נדחה ערעור כרמל שאמה הכהן בתביעת הדיבה בה הפסיד למשנה שלו בעיריה

נדחה ערעורו של ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בתביעת לשון הרע בה חוייב בתשלום של מאות אלפי שקלים מול יריב פוליטי בעיריה, שכיום משמש כמשנה שלו
נעמה כהן |
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן. צילום: פלאש 90

כרמל שאמה, ראש עיריית רמת גן, יצטרך להיפטר מעוד 20 אלף שקלים, לאחר שבדעת רוב שופטי בית המשפט המחוזי נדחה הערעור שלו לפסק דין נגדו בגין פרסום לשון הרע בישיבת מועצת העיר רמת גן ובפייסבוק. בפסק הדין חויב שאמה בתשלום של 280 אלף שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסך של 46 אלף שקלים.

לפני כשש שנים, הגיש משה ריוח תביעה כספית, צו עשה, לשון הרע ופיצוי ללא הוכחת נזק, על סך של כחצי מיליון שקלים כנגד כרמל שאמה הכהן. על פי הנטען בכתב התביעה שאמה הכהן "באופן אכזרי, ציני, שפל וחסר עכבות, והכל מתוך מטרתו המוצהרת כמעט לבייש את ריוח, לשפוך את דמו, להלבין פניו ולהשפילו קבל עם ועדה, באמצעות פרסום כזבים והפצת מידע סרק, פוגעני שאינו אמת אודות התובע וזאת נוכח הפסד פוליטי צורם שנחל הנתבע בבחירות המקומיות שהתקיימו בשנת 2013 בעיר רמת גן".

ברקע התביעה מצויות הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2013, עם יריבות בין שאמה הכהן שהתמודד לראשות העיר רמת גן בראש רשימה עצמאית, לבין ריוח שהתמודד למועצת העיר ועמד בראש רשימת הליכוד למועצה, שהעניקה את תמיכתה למר ישראל זינגר אשר נבחר בזמנו להיות ראש העיר.

בעת הגשת התביעה, כיהנו שאמה הכהן וריוח כחברים במועצת העיר רמת גן, כשריוח משמש כממלא מקום ראש העיר. בימים אלה, משמש שאמה הכהן כראש עיריית רמת גן, וריוח כמשנה לו. על פי התביעה, כרמל שאמה פרסם מספר פרסומים שקריים בישיבת מועצת העיר ובפייסבוק, לפיהם ריוח נפסל ע"י השב"כ מלכהן כעוזר שר או נפסל מלהיכנס למשרד ראש הממשלה על רקע פלילי, ניסה לקבל במרמה הנחה בארנונה על ביתו ועל בית הוריו בהיותו חבר מועצה"; "כחבר מועצת עיר דרש מקבלן טובות הנאה כדי לקדם תיק בנייה"; "ריוח הינו חלק מארגון פשיעה ואו עבריין וכיוצ"ב", וכן "ריוח עזר בזיוף קורות חיים של אמא שלו "לקבלה בעירייה".

שאמה טען להגנתו כי הדברים שפורסמו אינם מהווים לשון הרע, באים בגדר השיח הציבורי הלגיטימי ומכל מקום עומדות לו ההגנות הקבועות של" אמת דיברתי" ו"תום הלב". בית המשפט פחות התרשם, וחייב כאמור את שאמה הכהן בתשלום של מאות אלפי שקלים לריוח.
שאמה הכהן הגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, וטען כי בית משפט השלום שגה בהחלטתו מאחר שהפסיקה הכירה – ובמפורש – בכך שדברים הנאמרים על ידי חבר מועצה מקומית אגב דיון של המועצה, למצער בנושא של סדר יומה, הם "פרסום מותר" שאינו מקים עילה לתביעת לשון הרע.

השופטת שלומית יעקובוביץ' סברה כי יש לקבל את הערעור, למרות שלא עלה בידו של שאמה הכהן להוכיח את הדברים שאמר בישיבת מועצת העיר, ולהקטין את הפיצוי ל- 140 אלף שקלים בעקבות הפרסום שפרסם שאמה הכהן נגד ריוח בפייסבוק. בניגוד לשופטת יעקובוביץ', סגנית הנשיא יהודית שבח, והשופט יונה אטדגי, קבעו כי יש לדחות את ערעורו של שאמה הכהן על כל חלקיו, ולחייב אותו בתשלום הוצאות של עשרים אלף שקלים נוספים לריוח בעקבות הערעור. "אין מקום לטעמי לנקיטת פרשנות מרחיבה ומקלה, היוצקת אל החוק תוכן לא רצוי, שלא נדרש מלשון החוק, גם לא מתכליתו, ואין מקום להפוך את ישיבות המועצה, אף שנתכנסו כדין, לבמה להטלת רפש בחסות החוק", כתבה אב בית הדין, השופטת יהודית שבח בהחלטתה.
____________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת שלומית יעקובוביץ'

לצפיה ודירוג כבוד השופטת יהודית שבח

לצפיה ודירוג כבוד השופט יונה אטדגי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות