עתירה נגד שב"ס: ביקורים לא, וסוהרים כן?

כדי למנוע מקורונה בבתי הסוהר, אסרו ביקורים אבל מרשים לסוהרים להיכנס ולצאת חופשי. למה? על עתירתו של אסיר וסוהרים שהונחו להישאר בבית
ציון חן |
סוהרת נוה תרצה בית סוהר
סוהרת בנווה תרצה. צילום: פלאש 90

על מנת למזער את סיכויי כניסת הקורונה לבתי הכלא, ביטלו בשב"ס את הביקורים הפתוחים (ללא מחיצה). שודד בנקים אחד מתרעם על כך וטוען כי אם כך ובמצב כזה, גם על כלל הסוהרים אסור לצאת או לחזור לכלא. כידוע, במדינות שונות בעולם כבר נתקלו בבעיה ובקושי לבודד את בתי הסוהר, ובחלק מהמקומות פשוט שלחו אסירים לחופשי עד שיעבור המשבר.

שודד בנקים מרחובות, המרצה כבר 7 שנים מתוך עונש של 10 שנגזרו עליו, ושמאז שנכנס לכלא יושב באגפי הפרדה, טוען כי ביטול הביקורים הפתוחים שלו בגלל נגיף הקורונה אינם הגיוניים. הוא אף שלח את בני משפחתו להביא אישור מהרופא, כי הם בריאים, אך גם זה לא שכנע את שב"ס. "ביקורים פתוחים לא יתקיימו מתוך מטרה לצמצם עד כמה שניתן את הממשק עם גורמי חוץ", הבהירו בשבס.

"החשש של שבס מנגיף הקורונה והידבקות הינו במקום", ציין סניגורו, "עם זאת, בתי הכלא אינם מבודדים מאוכלסיות אשר יוצאות ונכנסות אליהם. בין היתר הסוהרים, קציני המבחן, קבלני משנה, עורכי הדין, שוטרים וכיוב'. הטלת מגבלה דרקונית השוללת ביקור פתוח, ומאידך לאפשר מדי יום כניסה ויציאה של אלפי סוהרים, נותני שירותים ובעלי תפקידים ללא הטלת מגבלה כלשהי, הינה אבסורדית עד כדי מגוכחת".

וכאילו כדי לאשר את דברי הסנגור, התקבלה הידיעה הבאה מדוברות שירות בתי הסוהר: "מדיווח שהגיע הבוקר התברר כי רופא פסיכיאטר אזרחי, הנותן שירותים פעמיים בשבוע בבית מעצר 'שקמה׳, שהה בקרבת חולה מאומת. בוצעה לרופא אמש בדיקה רפואית וכעת ממתינים לתוצאותיה.

בתום הערכת מצב מחוזית לילית, הוחלט לנקוט משנה זהירות ופיקוד בית המעצר איתר 19 עצורים שנבדקו על ידי אותו רופא והושמו בבידוד משאר אסירי המתקן. בנוסף, הונחו 15 סוהרים להישאר בביתם עד לקבלת תוצאות המעבדה של בדיקת הרופא. השטחים הציבוריים בבית הסוהר עברו חיטוי, והסוהרים פועלים באגף המבודד בלבוש מיגון מלא עד לסיום הבדיקות הרפואיות.

כמו כן, סוהרת מנהלה מבית מעצר 'ניצן' שהתה בקרבת חולה מאומת. בוצעה לסוהרת בדיקה וכעת ממתינים לתוצאותיה.
ליתר ביטחון, אותרו הסוהרים שהיו בקרבת הסוהרת בימים האחרונים וכ-50 סוהרים הונחו להישאר בשלב זה בביתם עד לקבלת התוצאות. משרדה והשטחים הציבוריים עברו חיטוי והנחיות מועברות לסגל ולאסירים בהתאם.

בשב"ס דחו את טענות השודד האסיר, כי רוב סיכויי ההידבקות של האסירים מהקורונה יכול להיות מסגל שבס ולא מהמבקרים, והסבירו כי מדובר בהחלטה על רקע היערכות ארגונית. "הוחלט על שורת פעילויות מנע אשר תכליתן צמצום הסיכון בהתפשטות הנגיף. משימה שהיא ללא ספק ציבורית ומדינית, לא פחות מהיותה משימה ארגונית", הסבירו בשבס, "זאת למען לא תהיינה השלכות הרות אסון בבתי הכלא. 'חוסר ההגיון', הוא הדבר האחרון שניתן לומר על החלטה זו".

האסיר טוען כי במידה ובית המשפט יקבל את החלטת שבס, הרי שיש להשבית את כלל המשק, באופן שלאף אדם אסור יהיה לצאת מהבית. על כך הגיבו בשבס בנימה מלגלגלת. "עם כל הכבוד לביקור הפתוח, הרי בשעה לאומית זו, חושב ופועל שבס ברמת המאקרו ולא ברמת המיקרו, כמצופה וכמחויב מארגון הכליאה הלאומי", סיכמו בשבס את עמדתם.

את ההחלטה בעניין יקבל בית המשפט.

עו"ד שני אילוז

עו"ד שני אילוז הגיבה לידיעה: "בשב״ס אכן נערכים בצורה אחראית ורצינית כדי לצמצם את סיכויי ההידבקות בנגיף הקורנה. בדרך כלל אני נוהגת לבקר את החלטות שב״ס, אך במקרה הזה אני חושבת שכן יש היגיון בהחלטת שב״ס. שב״ס מקיימים התייעצויות יום יומיות בהתאם להתפתחויות, ואין לי ספק כי החלטתם תשתנה ככל שהמצב ישתפר. זוהי שעת חירום ועלינו לגלות סבלנות ואחריות. אין ספק כי יש פגיעה משמעותית באסירים, והדרך להתמודד היא בהאצת השחרור המוקדם, בהגדלת השחרור המנהלי וליישום מיידי של החלטת בג״צ שטח המחיה.
____________________

ביטולי טיסה קורונה
אלפי טיסות בוטלו בחודש האחרון בעקבות מגיפת הקורונה והשאלה אם וכיצד אפשר לקבל פיצוי על ביטול הטיסה היא שאלה שמטרידה ישראלים רבים. עו"ד איילת חג'ג' לאלו תשיב לשאלותיכם בקבוצת הוואטסאפ ביטולי טיסה קורונה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות