קצין בינוי בשב״ס קיבל שוחד של מאות אלפי שקלים מקבלנים

כתב אישום חדש מגולל, לכאורה, כיצד קצין בינוי בשב"ס, שהיה אחראי על מימוש תקציבי בינוי רבים וגדולים, דאג להשתלט על עבודת הקבלנים וקבלני המשנה ולגבות לעצמו עמלה
מעיין לביא |
צילום: משה שי, פלאש 90

לבית המשפט המחוזי הוגש כתב אישום נגד ארקדי שכוביצקי, קצין בינוי מחוז מרכז בשב"ס בתקופה הרלוונטית, בגין ריבוי עבירות של לקיחת שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

בכתב האישום מואשמים גם דורון טבורינסקי, אסף קלאוס ובנימין ביטון, קבלנים שעבדו במתקני שב"ס, בגין מתן שוחד לארקדי שכוביצקי.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד טובי הראל, בתקופה הרלוונטית שירת שכוביצקי בשירות בתי הסוהר בתפקיד קצין בינוי מחוז מרכז.

במסגרת תפקידו, היה הנאשם אחראי על נושא הבינוי והאחזקה במחוז המרכז של שב"ס, והיה עליו לפקח על עבודות הקבלנים בהתאם לתכניות הבניה, לאשר את ביצוע הפרויקטים, להעביר הנחיות לפתיחת הזמנות עבודה ולבסוף לאשר את התשלום בגין ביצוען כנגד חשבוניות מס, שהועברו לו על ידי הקבלנים.

נוהל העבודה בשב"ס קבע כי הקבלנים אשר זכו במכרז של שב"ס, קבלנים ראשיים, יכלו להעביר את ביצוע העבודה לקבלנים משניים אחרים שיבצע את העבודה במקומם.

אופן ביצוע תשלום נעשה כך שקבלן ראשי היה מגיש חשבוניות מס מטעמו לחשבות שב"ס, ומקבל בתמורה העברה בנקאית לחשבון הבנק של ארקדי שכוביצקי.

ככל שהסב הקבלן הראשי את הפרויקט לקבלן משנה, אזי היה מקבל הקבלן הראשי חשבונית מס מקבלן המשנה, מעביר לקבלן המשנה תשלום בשיק, על פי רוב כאשר מועד פירעון השיק היה עתידי, ומגיש במקביל חשבונית מס מטעמו לחשבות שב"ס לצורך קבלת התשלום בהעברה בנקאית.

על מנת להכין תמחור לביצוע עבודה בשב"ס, היה הקבלן המבצע מגיע למתקן שב"ס ומכין אומדן לביצוע העבודה, שהיה מאושר בין היתר על ידי קצין הבינוי המחוזי של אותו מתקן שב"ס.

בתקופה הרלוונטית השפיע הנאשם ארקדי שכוביצקי, עת רצה בכך, על גובה תשלום ההסבה לקבלן הראשי, ובכך השפיע על הרווח שקבלן ראשי יקבל מביצוע פרויקטים שהוסבו לקבלני משנה.

בנוסף, במסגרת תפקידו של הנאשם  בשב"ס, היו הקבלנים הראשיים ביחסי תלות מול הנאשם, לאור העובדה שהנאשם פיקח על עבודתם, אישר מתן תשלום בגין עבודתם, סייע בפיקוח על קבלני המשנה מטעמם ויכול היה, במידה ורצה בכך, להציב בפניהם קשיים משמעותיים בעבודתם מול שב"ס.

במהלך התקופה, הנהיג הנאשם שיטת עבודה באמצעותה ביסס את שליטתו בזהות מבצעי העבודה, תוך יצירת תלות של קבלני המשנה בנאשם, כאשר הכתיב לקבלנים הראשיים את זהות קבלן המשנה שיבצע את העבודות שהוסבו על ידי הקבלנים הראשיים לקבלני משנה.

כך שהלכה למעשה הנאשם הוא שבחר את זהות קבלן המשנה שיבצע את העבודה בשב"ס, וכפועל יוצא מכך, שאותו קבלן משנה יקבל את תמורת העבודה משב"ס באמצעות הקבלן הראשי.

הנאשם גם נהג, לעיתים, להכתיב לקבלנים הראשיים והמשניים את תמחור העבודה, ביתר, ובאופן שלא משקף את טיב ועלות העבודה האמיתיים (ניפוח הצעת המחיר), וזאת על מנת לאפשר רווח נוסף לקבלנים ולו עצמו.

במקרים מסוימים, הנאשם נהג לקבל לידיו את שיק התשלום לקבלן המשנה, על מנת להעבירו בעצמו לקבלני המשנה, ובכך הבטיח הנאשם את שליטתו בקבלני המשנה.

במועדים רבים, כמפורט בכתב האישום, נהג הנאשם לקבל לידיו סכומי כסף והטבות כספיות בקשר למילוי תפקידו כעובד ציבור בשירות בתי הסוהר.

הנאשם נהג לבקש מקבלני המשנה להעלות את סכומי הצעות העבודה, לגרוף לכיסו עמלה כספית ולבצע עבודות פרטיות בביתו, שבגין חלקן שילם מתקציבי שירות בתי הסוהר.

בסך הכל הכניס הנאשם 417,538 שקלים כתוצאה מעבירות השוחד והגניבה.

בנוסף, הנאשם ואשתו, נטליה שכוביצקי, השכירו נכסים רבים ולא הצהירו על הכנסותיהם מדמי השכירות לרשות המיסים.

סך ההכנסות במהלך התקופה, אותן השמיטו השניים מדו"חות שנדרשו לדווח לפקיד השומה, הוא בסך מצטבר של  2,202,459 שקלים. בעקבות כך הם מואשמים במרמה, ערמה ותחבולה (ריבוי עבירות), השמטת הכנסה מדו"ח ואי ניהול פנקס חשבונות – עבירות לפי פקודת המיסים.

בפרשה זו הוגשו כתבי אישום גם נגד ראובן גנון ואהרון שקד בגין מתן שוחד לשכוביצקי, וגניבה בידי עובד ציבור בצוותא; נגד בני בזוב בגין הלבנת הון; נגד שלמה חתוכה בגין מתן שוחד והוצאת חשבונית מס כוזבת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות