האם בקרוב יקוצר הליך הרישום במקרקעין?

דוח הצוות הבין-משרדי הוגש לשר המשפטים ובתוכו המלצות להסרת חסמים לרישום דירות בטאבו כדי להבטיח שזכויות הבעלים יזכו להגנה הקניינית המירבית
דנה לווינסקי |
בית

דוח הצוות הבין-משרדי להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין הוגש אתמול לשר המשפטים. הצוות פעל בהתאם להחלטת הממשלה, במטרה לאתר חסמים ולהציע פתרונות, למציאות שבה זכויות דיירים במאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בפנקסי המקרקעין (טאבו). משמעות מצב זה היא, שבעלי הדירות מחזיקים בזכות חלשה יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה על שמם בטאבו, והדבר דורש תיקון.

עוד בנדל"ן:

הדוח מאתר שלל חסמים ומציע פתרונות יוצאי דופן ומשמעותיים, אשר את חלקם ניתן ליישם כבר בטווח הזמן הקצר, וחלקם טעון הליכי הסדרה, באמצעות חקיקה ראשית ותקנות. הדו"ח כולל המלצות רבות ומגוונות. ראשית, הצוות מצא כי לשם מתן פתרונות ישמים יש לבצע שינוי תפיסתי, כך שהליך התכנון והליך הרישום יסונכרנו לכדי הליך אחוד – מ"תכנית לרישום". לכן לשם ייעול רישום בזכויות בפנקסי המקרקעין, נדרש לייצר הרמוניה של ממש בין עולם התכנון לעולם הרישום, וזאת כבר בשלבי התכנון הראשוניים, כך שיקדמו גם את צרכי הרישום העתידיים.

הדוח כולל המלצות, אשר נועדו להקל ולשפר את אופן עשיית העסקים בישראל ("Doing business"), תוך מחויבות ודאגה לשיפור מצבם של ציבור בעלי הדירות, הקבלנים והרוכשים בשוק הדיור ההולך ומתפתח. פתרונות אלו כוללים הצעות לפישוט הליכי הרישום גם ביחס לבניה קיימת שהוקמה לפני שנים רבות, וגם ביחס לבניה חדשה, או כזאת הקורמת עור וגידים בימים אלו.

שיפור מצבם של בעלי הדירות

ההסדרים הפרטניים המוצעים בדוח שמטרתם להוציא לפועל את השינויים הנדרשים הם רבים. לדוגמא – הדוח ממליץ לעדכן את ההסדר החוקי הקיים בסעיף 125 לחוק התכנון והבניה כיום. על פי ההצעה, סמכויות אישור התאמתם של התשריטים המעגנים את גבולות החלקות (תת"ג ותצ"ר), יאושרו תוך כדי ההליך התכנוני ע"י מוסד התכנון המאשר את התוכנית ולא זמן רב אחרי אישור התוכנית וע"י יו"ר הוועדה המקומית, כפי המצב כיום.

המדובר בהסדר שעשוי להישמע טכני, אך הוא צפוי להיות בעל השלכה מהותית על הסיכוי לרישומם של הזכויות בטאבו בלוחות זמנים יעילים. דוגמא נוספת היא ההמלצה לאגד למסמך אחד שני מסמכים דומים- היתר הבניה שניתן לבית המשותף ותשריט הבית המשותף, שמוגש לטאבו. הכפילות במסמכים אלה כפי שקיימת כיום אינה הכרחית והיא מייצרת בירוקרטיה עודפת ופתח לקשיים משפטיים. דוגמאות מייצגות אלה מצטרפות להמלצות הדוח, המבקשות להקל על הליך רישום הזכויות לאחר גמר התכנון, לתמרץ ולהבטיח כי הזכויות הדיירים יזכו להגנה הקניינית המירבית.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות