המדריך לבני הזוג של פושט רגל

הליך פשיטת הרגל משפיע על משפחתו של החייב ובמיוחד על בן זוגו אך האם גם הוא מוכרז פושט רגל? האם ניתן לגבות גם את חלקו ברכוש המשותף? התשובה איננה חד משמעית אך נקיטת אמצעי זהירות יכולה להועיל לבני הזוג שנקלעו להליך פשיטת הרגל.
עו"ד אסף סיידה |
המדריך לבני הזוג של פושט רגל

 

כאשר אדם יורד מנכסיו ואינו מצליח לשלם את חובותיו הוא יכול לפנות להליך של פשיטת רגל. במסגרת הליך זה מבקש החייב מבית משפט המחוזי להתחיל הליך ומוכרז כפושט רגל, אם בית המשפט מאפשר זאת, נעצרים כל ההליכים המשפטיים נגד החייב ובמקביל ממונה כונס נכסים, שתפקידו לחשב את כל הונו של החייב ולחלק אותו לנושים לפי סדר עדיפויות קבוע מראש. כמו כן מחשב כונס הנכסים את הסכום לתשלום בו יוכל החייב (פושט רגל) לעמוד ולשלם בעבור חובותיו. בתקופה זו מוטלים על אדם המוכרז בתור פושט רגל מגבלות רבות, כך אינו יכול לצאת לחו"ל, אינו יכול לפתוח עסק, אינו יכול להנפיק צ'קים וכן סנקציות נוספות שתכליתן לוודא שפושט הרגל מתאמץ להחזיר את חובותיו כפי יכולתו. השלב שלאחר מתן צו כינוס הוא ההכרזה על פשיטת רגל ולאחר מכן כאשר בית המשפט השתכנע שכל מה שניתן היה לשלם לנושים שולם או כי אין תועלת בהמשך ההליכים, הוא נותן לחייב צו הפטר. משניתן צו הפטר נמחקים חובות העבר ומוסרות ההגבלות שהוטלו עליו.

האם ההליך משפיע גם על בן/בת זוג של פושט רגל?

  1. הפרידו חשבונות – כאשר אחד מבני הזוג מחליט להקים עסק, עליו להתנהל בחשבון בנק נפרד מזה המשפחתי. ככה אם חלילה יקלע לתסבוכת כלכלית, חשבון הבנק יהיה מופרד והוא יוכל להוכיח לבית המשפט כי התסבוכת הכלכלית תלויה בו ובהתנהלותו הכלכלית בלבד, ואין לבן או בת הזוג קשר אליה. בד"כ בית המשפט יקבל את טענתו ויותיר את בן הזוג מחוץ לסיפור.
  2. רישום משותף על נכסים – כאשר בני הזוג רוכשים דירה או רכב, חשוב לרשום אותם על שם שני בני הזוג, (כמובן במידה והדירה שייכת לשניהם ולא שייכת לאחד מהם במסגרת הסכם ממון). החשיבות לכך ברורה. אמנם במסגרת חוק יחסי ממון הסדר איזון המשאבים מכיר החוק בדירה שנרכשה ע"י הזוג כשייכת לשניהם, אך אם תרשם רק על אחד מהם נטל ההוכחה שהנכס אכן שייך לו, יוטל על בן הזוג, ולא בטוח שבית משפט יקבל זאת. לכן בבואכם לרכוש דירה או רכב דאגו כי יהיה רשום על שני בני הזוג, או החתימו עו"ד על שיתוף הדירה.
  3. לא לחתום ערבות על חובות בן הזוג – האדם שהכי קל לנו להחתים כערב הוא בן הזוג, אך מדובר בצעד שאינו חכם בעליל, שכן אם חלילה יכנס העסק לתסבוכת, שני בני הזוג יהיו חתומים על החבות ולא רק אחד מהם.
  4. הסכם ממון – כאשר אחד מהצדדים פותח עסק מומלץ מאד לערוך הסכם ממון בין בני הזוג, שיתאר הפרדת רכוש ביניהם – מהלך העשוי לחסום הטלת חובות על בן או בת זוג שאינו אחראי לה.
עורך דין לדיני משפחה אסף סיידה
עורך דין לדיני משפחה אסף סיידה

לסיכום: חובות בן הזוג עלולים, במקרים מסוימים, להכניס את בן הזוג השני למציאות חיים עגומה – אך ברוב המקרים החוק עומד לצדו, וחובותיו, לא חלים עליו ולא על חלקו בנכסים המשותפים. עם הקפדה יתרה על הפרדה כלכלית בין בני הזוג, סביר להניח שבתי המשפט יפרידו אף הם את הנכסים ובן הזוג לא יאלץ לשלם אף הוא מחלקו היחסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות