ניסיון ביטול המחאה נכשל: מעל אלף הפגנות ברחבי ישראל; אלימות משטרתית יוצאת דופן

המחאה עלתה מדרגה: לפחות 130 אלף איש הפגינו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, כ-40 מפגינים נעצרו בעימותים בת"א, מאות דוחות חולקו על הפרת תקנות הקורונה וכמה מפגינים נפצעו, בהם ראש העיר רון חולדאי
רונן לוי |
צילום: גלי יערי, פלאש 90

תגובת נגד: מעל לאלף הפגנות בהם השתתפו לפחות 130 אלף מפגינים במוקדים שונים בכל רחבי הארץ. התקנות המגבילות את ההפגנות שביקשו למנוע התקהלויות יצרו אפקט הפוך והוציאו את ההמונים לרחובות. בהפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ נעצרו מספר מפגינים לאחר עימותים עם המשטרה ונרשמו מספר תקריות מול מתנגדים להפגנות.

על פי תנועת "הדגלים השחורים", ממארגני ההפגנות, התקיימו "מעל לאלף הפגנות עם רבבות של משתתפים". בתנועה ציינו כי ״אנו נמצאים ברגע גורלי והיסטורי".

"לא מוכנים לקבל יותר את המצב שהנאשם גורר אותנו אליו", כך על פי הודעתם. "מדינת ישראל זרקה השבוע לפח 35 מיליארד ש״ח מכספי המיסים שאנחנו האזרחים שילמנו רק בגלל האובססיה של נתניהו להפסקת ההפגנות. המשך כהונתו של נתניהו מהווה את האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל, משבר הקורונה לא ייפתר עד שנתניהו יתפטר. אנו קוראים לשרים יזהר שי ואורית פרקש-הכהן להתפטר כדי להציל את ישראל מידי נתניהו".

עימותים עם המשטרה -כ-40 עצורים

במהלך ערב המחאה נרשמו גם מספר עימותים קשים בין המפגינים לבין המשטרה במספר מוקדים בתל אביב. המשטרה עצרה 38 מפגינים בטענה כי הפרו את הסדר ו"תקפו שוטרים". עד הבוקר נשאר רק עצור אחד עם ההאשמה הזו, והיתר שוחררו. המפגינים טוענים מנגד כי המשטרה השתמשה בכוח מופרז. מאות דוחות נרשמו למפגינים בעילה של הפרת תקנות הקורונה. מספר מפגינים נפצעו, בהם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, שספג מכה בידו משוטר ודימם. שוטרת נפצעה קל. בכפר סבא נפצע סגן ראש העיר, גם כן מידי שוטר יס"מ.

מהמשטרה נמסר: "מתוקף תפקידה, משטרת ישראל פועלת לאכוף את החוק, התקנות והגבלות התנועה וההתקהלות שנקבעו בהם, ללא יוצא מן הכלל. חופש המחאה בגבולות שנקבעו בחוק ע״י הדרג המדיני בצל אחד המשברים הבריאותיים הגדולים ביותר שפקדו את ישראל ועל רקע שיעורי תחלואה גבוהים בנגיף הקורונה, אינו חופש ההדבקה ולא מתיר לאף מפגין או מפגינה להפר את החוק והסדר או לפגוע בבריאות הציבור".

"לצערנו הערב התגלו הפרות רבות וחמורות במוקדי מחאות, כולל הפרות סדר, חסימות צירים ואירועי אלימות ולכן נרשמו דו״חות ובוצעו מעצרים היכן שנדרש, ובפרט במקרים בהם לא נשמעו להוראות ואזהרות השוטרים ואף התעמתו עמם. המשטרה לא תאפשר הפרות כה בוטות של החוק והסדר הציבורי במחאות ובכל מקום אחר, ותמשיך לפעול בנחישות וללא משוא פנים היכן שיידרש ומתי שיידרש".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' הגיעה להפגנה בתל אביב לאחר פניות שקיבלה מציבור המפגינים על שהם כלואים בידי המשטרה ועל אלימות משטרתית. "הגיעו אליי פניות רבות של מפגינים על אלימות שמופעלת כנגדם וכליאתם במתחם סגור ללא יכולת יציאה", מסרה חיימוביץ'. "הגעתי לשטח על מנת לראות את הדברים, ואני מודאגת מאוד. ניסיתי לדבר עם מפקדי האירוע בשטח על מנת למנוע אלימות, אבל לצערי ללא הצלחה".

עוד הוסיפה חיימוביץ': "המשטרה השתמשה הערב בכח לא סביר, ונראה שכמעט כל פעולה שנעשתה, הלהיטה את הרוחות. בתחילת האירוע הדברים עוד נראו בשליטה, אך לאחר שהמשטרה הכניסה פרשים אל תוך ההפגנה, עוד ועוד מפגינים התחילו לזרום ממוקדי הפגנה מרוחקים, אל כיכר הבימה, ושם הכל יצא משליטה. אני מקווה שממלא מקום המפכ"ל אכן יגיע לדיון שזימנתי בוועדת הפנים, ואני מבקשת מהמפגינים להיות הצד האחראי ולא להגיע לאזור."

חזיזים ובקבוקים נזרקו על מפגינים

במהלך הערב נרשמו מספר תקריות במספר מוקדים ברחבי הארץ. בחיפה חזיז ונפץ נזרקו לעבר רחוב שבו התקיימה הפגנה בשכונת הדר, בפרדס חנה מפגין הותקף ושבר את היד. המפגין פונה לטיפול רפואי והמשטרה עיכבה לחקירה חשוד במעשה, בן 25 תושב העיר. ברמת החייל אישה כבת 57, רונה ברק, ומפגין נוסף הותקפו על ידי עובר אורח ופונו לבית החולים.

בקבוקי זכוכית נזרקו ממרפסת על מפגינים ברמת גן. בירושלים – קשישה בת 81 הופלה על המדרכה ופעיל נפגע מבעיטה ואגרוף. במהלך הפגנה שהתקיימה בכפר סבא, אדם לבוש בחולצת ליכוד קרא למפגינים "נאצים". משטרה הוזמנה לאחר שהמפגינים הבחינו בסכין בכיס מכנסיו. גם בגשר ההלכה נזרקה אבן על מפגינים, אולם לא היו נפגעים באירוע.

"זה לא אנרכיסטים, זה העם מדבר!"

בעקבות האירועים האלימים ומעצרי המפגינים הגיב ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ואמר: "זה לא אנרכיסטים, ביבי, זה העם מדבר! 150 אלף, במאות הפגנות אומרים לנתניהו הערב: ׳לך הביתה! לא תשתיק אותנו. נמשיך עד שתלך. נשמור מרחק ומסיכה אבל לא נפסיק. גם הכנופיות שלך לא יבהילו אותנו׳ לתשומת לב המשטרה: אלימות נגד המפגינים חייבת להיפסק. מכל הכיוונים. תפקידכם וחובתכם להגן עליהם".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, שיגר מכתב למ״מ המפכ״ל, מוטי כהן, ובו קרא לעצור את התעמרות השוטרים במפגינים. ״ביממה האחרונה", כתב יו"ר מרצ, "הגיעו אל שולחני עשרות פניות של אזרחים מכל רחבי הארץ, אשר ניסו לממש את זכותם החוקית להפגין, תחת ההגבלות, ונתקלו במשטרה שמונעת זאת מהם, ואף קונסת אותם בהאשמות שווא. האכיפה נעשית שלא כדין, וללא כל היגיון בריאותי. אכיפה זאת איננה עומדת בדרישות החוק ונועדה להשתיק מחאה לגיטימית נגד ראש הממשלה, ולא כדי להגן על בריאות הציבור״.

ח״כ הורוביץ הוסיף: ״הנני פונה אלייך בדרישה להפסיק לאלתר את פעולות האכיפה נגד אזרחים המפגינים בהתאם להנחיות ולהפנות את הכוחות לאכיפה בכינוסים צפופים, בין היתר בסוכות ובבתי הכנסת במגזר החרדי. משטרת ישראל צריכה להפסיק לנהוג כמשטרה פוליטית פרטית של ראש הממשלה, ולהירתם למאבק בנגיף, לא בדמוקרטיה״.

מארגוני הצעירים ״קומי ישראל״, ״אנחנו התקווה״, ״החזית הוורודה״, ״הבעלבתים״, ״הלם תרבות״, ו״התעוררנו״ נמסר: התסכול הגובר של הצעירים התפרץ הערב כי לא נותרה להם ברירה אלא לצאת לרחובות. אלו אותם הצעירים שהרגו להם את הפרנסה, את חשבונות הבנק ואת העתיד. מצער מאד שבמקום להגן על המפגינים, המשטרה של אוחנה הייתה עסוקה הערב בלהרביץ לצעירים מיואשים שאיבדו אמון בממשלה והעומד בראשה. הוא לקח מדינה שלמה בשבי בשביל להרוג את ההפגנות שחושפות את הניהול הכושל שלו. אבל, לא נולד הסגר שיעצור אמת שהגיעה זמנה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות