בלי קשר לקורונה: למה כדאי צוואה עכשיו

למרות הרתיעה המובנת מלעסוק במותנו העתידי, חשוב מאוד שנדאג לצוואה שתסדיר את העניינים אחרי לכתנו. והנה כל הסיבות למה
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%90%d7%9c-%d7%a4%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%91%d7%a8%d7%92 |

באופן טבעי, לרבים מאתנו יש הסתייגויות רבות מכתיבת צוואה, במיוחד בימי מגפת הקורונה, תקופה מאתגרת שמאלצת אותנו לעשות את הדבר שאנו הכי מפחדים ממנו: להסתכל למוות בעיניים. אך אם לא נסתכל עכשיו, לא בטוח שנוכל לעשות זאת בהמשך ויקירנו הם שיינזקו מכך.

נצלו את הזדמנות הפז שניתנה לכם. אתם יכולים להותיר אחריכם הוראות מפורשות ומדויקות, לכתוב ליקיריכם דברי אהבה, להוקיר תודה למי שתחפצו, ואף לדאוג לדבר החשוב מכל, לילדיכם!

רבים מכם נמנעים מעריכת צוואה, בשל מגוון סיבות כגון "זה מביא עין הרע", "אנחנו צעירים וזה רק לאנשים מבוגרים", "אנחנו משפחה מאוחדת והילדים יסתדרו", ועוד. חשוב לדעת כי במידה ולא עושים צוואה, מתבצעת חלוקה על פי דין (חוק הירושה, תשכ"ה-1965) הקובעת כיצד יתחלק הרכוש לאחר פטירת המוריש.

לעתים, חלוקה זו תענה על רצונו של המוריש, אך במקרים רבים חלוקה זו יכולה לגרום לקונפליקטים משפחתיים, ואף להיות בניגוד לרצונו של המוריש. להלן כמה סיבות מהותיות וחשובות מדוע יש צורך בצוואה:

1. הליכי גירושין:
במידה ואתם מצויים בהליך גירושין, הרי בתקופה שעד להשלמתו, בן זוגכם (הפרוד) ירש 50% מרכושכם, על אף העובדה שאתם מצויים בהליך גירושין.

2. ידועים בציבור:
כאשר אתם מנהלים מערכת יחסים של ידועים בציבור, יש לכם ילד מנישואין קודמים ואתם מעוניינים להבטיח שהרכוש יעבר אליו ולא לבן הזוג. קיים גם מצב הפוך – כאשר אתם מעוניינים להבטיח שרכושכם יעבור לבן זוגכם שליווה אותכם בשנים האחרונות, ולא לילדיכם שניתקו כל קשר.

3. פירוק שיתוף:
בני זוג שחיים בבית משותף ואחד מהם נפטר, הרי שעפ"י חוק הירושה בן הזוג שנותר בחיים יירש, מעבר ל-50% ששייכים לו, עוד 50% מחלקו של הנפטר. הילדים מתחילים ב 50% הנותרים מחלקו היחסי של הנפטר.

במצב דברים זה, הילדים יכולים לדרוש פירוק שיתוף על הבית, קרי להביא למכירת הבית וחלוקת הכספים, ולהותיר את בן הזוג שנותר בחיים ללא קורת גג.

4. הורשת עסק:
במידה ויש חברה או עסק פעיל אחר, והמוריש מעוניינים שהעסק ימשיך לאחר לכתו, יש לדאוג לעניין שכן יורשים שלא יידעו להסתדר ביניהם (אמוציות, אגו), יכולים למוטט את מפעל חייו המשגשג.

  1. מצבם הכלכלי של הילדים:
    אם מצבם הכלכלי של חלק מילדי המוריש טוב ושל האחרים פחות, והוא רוצה לדאוג דווקא לחלשים יותר, דרך המלך לעשות זאת היא הצוואה.

6. אם יש לך מספר נכסים:
באין צוואה, החלוקה לפי החוק הינה כמותית, דהיינו, כל יורש מקבל חלקים מסוימים מכל העיזבון, ולא חפץ או נכס ספציפי. כך נוצרת בין היורשים שותפות כפויה במספר נכסים, והם צריכים לקבל ביחד החלטות לא פשוטות. במידה וההורים היו עושים סדר ע"י עריכת צוואה, כל יורש היה יודע את חלקו. (למשל דירת המגורים לבן, ואת הדירה הקטנה, הרכב והכספים לבת), כך ניתן להימנע מסכסוכים משפחתיים בעתיד.

 

עו"ד מיכאל פיינברג - עורך דין בדיני משפחה
עו"ד מיכאל פיינברג – עורך דין בדיני משפחה

 

ישנם מקרים רבים שחלוקת הרכוש אינה מקיימת את רוצנו של המוריש ומותירה את היורשים בפני קונפליקטים קשים וסכסוכים משפחתיים. חשוב לדעת כי הצורה המקובלת והמומלצת ביותר לכתיבת צוואה, היא צוואה בפני עדים שנערכת על-ידי עורך דין. כפי שראיתם, ישנן מספיק סיבות חשובות למה צריך צוואה גם בתקופת הקורנה, כדאי להפקיד מלאכה זו בידי עורכי דין מנוסים בתחום דיני המשפחה.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות