עו"ד דפנה פלר "משפחה היא לא משחק סכום אפס"

ראיון מיוחד עם עו"ד דפנה פלר, לוחמת צדק בכל רמ"ח איבריה המתמחה בדיני משפחה. בשיחה עם Obiter היא מציגה גישה פייסנית החותרת ל"הנמכת הלהבות" והגעה לפשרות
גיא פישקין |
עו"ד דפנה פלר

עו"ד דפנה פלר היא מסוג האנשים שאינם מסוגלים לשתוק ולעמוד מנגד למראה עוולות. אנחנו שמחים להביא בפניכם ראיון מיוחד עם מי שחיה ונושמת את עולם המשפט, ומצהירה על עצמה במקביל כמי שתפעל ללא לאות למען לקוחותיה כמו כן משמשת דפנה כעו"ד מטעם עמותת "חבל הצלה" הפועלת בהתנדבות למען סיוע להורים במצבי פרידה.

היא בת 42, אם ל-2 בנות ומתגוררת בחיפה. את דרכה האקדמית החלה בלימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, כאשר רק לאחר מספר שנים בחרה במסלול מקצועי חדש בדמות לימודי משפטים במכללת כרמל, כשהיא כבר אמא במשרה מלאה. לאחר תקופת לימודים אינטנסיבית מאוד בת כארבע שנים עם 2 בנות קטנות על הידיים.

את תקופת ההתמחות העבירה בחיק המשפחה, שכן אחותה הגדולה (עו"ד דורית ענבר סברדליק) עוסקת גם היא בדיני משפחה ובעלת משרד עצמאי משלה. "היא ממש לא עשתה לי הנחות", מציינת דפנה. "עבדתי אצלה כמו כל עורך דין מן המניין. היא דרשה ממני למשל לדקלם תקנות של סדר הדין האזרחי וממש לא עשתה לי את החיים קלים. בדיעבד, אני מודה לה על הדרך הזו".

בנובמבר 2016 ניגשה לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין ומציינת כי הלימודים אל כללו סה"כ 13 שעות למידה. לאחר בחינה זו כאשר הבינה שנכשלה, חברה למספר נבחנים ופתחה יחד עמם במאבק שלימים ייקרא "זעקת המתמחים", לאור העובדה כי הבחינות היו בלתי עבירות. את המאבק הובילה במשך כשלוש וחצי שנים, במהלכן הצליחה יחד עם חבריה להחתים 92 חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית שיתמכו בהצעת החוק אשר הגישו ח"כ אמיר אוחנה, ח"כ אוסנת מארק וח"כ דודי אמסלם.

פירותיו של המאבק נשאו פרי עת הצליחה יחד עם חבריה להוריד את ציון המעבר מציון 65 לציון 60, כמו גם תוספת זמן, הפרדה בין החקיקה לפסיקה, הורדת כמות החומרים אותם צריכים הנבחנים ללמוד לבחינה, ביטול גזירת השליש, מועד מיוחד וכיוצ"ב. כמו כן, כתבה דפנה יחד עם שניים מחבריה מתווה להסדרת העיסוק בתחום עריכת הדין אותו הגישה לשרת המשפטים דאז איילת שקד, שלדבריה "לא עשתה דבר". המתווה, יש לציין, הוגש בשנית לשר המשפטים אמיר אוחנה וליו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי. בעקבות מתווה זה, הוקמה גם ועדה מייעצת להסדרת העיסוק ולשינוי מתכונת הבחינה פעם נוספת.

כיום היא כבר במקום אחר, וביססה את מעמדה כעורכת דין חרוצה ומקצועית, אשר תעשה את המיטב למען לקוחותיה, לרבות בשעות לא שגרתיות, כאשר היא מתמחה בדיני משפחה, הסדרת מעמד בישראל ובסוגיות מורכבות אחרות. "אין לילה שאני הולכת לישון בלי שקראתי פסק דין", היא מעידה על עצמה ומוסיפה כי "המקצוע הזה הוא בנפשי. אני חייבת להיות תמיד הכי מעודכנת שאפשר. זה חלק מהחיידק המשפטי".

מעידים עליך כעורכת דין שאפתנית אשר נאבקת ללא הרף על עמדותיה. מסכימה עם הקביעה הזו?

"מאז שאני זוכרת את עצמי הוטרדתי מחוסר צדק. כבר מגיל צעיר אני פועלת למען זכויות בעלי חיים, וכשהתבגרתי החלטתי להפוך את עשיית הצדק למקצוע ודרך חיים. האתגר הגדול הראשון פגש אותי עם קבלת התואר במשפטים וסיום ההתמחות שלי, עוד בטרם הוסמכתי לעורכת דין, ולמעשה על רקע בחינות ההסמכה הבלתי הוגנות.

"כשאני פוגשת התנהלות בלתי הוגנת, אני לא מוותרת ולא מתקפלת – וכך נהגתי במקרה הזה. הייתי מיוזמות מחאת המתמחים וממובילות המאבק לשינוי בחינות ההסמכה, ובכלל זה שינוי היחס המזלזל שקיבלו המתמחים. על אף הזלזול הראשוני בנו, חבריי ואני לא ויתרנו והצלחנו לרתום למאבק חברי כנסת מכל סיעות הבית וגווני הקשת הפוליטית, כמו גם את גדולי עולם המשפט בישראל על מנת שיחוו דעתם על בחינת ההסמכה. יחד השכלנו להביא את השינוי המיוחל.
כאשר זה מגיע לסוגיות של צדק, אין לי מורא, אני לוקחת את האמת שלי עד הסוף ומגבשת אסטרטגיה שעימה אני רצה למרחקים ארוכים".

מדוע בחרת להתמחות דווקא בדיני משפחה?

"כבת להורים גרושים וכמי שעברה בעצמה תהליך גירושין, אני מכירה היטב את כל המורכבויות הרגשיות והכלכליות ששזורות יחד בכל הדבר הזה שנקרא 'משפחה'.

"התפיסה שלי כבן אדם ועורכת דין היא שעדיף תמיד לפתור סכסוכים ומשברים משפחתיים כגון הליכי גירושין, מאבקי משמורת או מאבקי ירושה בהסכמה ולא בין כתלי בית המשפט, עד כמה שאפשר, שכן לפעמים אין מנוס מכך.
אני מאמינה שמשפחה היא לא משחק סכום אפס, נהפוך הוא. יש להבין כי סכסוכים משפחתיים ובעיקר מאבקי גירושין שונים מאוד מכל סכסוך משפטי אחר. על כן, כשצריך להגיע לבית המשפט, אני יודעת לטעון מצוין ולא חוששת להישיר מבט לעיני השופטים ולהילחם, אך הגישה הבסיסית שלי היא גישה של הנמכת הלהבות מתוך רצון אמיתי לחתור להבנות וגישור על פערים. בל נשכח שבסוף היום, גם אחרי הגירושין יש אבא, אמא וילדים. טובת הילדים דורשת לפעמים מההורים פשוט להניח את האגו ולצאת לדרך חדשה נטולת אינטריגות וסכסוכים".

ספרי על תיק מוצלח שלקחת בו חלק?

"היה לי תיק עם בני זוג בשנות הארבעים לחייהם עם שלושה ילדים קטנים. המצב בין השניים היה מורכב מאוד, כשיחד עם עורך הדין המייצג של הצד השני, נקבעה פגישה מרובעת. במהלך הפגישה הזו בני הזוג התבקשו לפרוק את אשר על ליבם ללא מעצורים. היו שם שאגות, צעקות וסערת רגשות מטורפת, אבל לאחר 5 שעות אינטנסיביות הצליחו הצדדים להגיע להסכם, שבסופו אף נרשם חיבוק ביניהם. כולם היו מותשים בסיום הפגישה הזו, אך המשמעות של הימנעות מהגעה להליך משפטי חרף כל האמוציות, העניקו לי תחושה נהדרת של ניצחון, שהיו בגדר הצלת אותה משפחה. גם נושא העו"ד של הצד השני הוא עניין חשוב, שכן אם יש לך עם "מי לעבוד", ניתן למנף את המשפחה ולהעלות אותה חזרה למסלול הנכון. במקרה הזה, היתה לי קולגה מצויינת. שראויה לכל שבח".

ניכר כי את לוקחת כל תיק ללב.

"'זה נכון. יש לי למשל לקוחה שעברה התעללות פיזית ונפשית במשך שנים על ידי בן זוגה, עד לכדי מצב של לידה שקטה. בן זוגה לשעבר אף החתים אותה על הסכם גירושין שקיבל תוקף בהמשך בבית הדין הרבני, בשעה שהייתה מסוממת על ידו. מדובר בתיק שנמשך מזה כעשור. הלקוחה עברה עו"ד ושכרה את שירותיי לפני כשנה. ראוי לציין כי שנתיים קודם לכן הגיש עו"ד אבי אמר בקשה לביטול הסכם לבית הדין הרבני אשר דחה את הבקשה, ולאחר דחייה זו עו"ד אמר הגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול. אני חייבת לציין עו"ד אמר עשה שם עבודה מבריקה, לעילא ולעילא. לשמחתנו הערעור אכן התקבל בפסיקה תקדימית שאין לה אח ורע, שהתפרסה על פני 51 עמודים. הדיינים קבעו כי הסכם הגירושין בטל ומבוטל, שכן הוא נעשה במחטף תוך שהאישה לא חתמה מרצונה החופשי, ושההסכם לא סביר בעליל, לרבות תרמית והטעיה מכוונת של האישה. קשה להישאר אדיש מול מקרים כל כך קשים. המעט שאני יכולה לעשות הוא לתת את השירות הכי מקצועי, אבל במקביל גם לגלות אנושיות כלפי הלקוחות ולהבין לליבם. התיק רחוק מלהסתיים ולאחרונה אחותי, עו"ד דורית ענבר סברדליק נכנסה יחד איתי לתיק. אנחנו פועלות בצוותא כדי לסיים את התיק. זו ללא ספק חוויה לעבוד עם אחות, ובכלל להמשיך וללמוד ממנה. בכל זאת עו"ד כ 21 שנים עם לא מעט קילומטראז' מאחוריה במקצוע".

איך את מצליחה קצת להתנתק מהתיקים הקשוחים הללו?

"יש לי שתי בנות מדהימות שהן כל עולמי. אנחנו גולשות בסאפ יחד וכך זוכות לזמן איכות שהוא רק שלנו. אני גם פועלת למען זכויות בעלי החיים, ומשתדלת בתקופות מסוימות מעט להרפות, רגע לפני שהעבודה שואבת אותי אליה בחזרה".

לאתר של עו"ד דפנה פלר


https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%a4%d7%a0%d7%94-%d7%a4%d7%9c%d7%a8

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות