המאבק בקורונה: היועמ"ש התיר לראשונה שימוש גנרי בתרופה מוגנת פטנט

לראשונה, התיר ההיועמ"ש שימוש גנרי בתרופה לאיידס, המוגנת בישראל במספר פטנטים, כדי לטפל בחולי קורונה
מעיין לביא |
נגיף הקורונה מתחת למיקרוסקופ

לראשונה, מאז נחקק חוק הפטנטים בשנת 1967, אישר היועץ המשפטי לממשלה להפעיל את הסמכות הקבועה בסעיף 104 לחוק הפטנטים, ולהתיר שימוש בתחליף גנרי לתרופה המוגנת בישראל במספר פטנטים, כדי לטפל בחולי קורונה.

מדובר בתרופה אנטי ויראלית בשם קלטרה, המיוצרת ע"י חברת תרופות אמריקאית, והפטנט האחרון המוגן בישראל בקשר לתרופה זו יפקע רק בשנת 2024. התרופה, שנועדה במקור לטיפול ב-HIV, נמצאה ע"י משרד הבריאות כטיפול אפשרי בנגיף הקורונה, ולכן דרושה באופן דחוף ומיידי להגנה על בריאות הציבור. שר הבריאות הוסמך ע"י הממשלה והיום יצא ההיתר התקדימי.

קלטרה, תרופה אפשרית לטיפול גם בקורונה

יצוין כי התרופה איננה מוגנת עוד בפטנט במדינות מסוימות, ובמדינות אלו (אחת מהן היא הודו) קיימים תחליפים גנריים מותרים שלה, מהם יבוצע הייבוא. החברה בעלת הפטנט והיבואן הרשמי בישראל אינם מסוגלים לספק את המלאי הדרוש בישראל לתרופה זו, המבוקשת מאוד בכל רחבי העולם בימים אלו. לכן, בהתאם לחוות הדעת, שגובשה ע"י עוה"ד הווארד פולינר ואילת פלדמן מהמחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, עו"ד שירלי אברמוביץ' מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות ועו"ד יהונתן קוליץ מרשות הפטנטים, המדינה תוכל לאפשר ייבוא של תחליפים גנריים של התרופה ממדינות שבהן הפטנטים לגביה כבר פקעו.

יצוין, כי ייבוא תחליפים גנריים של התרופה באופן מיידי אינו שולל את הזכויות של בעלי הפטנטים לקבל תמלוגים בדיעבד בגין השימוש בפטנטים שלה בשעת חירום זו. על פי ההיתר יהיה אפשר לייבא את כל המלאי הדרוש, להערכת משרד הבריאות, לשם טיפול בחולי נגיף קורונה, אך לא לשם טיפול באיידס, המחלה המקורית שלשמה ניתן הפטנט. כך, הפגיעה בבעלי הפטנט תהיה מצומצמת יותר.
___________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%a8%d7%99%d7%91-%d7%a7%d7%93%d7%9d-%d7%9e%d7%a1%d7%97%d7%a8%d7%99-%d7%98%d7%9b%d7%a0%d7%95%d7%9c%d7%95%d7%92%d7%99-%d7%97%d7%93%d7%a9%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%a7

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות