פרקליטות מובסת

עבריין סמים בינ"ל ישאר בארץ ולא יוסגר לחו"ל בזכות נצחון כפול על הפרקליטות.
ציון חן |
סמים

 

ראש רשת להפצת סמים בין לאומית הפסיד בשתי ערכאות משפטיות בצ'כיה. אז הוא ברח לישראל באמצעות דרכון מזוייף. לאחר זמן, הוא אותר ונעצר בארץ ונפתחו נגדו הליכי הסגרה לצ'כיה. אבל סניגורו, עוה"ד מיכאל כרמל הביס בשבילו את הפרקליטות במחוזי ובעליון, ונפסק כי הוא לא יוסגר ויוכל להישאר ולרצות את עונש המאסר שלו כאן בארץ.

על אף הסכם הסגרה שקיים בין צ'כיה לישראל, פסק בשבוע שעבר הרכב שופטי בית המשפט העליון כי תושב קרית ים (58), אשר הקים רשת להפצת סמים מצ'כיה לקנדה, ואשר נמלט לישראל באמצעות דרכון מזויף מריצוי עונש של 12 שנים בכלא הצ'כי, לא יוסגר. שרשרת ספקות שסיפק סניגורו של העבריין, עו"ד מיכאל כרמל, הביאה את השופטים לקבוע כי העבריין ירצה את עונש המאסר שנגזר עליו במקום בצ'כיה, כאן בישראל.

מפרטי הפרשה בגינה הועמד העבריין לדין בצ'כיה עולה כי הוא "העמיס" על שני בלדרים מזוודות ובהן 25 ק"ג של כדורי אקסטזי מפראג למונטריאול. טרם עלייתם של הבלדרים למטוס, עוכבו השניים לבדיקה בה התגלו הסמים שהוטמנו במזוודות. במסגרת חקירתם, נעצרו העבריין מקרית-ים ושותפיו, ובדירתו של הישראלי בפראג, אף נמצא אקדח עם משתיק קול ותחמושת.

במהלך משפטו בצ'כיה, היה עצור העבריין הישראלי שנתיים וחצי, אך עוד במהלך קיומו של המשפט הוא שוחרר בתנאים מגבילים, זאת בשל הגבלה בדין הצ'כי על משך החזקת עציר שעדיין לא נגזר דינו.
משפטו של הישראלי המשיך להתקיים כאמור, עד אשר נגזר עליו עונש מאסר של 12 שנים, בניכוי השנתיים וחצי שבהם היה עצור. עם סיום המשפט, ערער הישראלי לבית המשפט הגבוה בפראג על חומרת העונש, ואף הפרקליטות הצ'כית ערערה מצידה על קולת העונש.

ערעורו של הישראלי נדחה ונקבע לו תאריך להתייצב לריצוי יתרת מאסרו בן תשע וחצי שנים, אך הוא לא התייצב בכלא. האיש לא אותר, והוא הוגדר כנמלט, עד אשר אותר בישראל. אז הסתבר כי הגיע לארץ באמצעות דרכון מזויף.
לאחר שנעצר בישראל, נפתחו כנגד הישראלי הליכי ההסגרה לצ'כיה. במהלך דיוני הבקשה להסגרתו עלה, כי בין השאר הוא הודה כי יצא מישראל באמצעות דרכון מזויף. לטענתו, עשה זאת בשל צו עיכוב יציאה מהארץ שהוצא כנגדו. הוא גם הודה כי המשיך לנוע באירופה באמצעות דרכונים מזויפים.

לטענת הפרקליטות בארץ, עצם העובדה שהוא חי בפראג לאורך שנים, רכש שם רכב לשימושו, עבד במספר עבודות ואף עמד להינשא עם בת המקום איתה החל בתהליך של רכישת דירה בפראג, מעידים כי הוא העביר את מרכז חייו לצ'כיה, וכי הוא כבר ניתק עצמו מחייו בישראל.

כבר לפני ארבעה חודשים קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את טיעוניו של העבריין וסניגורו עו"ד מיכאל כרמל, ודחה את בקשת המדינה להסגיר את העבריין לישראל. הפרקליטות המובסת פנתה בערעור על פסק הדין של המחוזי לעליון, אשר גם הוא, בהחלטת הרכב של שלושה שופטי עליון, דחה את דרישת הפרקליטות בארץ, וקבע כי העבריין לא יוסגר לצ'כיה, וירצה את עונש המאסר שנותר לו, כאן בישראל.

"אין בכך שהלקוח שלי השתמש בדרכונים מזויפים על מנת לנתק את זיקת התושבות שלו לישראל בה התגורר וחי במשך 25 שנים", טען עו"ד כרמל, "כל בני משפחתו מתגוררים בארץ, בבעלותו דירה בארץ והוא שילם חשבונות שוטפים גם בזמנים בו ביצע את העבירות בפראג".

ביהמש המחוזי ציין כי לא נעלם מעיניו שקריו של העבריין והקושי לתת בו אמון במהלך משפטו בצ'כיה, אך לא ניתן היה להתעלם גם מהעדויות הרבות שתמכו בגרסתו כי מרכז חייו היה עדין בישראל.
"מדינת ישראל אינה מקום מפלט לעבריינים", קבע בשבוע שעבר שופט העליון יוסף אלרון, "המחפשים להימלט מעונשם, לא ימצאו בה מסתור, והם יוסגרו… כחלק משיתוף פעולה הדדי במאבק בפשיעה".
אך באותה הנשימה ציין השופט כי הפרקליטות לא עמדה בנטל המוכח עליה לצורך הסגרתו של העבריין, וקבע כי יש להורות על ריצוי עונשו בישראל. גם שופט העליון נעם סולברג קבע כי "האמת אינה נר לרגליו של העבריין", אך יחד עם אלרון, הם הסכימו לפסיקתו של שופט ההרכב השלישי, דוד מינץ כי הפרקליטות לא הצליחה לשכנע גם אותם, וכמו שביהמש המחוזי דחה את בקשת ההסגרה, כך גם הם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות