פיצויים של עשרות אלפי שקלים מהמדינה לנאשם שזוכה זיכוי מוחלט

השופט קבע כי המדינה ביצעה פגיעה של ממש בזכויותיו החוקתיות, בכבודו ובקניינו
%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9c-%d7%97%d7%9f |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

בעל מועדון, שנאשם בחבלה חמורה של בליין במועדון וזוכה זיכוי מוחלט, יקבל מהמדינה כ-60 אלף שקלים פיצוי, כך קבע שופט בית משפט השלום בפתח תקווה, עודד מורנו, זאת לאחר שסניגורו של הנאשם, עורך דין אסף טל, הגיש בקשה לקבלת הוצאות הגנה מאוצר המדינה, בנוסף לפיצויים כללים, בגין ניהול ההליך כפי שהתנהל.

לפני קצת למעלה משנה הוגש כנגד המבקש כתב אישום בו יוחסה לו עבירה של חבלה חמורה. בכתב האישום נטען כי המתלונן הגיע לבילוי במועדון אשר בבעלותו של המבקש. המתלונן אשר היה בגילופין, החל להטריד את יתר הבליינים במועדון, ובתגובה לכך הוצא על ידי אחד המאבטחים מהמועדון. בהמשך לכך, כאשר המתלונן והמאבטח שהו מחוץ למועדון, אחז המתלונן בידו של המאבטח וזה האחרון השתחרר מהאחיזה.

באותה עת שהה בעל המועדון מחוץ למועדון, צפה במתרחש ובין הצדדים התפתח דין ודברים, כאשר הבליין תפס בחולצתו של בעל המועדון וטלטל אותו מספר פעמים. מיד לאחר מכן, השתחרר בעל המועדון מהאחיזה, הדף אותו מספר מטרים, אחז בבטנו, הרימו והשליכו בחוזקה לרצפה, וגרם לו שבר בבסיס הגולגולת.

הסנגור, עו"ד אסף טל, כפר בתקיפה וטען לתחולת הסייג בדבר הגנה עצמית, ויתר על חקירת כל עדי התביעה, והביע את הסכמתו להגשת כל תיק החקירה. עוד טען הסנגור, כי אינו זקוק כלל לעדים על מנת להוכיח את טענתו להגנה עצמית והמדובר במחלוקת משפטית בלבד ולא עובדתית. בהכרעת הדין בה קיבל השופט את דברי הסנגור עו"ד טל, וזיכה את בעל המועדון וקבע כי אכן הייתה קיימת למבקש סכנה מוחשית לשלמות גופו של בעל המועדון, סכנה אותה היה נחוץ להדוף באופן מיידי, והוא עשה זאת באופן פרופורציונאלי. המדינה לא הגישה ערעור וההחלטה חלוטה.

בנסיבות אלה הגיש עו"ד טל בקשה לחייב את המשיבה בפיצויים לבעל המועדון בגין הוצאות הגנה ונזקים כללים וצין כי בעל המועדון חווה טלטלה רגשית וכלכלית כזו, אשר תובע סביר, במספר הזדמנויות בנסיבות התיק דנן, יכול היה לחסוך. עוד נטען על ידי הסנגור כי המאשימה כאן, כזרועו הארוכה של המחוקק, התנהלה בצורה קלוקלת ואף ביצעה מניפולציות.

כאמור, השופט מורנו קיבל את הבקשה לפיצויים והשית על המדינה בגין הוצאות הגנתו וישיבתו במעצר של בעל המועדון 8,601 שקלים ובגין פגיעה בזכויותיו החוקתיות ובהם כבודו וקניינו, ולנוכח עוגמת הנפש הכרוכה בניהול ההליך הפלילי עוד 50,000 שקלים. "עת מוגש כתב אישום ללא כל יסוד לאשמה כנגד אזרח, הליך משפטי בו נוקטת המדינה, והוכח, כפי שבעניינו, כי אכן נגרם נזק לזכויותיו החוקתיות, על פניו ויש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו, הפגיעה בזכויותיו החוקתיות של האזרח נמצאת בעוצמת גבוהה יותר משורות החוקים המצוינים לעיל, המתירים שיפוי ופיצוי ללא הוכחת כל נזק" כתב השופט מורנו והוסיף: "המציאות מכתיבה לנו את ההכרה לפיה עת עוסקים בפגיעה בזכויות חוקתיות הרי שמטבע הדברים, לרוב, הנזק שנזרם לאדם אינו נזק ממוני. ברם, למרות קושי זה אין בכך בכדי להקהות את עוצמת הפגיעה והאפשרות לפסיקת פיצויים על ידי בית המשפט".


עורך דין אסף טל הינו בוגר הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו (LL.B), בד בבד עם לימודיו לתואר הראשון החל את לימודיו לתואר השני במשפטים (LL.M)- התמחות במשפט פלילי, באוניברסיטת בר אילן. בנוסף לעבודתו כעורך דין פלילי עורך דין אסף טל מרצה באוניברסיטת בר אילן, במכללה למנהל ובקריה האקדמית אונו בתחום המשפט הפלילי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות