נפגעת בתאונת עבודה? כך עליך לנהוג. מדריך!

מתחילת השנה 195 תאונות עבודה, בהן נהרגו 43 עובדים, ונפצעו באורח בינוני או קשה 164 עובדים,במסגרת עבודתם, רובם ככולם עובדים בענף הבניין. לצד 35 ההרוגים ישנם מאות פועלים ואף יותר שנפצעו במסגרת עבודתם. אך מהי תאונת עבודה על פי חוק, מהם חובות המעסיק ואת מי ניתן לתבוע, במדריך שלפניכם.
רונן חן |

 

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי כ"תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו" החוק מכיר בתאונת עבודה גם אם אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו או ממקום שבו הוא לן אף אם אינו מעונו, מן העבודה למעונו או ממקום עבודה אחד למשנהו, ועקב נסיעתו או הליכתו זו. החוק מכיר אף בפגיעה מהעבודה גם אם אירעה תוך כדי עבודתו של המבוטח עקב פגיעה שאינה תוצאה מהעבודה ונגרמה בידי אדם או חפץ אחרים הנמצאים במקום העבודה או בקרבתו הקרובה ביותר לצרכי העבודה, או הנמצאים שם דרך קבע אף שלא לצרכי העבודה. בנוסף מכיר החוק בתאונת עבודה אפילו אם אירעה למבוטח, בהפסקה שנקבעה על דעת המעביד ושאינה עולה על שלוש שעות.

תביעת ביטוח לאומי:

לרוב, העובדים מבוטחים בביטוח נפגעי עבודה של הביטוח הלאומי. הביטוח מכסה אותם בתקופה שלאחר הפגיעה בתקופה שהם אינם יכולים לעבוד ועד 90 ימים מיום הפגיעה. במהלך ימים אלו זכאים הנפגעים לטיפול רפואי חינם ולתשלום דמי פגיעה שיסייע להם לעבור את אותה התקופה.

במידה וחלילה נקבעה לנפגעי העבודה כתוצאה מהפגיעה, דרגת נכות, והם מוכרים כנכים על ידי הועדה הרפואית של המוסד לביטוח הלאומי , הם יהיו זכאים למענק או לקצבה וכן לזכויות והטבות נוספות על מנת לאפשר להם את המשך קיומם בכבוד. אם העובד נהרג חלילה בני משפחתו זכאים להטבות שונות.

עליכם לדעת כי המוסד לביטוח לאומי פעמים רבות דוחה את התביעות בתואנות שונות. פעם בגין מחסור במסמכים ופעם בטענת אין עילה וכן הלאה. לכן מומלץ להגיש את התביעה באמצעות עורך דין העוסק בתחום. במידה והגשתם בקשה ונדחיתם באפשרותכם להגיש ערר על ההחלטה לוועדת הערעורים של הביטוח הלאומי. עוד חשוב לדעת כי ת תביעת פיצויים מביטוח לאומי, יש להגיש בסמוך לקרות המקרה ולכל המאוחר בחלוף שנה.

 

תביעה נגד המעסיק:

על המעסיק מוטלת החובה לשמור על בטיחות עובדיו. חובה זו משמעה להסביר לעובד כיצד עליו להשתמש בכלים השונים, ממה עליהם להיזהר, לתת להם ציוד מתאים, להעביר אותם התשלמויות במידת הצורך וכד'. במידה וחובות אלו לא בוצעו וכתוצאה מכך העובד נפצע, הוא יכול להגיש תביעה נגד המעסיק. חשוב לדעת כי תביעה נגד המעסיק תאלץ את העובד להוכיח את רשלנות המעביד וכן את הנזק שנגרם לו. בניגוד לתיעה לביטוח הלאומי מומלץ להשתהות עם התביעה האזרחית עד שתהיה ברורה רמת הנזק.

חשוב לדעת כי לפעמים מקזז הביטוח הלאומי מכספי הפיצויים אותם מחוייב המעסיק להעביר לעובד ולכן יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום, כדי שהתביעה והטרחה סביבה לא תהיינה לשווא.

לסיכום: תאונות עבודה נפוצות לצערנו והן יכולות לקרות כמעט לכל אחד. על מנת למצות את כלל הזכויות המגיעות לכם פנו לעורך דין העוסק בדיני נזיקין ותביעות ביטוח לאומי, כדי שידריך אתכם עד לקבלת כל הפיצויים שבאפשרותכם לקבל.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות