המגזר בוער: שלושה חיסולים בחצי יום

היד על ההדק של עברייני המגזר הערבי הולכת ונהיית קלה יותר ויותר, והגופות, גם של עוברי אורח חפים מפשע, מתחילות להיערם
ציון חן |
זירת הרצח ביום שלישי בלילה בכפר יאסיף

עברייני המגזר הערבי מתמודדים עם סכסוכים בדרך של חיסולים. זאת תופעה מוכרת, אך לעתים היא מגיעה לשיא כאשר לאורך חצי יממה נרצחו שלושה צעירים בשנות העשרים לחייהם מהמגזר הערבי בארץ.

בשעות הצהריים של יום שלישי בוצע ירי אל עבר פריד חאלף, בן 20 ממשפחת אבו סייף ביפו, ובן משפחתו בן ה-13 אשר עמדו בסמוך לבית המשפחה ביפו. פריד מת מפצעיו, ואילו הילד נפגע באורח אנוש.

סמוך לשעה רבע לעשר בלילה נורה למוות בכפר יאסיף אדהם נטאור, צעיר בן 20 מכפר יאסיף. הוא פונה לבית החולים, אך מת מפצעיו. רק שעתיים לאחר מכן נדקר באורח אנוש בבקה אל-גרביה תושב הכפר ג'ת, בן 22. גם הוא פונה לבית החולים במצב אנוש ומת מפצעיו.

שניים מהחיסולים ארעו במחוז העקוב מדם בכל המגזרים – מחוז חוף של המשטרה, בפיקודו של פרץ עמר. החיסול ביפו ארע במחוז תל אביב, בפיקודו של דוד ביתן. גם מחוז מרכז, בפיקודו של עמי אשד בוער באזור המשולש (טירה, קלנסוואה וטייבה), שם גם יורים על שוטרים כאילו היו אוויר. כל זאת מלבד ארועי הירי הרבים והחיסולים, שיש במחוז הזה מקרב בני המגזר הערבי ברמלה ולוד.

על אף הקלטה שפורסמה השבוע, בה נשמע מפקד מחוז הדרום יורם סופר אומר דברים מעוררי מחלוקת, היקף החיסולים במגזר הבדואי שבגזרתו הוא נמוך. סופר בסהכ נתפס לא בקלקלתו, אלא פשוט אומר בקול רם סוד גלוי – לא ניתן להשתלט על הפשיעה הבדואית. אף מפקד מחוז לא הצליח לעשות זאת בעבר, וזה גם לא יקרה. במשרדי המודיעין של המחוז הדרומי, מפולחים השבטים והמשפחות הבדואיות לפי עיסוקם הפלילי. מי בהברחות, מי בגניבות רכבים, מי בפרוטקשן, וכך הלאה.

עם זאת, השליטה של מחוז דרום על מפת הסכסוכים שלהם בקרב הבדואים בגזרה הדרומית היא איתנה. הדבר בא לידי ביטוי במיעוט מקרי הרצח בפלח אוכלוסייה זה בתקופתו של סופר.

מפקד מחוז הצפון לדוגמא, שמעון לביא, הצליח בשנה מאז שנכנס לתפקיד "להשליט סדר" מסוים שלא היה מזה המון זמן במגזר הערבי בגליל ובעמקים. הרבה בזכות הכוונת הכוחות, בשימת דגש על הפעלת נוכחות גבוהה ומתן תגובה מהירה ואגרסיבית לכל מידע מודיעיני שמעלה חשש להתפתחות אלימה או קטלנית.

את הלחץ של העולם העברייני במחוז צפון משינוי התפיסה כלפיהם בתקופה זאת ניתן לראות בעיקר בעובדה שעברייני הצפון מעדיפים בתקופה האחרונה לפעול מחוץ לגבולות המחוז. למעט סכסוך עברייני אחד אלים במיוחד בטבריה, שהביא את לביא להרכיב צח"מ (צוות חקירה מיוחד), לטיפול בסכסוך כנופיות זה.

עם זאת, התחושה שקיימת במגזר הערבי כעת, בדגש על מחוז חוף ומחוז מרכז, היא שכבר לא צריך להסתפק רק בירי אזהרה או הצתות כפי שהיה מקובל עד כה. בשנה האחרונה ישנה תחושה שכבר יותר "לגיטימי" לחסל ולירות, בלי להתחשב בחפים מפשע וכדורים טועים.

פאריד חאלף, חוסל ביפו
אדהאם נאטור, חוסל בכפר יאסיף
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות