לא, כמעט ואין דבר כזה גניבת זרע. כן, יש לאב חובות גם אם אינו תכנן את ההיריון הזה

נכון, הריון ותינוקות חדשים הם בדרך כלל דבר משמח ומבורך, אבל יש מקרים לא מתוכננים אצל זוגות שכבר החליטו שמספיק להם, וזה יכול לקרות ממפגש מיני מזדמן, ומקשר שלא ממש חשבתם שיוביל לילד
עו"ד הילה צאירי |

חוקי הטבע והביולוגיה לא ממש שואלים אתכם מה דעתכם, בעיקר אם לא הוספתם לרצון שלכם גם אמצעי מניעה. ובכל זאת, זה קרה. מה עושים במקרה של הריון לא מתוכנן מקשר מזדמן?

דבר ראשון, חשוב שתדעו, הזכות להחליט על המשך או הפסקת ההריון נתון רק בידי האישה, שהרי זה הגוף שלה.

הגבר יכול לבקש אבל ההחלטה עדיין תישאר של האישה בלבד.

כן, גם במקרה שהגבר מבקש להשאיר את ההריון וגם במקרה שהוא מבקש לסיימו.

הפסקת הריון כרוכה כמובן בפניה לוועדה להפסקת הריון, אך במקרים בהם מדובר בהריון לא מתוכנן ומחוץ לנישואין, בקשת האישה להפסקת הריון – תאושר.

האם יש דבר כזה ״גניבת זרע״?

ובכן גברים יקרים, הריון נוצר מחיבור של זרע וביצית והתינוק לא מגיע לעולם באמצעות חסידה.

כלומר, האחריות היא של כל צד בנפרד. אם הגבר אינו מעוניין בהיריון, הוא צריך לחשוב על זה מראש ולשים קונדום לדאוג לאמצעי מניעה .

כן, גם אם הוא יטען שהאישה אמרה לו שהיא לוקחת גלולות, או שהיא לא יכולה להיכנס להריון – לא מדובר בגניבת זרע ויש לכם גברים יקרים, אחריות על ההריון.

או כמו שאמר השופט שמגר: "גבר המקיים יחסי מין צריך להיות ער לכך כי בעשותו כן הוא נוטל על עצמו אחריות לכל התפתחות היכולה לנבוע בדרך הטבע מקיום היחסים. רצונו או אי-רצונו בהולדת ילד אינם רלוואנטיים, כי אין לאדם שליטה אבסולוטית באפשרויות הביולוגיות היכולות לנבוע מקיום יחסי המין."
אז לא, אם קיימת יחסי מין עם אישה והיא נכנסה להריון, לא תוכל לתבוע אותה ניתן לטעון שהיא על ״גניבתה זרע״.

מתי זאת כן גניבת זרע? כשמה כן היא, במקרה שבו הזרע אכן נגנב. מדובר במקרים נדירים ביותר. כך היה במקרה שבו צדדים קיימו יחסי מין תוך שימוש בקונדום. מיד לאחר האקט האישה נטלה את הקונדום על תכולתו ושמה אותו במקפיא. לאחר מכן נעזרה בשירותיו (הלא חוקיים) של רופא, על מנת להרות. במקרה זה, אכן היתה גניבה של זרע, ללא רשות להבדיל קיום יחסי מין לא מוגנים. במקרים נדירים מאוד בהם זוג ניגש יחד לטיפולי פוריות שלא צלחו, במסגרת הטיפולים הגבר נתן זרע, אבל במהלך הזמן הזוג התגרש והאישה החליטה להמשיך ולהשתמש בזרע שניתן כדי להמשיך בטיפולים ולהיכנס להריון, זאת ללא הסכמת הגבר שכבר הפך לגרוש שלה.

ובכל מקרה, רצוי שתדעו, גם במקרה נדיר בו הוכחה גניבת זרע, האב עדיין יחוייב לשלם מזונות לילד שנולד משום שחובת האב לזון את ילדיו היא חובה אבסולוטית.
יש מקרים נדירים בהם זהות האב לא ברורה, ואז ניתן לבקש לערוך בדיקת רקמות שתכריע בנושא האבהות.
כלומר, אם אתה האב, אתה עדיין חייב לזון את ילדך. אבל עם החובות מגיעות גם זכויות – הזכות להיות בקשר עם ילדו ולבקש הסדרי ראייהזמני שהות בהם יהיה עם ילדו, בדיוק כמו כל זוג שנפרד.

אגב, בית המשפט יכול לחייב אב לבצע בדיקת רקמות, זאת מתוך התפיסה כי קיימת חשיבות מכרעת לילד, לדעת מי הוריו הביולוגים ובמקרה של סירוב לביצוע הבדיקה, בית המשפט יכול לקבוע כי הסירוב מעיד על כך שזהו האב.

מה לגבי מזונות הילד? האם האב חייב בתשלום הוצאות מלא ובהוצאות מיוחדות של הילד לאורך חייו?

התשובה היא כן. ילד זכאי למזונותיו מאביו, וזכות זו אינה תלויה בנישואי ההורים אולם, במקרה בו מחליטה האישה להמשיך היריון מחוץ למסגרת הנישואין, ולהביא ילד לעולם בניגוד לרצונו של האב, יתכן שחובת האב תצומצם למזונות ההכרחיים בלבד.

האם ניתן לערוך הסכם להורות משותפת בה קובעים מראש שהאב פטור מתשלום מזונות?
בית המשפט לענייני משפחה יאשר הסכם הורות רק לאחר הולדת הילד. מכיוון שמבחינת הדין האישי (היהודי) מוטלת על האב חובת מזונות אבסולוטית, סביר להניח שהסכם כזה לא יאושר, אלא אם מדובר בנסיבות מאד מסוימות, או בניסוח מאד ספציפי של ההסכם שיוכל להוביל לכך.
כמו כן צריך לקחת בחשבון שאם האב מעוניין בקשר עם הילד, אז יחולו ההלכות החדשות בעניין המזונות, אשר משקללות גם את זמני השהות ביחד עם המזונות.

אז מה עליכם לעשות? לדעת מראש שיחסי מין עלולים להביא להריון, ששניכם נושאים באחריות, שטובת הילד אינה תלויה ביחסים ביניכם. אבל אם התקיים מקרה חריג תוכלו להגיע לעורך דין המומחה בנושא ולהגיע להסכם שיסדיר את התנאים, הזכויות והחובות שלכם.

 

עו"ד הילה צאירי

הילה צאירי, עורכת דין ומגשרת, מומחית בתחום המעמד האישי ודיני הירושה.

עו"ד צאירי חברה בלשכת עורכי הדין, חברה בפורום הארצי לדיני משפחה מטעם לשכת עורכי הדין, וכן בוועדה לענייני משפחה מטעם וועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות