמים?

ענישת קטנים בעבירות של סחר בסמים רגישות מאוד. התקופה בה הם נמצאים בחייהם היא מהמשמעותיות ביותר בציור עתידם האישי. לרוב, התופעה מתחילה לאחר שימוש אישי בקרב בני הנוער, ואלה שחיים בלי מסגרת חיים סדירה נוטים לגלוש לעבירות סמים.

בני נוער רבים מנצלים את השליטה שלהם ברשות החברתיות ומוצאים דרכים יצירתיות לבצע סחר בצורה "נסתרת", שמטשטשת את היכולת לעקוב אחרי פעולותיהם. מנגד, חוסר שיקול הדעת שלהם בגיל זה, מוביל בסוף לתפיסתם בידי משטרת ישראל.

מדיניות הענישה בקטינים, אינה מחריגה אותם במקרים בהם נתפסו סוחרים בסמים. העונשים שמוגדרים בחוק חלים גם עליהם. יחד עם זאת, השופטים בישראל מודעים לכתם שישאר בקרב אותם בני נוער שיואשמו בעבירות המייחסות להם.

לכן, מסביר עו"ד שמחה כהן כי השופטים משתמשים במספר גורמים נוספים על מנת להכריע. מה הסם בו סחרו ובאיזו כמות? מה מצבו הנפשי של הקטין והאם יש לנאשם עבר פלילי ממקרים דומים נוספים. ברוב המקרים הענישה תהיה 'קלה' יותר מאשר סחר דומה אצל בוגרים.

האם סיוע משפטי מסייע בענישה של סחר בסמים?

עבירות סמים הן חמורות ביותר, ואף בתוך תחום עבירות הסמים ישנו מדרג משמעותי בין העונשים הצפויים שבית המשפט יכול להטיל על הנאשמים. שליטה בעבירה הספציפית ובדיוק שלה היא קריטית.

שימוש בליווי משפטי הוא חשוב ביותר. עורכי דין שמומחים בתחום הסמים בכלל ובסחר בפרט, יודעים את החוק ואת מקרי העבר בצורה שבה יוכלו להשפיע על העונש בצורה שאין דרך להגיע אליה לבד.

עם זאת, העובדה ששימוש בליווי משפטי עשויה להוביל לצמצום והפחתת העונש אינה מאפשרת להקל ראש. עבירות סמים הן מסוכנות ביותר, ועורכי דין ינסו להוביל את המשפט בצורה הישרה ביותר, זה לא מבטיח זיכוי מהאשמות ברמה שמאפשרת להמשיך את הסחר.

לאור האמור, נראה כי מעבר לעובדה ששימוש בסמים יכול להשפיע על אדם בצורה שאין איך לצפות אותה. את הדבר שכן ניתן לצפות הוא העונש החמור והשינוי בחייכם במידה ותתפסו סוחרים באותם סמים.

הזהרו הן משימוש בסמים והן בביצוע סחר שלו, במידה והגעתם למצב שנתפסתם פעלו בצורה חכמה ותוודאו שאתם בוחרים את שירותיו של עורך דין מומחה שידע להגן עליכם בצורה המיטבית.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות