גם בזמן חירום, הבירוקרטיה בביטוח הלאומי קודמת לכל

בני זוג ששהו בקנדה תקופות ארוכות, קיבלו אישור לביטוח רפואי רק אחרי התערבות בית המשפט, בשל מצב החירום
ברק נבות |

מתברר שגם בתקופת החירום הבירוקרטיה בביטוח הלאומי קודמת לכל. בני זוג הגישו לבית הדין לעבודה בקשה לצו עשה זמני ודחוף, להשבת ביטוח רפואי בשל מצב החירום השורר בארץ, לאחר שהביטוח הלאומי שלל מהם תושבות בעקבות שהיה בקנדה תקופות ארוכות. רק בשל המלצת בית הדין, הסכימו בביטוח הלאומי לאפשר לבני הזוג ביטוח רפואי עד סיום תקופת החירום.

על פי הבקשה שהגישו בני הזוג, הם שהו בקנדה תקופות ארוכות וחזרו ארצה בחודש נובמבר 2019. הביטוח הלאומי שלל מהם תושבות, לרבות זכאות לפי חוק ביטוח בריאות. גם בקשה חריגה של בני הזוג בשל מצב החירום לא עזרה, והם נאלצו להגיע לבית הדין האזורי לעבודה, שם התנהל הדיון באמצעות שיחת ועידה.

בדיון טען בא כוחם של בני הזוג כי מהותו של הסעד הזמני היא לשמר מצב קיים לפני המשבר. המצב לפני חודש אוגוסט בשנה שעברה היה שלבני הזוג היתה גם זכאות לקצבת זקנה, וגם זכאות לביטוח רפואי ממלכתי – מכוח המעמד שנקבע להם ממשרד הקליטה על פי תעודות תושב חוזר שהונפקו בחודש פברואר 2019. "כעת, מאחר שהמל"ל החליט על דעתו בלבד לדחות את הזכאות לקצבת אזרח ותיק, כמו גם להפקיע את הבטוח הממלכתי לבני הזוג בחודש 8/19, נוצר מצב שבו יש טעם רב לבקשה לסעד הזמני", אמר עורך הדין, והוסיף: "המצב הוא שבני הזוג נאלצו מטעמים זמניים בלבד, שנוגעים למצב הרפואי בשנת 2018 של אמה של המבקשת, ובשנת 2019 מצבים רפואיים שהיו כרוכים בניתוחים גם למבקשים, וגם נולד להם נכד בחו"ל ואחרי ניתוח קטראקט בשתי עיניים אמרו לאישה שהיא צריכה להמתין בדיוק חודשיים, שלא תטוס".

למרות מצב החרום במדינה, במוסד לביטוח לאומי הציעו לבני הזוג לחכות עד אמצע אפריל ואז יאפשרו להם ביטוח רפואי. "נוכח מצב החרום באנו לקראת המבקשים, ובדקנו ממתי הם נמצאים בארץ ברצף. לפי ביקורת הגבולות, התובע נמצא בארץ החל מ 18.11.19, ולכן תקופת ההמתנה הקבועה בחוק נספרה לתובע מ 18.11.19 והביאה אותנו עד 15.4. כי ספרנו את תקופת ההמתנה כקבוע בחוק", אמר בדיון נציג הביטוח הלאומי.

בסופו של דבר בית הדין, בראשות השופטת אסנת רובוביץ-ברכש, המליץ לביטוח הלאומי לתת לבני הזוג ביטוח בריאות באופן מיידי. לאחר התייעצות הסכים כאמור המוסד להעניק להם ביטוח בריאות עד לסיום מצב החירום. בית הדין נתן תוקף של החלטה לדברי נציג המל"ל ובה נכתב: "בית הדין מודה לצדדים כי השכילו להגיע להסכמות בשעת משבר זו".
___________________

עו”ד נזיקין ברק נבות

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות