הורשע בעבירת סמים – למרות ספק בחוקיות החיפוש

ביהמ"ש גזר חודשיים עבודות שירות וקנס כספי על נאשם שהורשע בהחזקת קנאביס שלא לצריכה עצמית, זאת למרות שפקפק בחוקיות החיפוש שביצעו השוטרים
דנה לווינסקי |

שופטת בית משפט השלום בירושלים, שרון לארי-בבלי, חודשיים עבודות שירות ואלף שקל קנס על נאשם שהורשע בביצוע עבירת החזקה בסמים שלא לצריכה עצמית. השופט בבלי קבעה כי "חרף ספק שהועלה בדבר חוקיות החיפוש שנערך לנאשם, אין בו כדי להוביל, לפסילת הסמים מלשמש כראיה קבילה".

בכתב האישום בו הורשע הנאשם, נטען כי הוא רכב בקטנוע בשעות הערב בירושלים ונעצר על ידי שוטרים, שמצאו כי החזיק בכיס מעילו סם מסוכן מסוג חשיש במשקל כולל של 93 גרם שלא לצריכתו העצמית.

התביעה עמדה על נסיבות ביצוע העבירה ועל הפגיעה בערכים המוגנים שבבסיסה. לשיטתה, מתחם העונש ההולם נע בין 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות ל-12 חודשי מאסר בפועל. בשים לב לכך שהנאשם נעדר עבר פלילי, עתרה למקמו בתחתית מתחם העונש ההולם ולהשית עליו 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, לצד ענישה נלווית.

מנגד, לשיטת ההגנה מדובר בפגיעה מינימלית בערכים המוגנים, וזאת בשים לב לסוג הסם שאיננו מן החמורים, כמו גם לאור התמורות שחלו ביחס אליו במרוצת השנים. לשיטתה, מתחם העונש ההולם נע בין מאסר מותנה לבין מספר חודשי מאסר בפועל. באשר לעונש המתאים, נטען כי יש להתחשב בכך שהנאשם נעדר עבר פלילי, בחלוף הזמן מיום ביצוע המעשה ועתרה להשית עליו ענישה צופה פני עתיד לצד קנס לשיקול דעת בית המשפט.

השופטת לארי-בבלי, שהסתפקה בעונש קצר של חודשיים עבודות שירות, ציינה בגזר הדין כי לא ניתן להעלים עין מהתמורות החלות בשנים האחרונות סביב היחס החברתי והמשפטי כלפי הסם נשוא ההליך.

"הלכה היא", כתבה השופטת בגזר הדין, "כי בבחינת חומרת נסיבות ביצוע עבירות סמים ישנה חשיבות לבחינת סוג הסם וכמותו בתי המשפט נהגו זה מכבר לראות בסם הקנאביס/חשיש ככזה המצוי ברף חומרה נמוך מיתר הסמים בפקודת הסמים המסוכנים. ואולם, לנוכח השינויים שחלו ביחס לסם זה בשנים האחרונות, מן הראוי כי יינתנו להם משקל משמעותי בקביעת מתחם העונש ההולם בעבירות מן הסוג שבפניי".

השופטת לארי-בבלי הוסיפה: "משמעות הדברים שהובאו לעיל אינה משנה מן העובדה הבסיסית והיא כי החזקה ושימוש של סם מסוג חשיש היא עבירה פלילית. הדברים אף הובאו במסגרת הכרעת הדין, שם קבעתי כי חרף ספק העומד בחוקיות החיפוש שנערך לנאשם, אין בו כדי להוביל לפסילת הסמים, ואגב כך לזיכויו של הנאשם. עם זאת, דומה כי במסגרת פרשת העונש יש מקום להתחשב בנתונים אלה בדבר מעמדו של הסם, כמו גם בפגמים שהועלו במסגרת החיפוש שנערך לנאשם".

 

___________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרון לארי-בבלי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות