קשר של הורה גרוש או פרוד עם המוסד החינוכי ודיווח על השעיה של הילד מאמר מאת עו"ד רוני ברוש

בשל החשיבות של מעורבות ההורים בחיי ילדיהם, גם במקרי גירושין או פרידה, על מערכת החינוך לשאוף לערב ככל האפשר את שני ההורים בהיבטים משמעותיים של חיי הילד במוסד החינוכי, כולל במקרים שבהם הורה לא ביקש להיות מעורב. מה קורה במקרה של דיווח על השעיה של הילד?
עו"ד רוני ברוש |
רוני ברוש מסביר את היחסים בין הורים פרודים אשר ילדם קיבל השעייה, עם הממסד הלימודי
צילום: envato

משרד עו"ד רוני ברוש מתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, תוך ליווי מקצועי מתחילת ההליך ועד לפסק דין.

בעת הליך הגירושין או הפרידה, חשוב להבין כי יש לשמור את חיי הילד דומים ככל הניתן לאלו שהיו לפני הפרידה. קווי הדמיון בין התקופות, הן אלו שיעזרו לילד לעכל טוב יותר ולהסתגל למצב החדש.
ראשית, צריך להבין כי לא כל הורה זכאי לשמירה על קשר עם המוסד החינוכי בו לומד ילדו אלא רק בתנאים הבאים:

  • הורים לילד הלומד במערכת החינוך, שהם גרושים או חיים בנפרד, כולל הורה שאין לו משמורת על הילד, ובתנאי שבית המשפט (באמצעות פסק דין) לא שלל או הגביל את האפוטרופסות שלו על הילד.
  • הזכאות מתייחסת לכלל מוסדות החינוך, לרבות מוסדות חינוך רשמי או מוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי הפועלים מכוח חוק פיקוח על בתי ספר או מוסדות פטורים הפועלים מכוח חוק לימוד חובה, ולומדים בהם תלמידים מכל המגזרים ובכל הגילאים, כולל גנים ובתי ספר.

ככל שניתן, על המוסד החינוכי לפעול ברגע שנודע לו על תחילת הליך פרידה או גירושין של זוג ההורים, על פי הכללים הבאים:

  • לפני פתיחת שנת הלימודים, או עם היוודע על פרידה או גירושין במהלך שנת הלימודים, הגננת או מחנך הכיתה יזמנו את שני ההורים בכדי לסכם את דרכי הקשר עימם והעברת מידע בכתב ובעל פה לכל אחד מהם.
  • המוסד החינוכי יזמן את שני ההורים יחד לאסיפות הורים, למפגשי היכרות ולימי הורים, אלא אם כן אחד ההורים סירב, או שכתובתו אינה ידועה או שניתנה החלטה שיפוטית הקובעת אחרת. אם אין אפשרות לקיים את המפגשים יחד, יש לזמן את ההורים בנפרד.

יש להבהיר כי חל איסור על כך שהמוסד החינוכי ישמש מקום מפגש לחלוקת זמני השהות של ההורה

  • במקרה של השעיה של הילד, נדרשת הסכמת ויידוע שני ההורים, אלא אם המוסד החינוכי שלח מידע לשני ההורים, ואחד מהם לא הגיב בתוך זמן סביר, הדבר ייחשב כאילו הסכים לעניין ההשעיה.

  • אם קיימת מחלוקת בין ההורים לגבי ההסכמה, עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה (או לבית הדין הדתי – אם בית הדין כבר דן והכריע בשאלת חינוך הילדים) על מנת שיכריע בעניין.
  • אם שני ההורים לא הסכימו ביניהם, גם לא בעניין הפניית המחלוקת לבית המשפט, יפעל המוסד החינוכי בהתאם לשיקול דעתו.
  • במקרה ששני ההורים יודעו לגבי פעילות חינוכית (השתתפות בטיולים, הצגות, מסיבות וכד'), ומתברר שנוצרה ביניהם מחלוקת בסמוך למועד הפעילות, יפעל הצוות הבין-מקצועי בהתאם לעיקרון של טובת הילד על-פי אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד, גם אם מדובר בעונש כמו השעיה.

  • במקרה שמדובר בהחלטות משמעותיות יותר (אבחון, טיפול רפואי, שינוי מגמה וכד'), יש לפעול בכל דרך לקבלת הסכמתם של שני ההורים, או לחלופין לקבל החלטה של בית המשפט, בהתאם לחוק.
  • אם הורים בנפרד ו/או גרושים מבקשים להגיע יחד עם בן זוגם הנוכחי לאסיפות ההורים, או שבן הזוג הנוכחי מבקש לקבל מידע בנפרד, נדרשת לכך הסכמה מפורשת בכתב של שני ההורים בנפרד וכן כתב ויתור על סודיות של כל אחד מהם בנפרד.

המוסד החינוכי לא מחויב לדווח לאחד מההורים על התנהלותו של ההורה השני מול המוסד החינוכי, למעט במקרים שבהם נשקפת סכנה לילד ו/או חלה החובה לדווח על-פי החוק או הנחיות משרד החינוך.

מדוע חשוב ליווי מקצועי של מומחה בעריכת דין לענייני גירושין?

רק ליווי של משרד עורכי דין מוסמך ורשום בלשכת עורכי הדין הישראלית, יכול לסייע לכם לעבור את הליך הגירושין בצורה רגועה ושקטה יותר. ברור לגמרי שהליך הפרידה אינו נעים ובעיקר כשמתעסקים בנושאים רגישים כמו הילדים והתנהלותם מול המוסד החינוכי

משרד עו"ד רוני ברוש

משרד עו"ד רוני ברוש הוא בעל וותק של שנים וניסיון בעריכת דין בתחום דיני המשפחה והמעמד האישי, ובקיא בהתנהלות מול כל הגורמים הרלוונטיים במערכת המשפט והחינוך, בדגש על ליווי אישי ומקצועי לכל אורך ההליך.

חשוב לזכור כי הורה שאין לו משמורת על הילד ומעוניין לקבל עותק של המידע המגיע להורה בעל המשמורת, צריך להגיש מראש בקשה בכתב למנהל המוסד החינוכי.

אם ההורה לא הגיש בקשה בכתב לקבלת המידע, המוסד החינוכי ישתדל ככל האפשר ליצור עם ההורה ערוצי תקשורת חלופיים. המידע שיועבר יכלול את הנושאים הבאים, אלא אם קבע בית המשפט אחרת: ציונים ותעודות, נוכחות, זכאות לשירותי חינוך מיוחדים ולשילוב, קבלה לתוכניות למחוננים, שינוי מגמות, העברה לכיתה אחרת או למוסד אחר, השעיה, טיולים, מסיבות, תשלומים עבור אירועים מיוחדים וחריגים.
במקרים שתישלל או תוגבל האפוטרופסות של אחד ההורים בהתאם להחלטה שיפוטית, אין חובה להעביר לו את המידע שפורט לעיל. מנהל המוסד החינוכי ימציא לבקשת ההורה שאין לו משמורת תעודת הערכה/ציונים זהה למקור. במקרים שיש להורים משמורת משותפת, ימציא המוסד החינוכי תעודת הערכה/ציונים זהה לשני ההורים בנפרד, אלא אם קיימת מניעה משפטית (פסק דין) הידועה למוסד החינוכי.
לכל שאלה, ייעוץ או בקשה נוספת- יש לפנות אלינו- משדר עו"ד רוני ברוש, המתמחה בדיני משפחה ומשפט פלילי, תוך ליווי משפטי מקצועי ואישי

עוד מאמרים מאת עורך הדין רוני ברוש:

____________________________________________

עו”ד פלילי רוני ברוש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות