איך נמנעים מניכור הורי בהליכי גירושין?

ניכור הורי בגירושין נגרם כשהילד מוסת על ידי הורה אחד כנגד ההורה השני, ללא הצדקה. הליכי גירושין מגיעים לעצמם עם מטענים רגשיים רבים, כעס ואכזבות…
עו"ד מיכאל פיינברג |

הליכי גירושין מגיעים לעצמם עם מטענים רגשיים רבים, כעס ואכזבות. בחלק מהמקרים, הרגשות הסוערים יכולים להביא למצב שאחד ההורים ולפעמים שניהם, פועל לפעמים במודע ולפעמים בחוסר מודעות, בהליכים קשים מתוך תפיסה שזה ישרת את מטרתו.

אחד המאבקים הכואבים והקשים בהליך הגירושין הוא המאבק על משמורת הילדים. במקרים רבים, אחד מההורים כל כך כועס כלפי בן או בת זוגו לשעבר, ובשל כך מתקשב להפריד בין הכעסים האלו לבין טובת הילדים שהיא ללא ספק, שמירה על קשר תקין עם ההורה השני.
בחלק מהמקרים הכעסים על בן או בת הזוג לשעבר, מתבטאים בהעלאת אשמות כנגד ההורה השני בפני הילדים, דבר היכול להכניס כעסים כלפי אותו הורה אצל הילדים, ולעיתים תופעות אלה מגיעות עד לדרישה לבדיקת מסוגלות הורית.

לניכור הורי בגירושין יש השלכות רבות, שחלקן יכולות ליצור צלקות נפשיות של ממש אצל הילדים, שספק אם יצליחו להתגבר עליהן.
ניכור הורי נובע ממספר גורמים, ביניהם – עירוב ועדכון הילדים במתרחש בהליך המשפטי, הליך שממילא הוא הליך קשה גם עבור האדם המבוגר. לפעמים בשל רצון לנקום בצד השני, הפרעה נפשית של ההורה שבחזקתו נמצאים הילדים, שטיפת מוח של אחד ההורים, שגורמת לילדים להביע סולידריות ונאמנות לצד אחד

כל אלה מובילים ילדים המצויים במרכזו של הליך גירושין קשה, להתנכר להורה השני ללא כל הצדקה. במקרים קיצוניים, המצב יכול לגרום לניתוק הקשר בין הילד להורה המנוכר. חשוב לזכור שיחסים תקינים של ילד עם שני הוריו הם בעלי השפעה משמעותית על התפתחותו ולכן להימנע ככל האפשר ממצבים שיכולים לגרור אתכם לניכור הורי. יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם ככל האפשר את הניכור ההורי, זאת כדי למנוע פגיעות נפשיות אצל הילדים ולדאוג להתפתחותו התקינה ושלל צרכיו, ביניהם: קשר תקין עם שני הוריו.

בשנים האחרונות ניתן לראות כי בתי המשפט יוצאים באופן ברור נגד תופעת הניכור ההורי ולעתים מגדירים אותה כ״התעללות בקטין״, עד שהם רואים בהורה המנכר כהורה הפוגע בילדיו.

חשוב לזכור שילדים רואים את העולם בשחור או לבן, ואם הם מקבלים את הרושם שיש הורה אחד שהוא בצד ״הטובים״ בהליך הגירושין, הצד השני יהיה ״הצד הרע״.
לכן, חשוב למנוע זאת ולשדר לילדים לאורך כל הזמן שאין צדדים בסיפור הזה, אלא משפחה שהתפצלה ומתפקדת בבתים נפרדים, אבל עדיין מדובר באותם הורים שלו שיש להם מטרה משותפת, לגדל ולטפל בילדיהם.

העצה הכי חשובה בתופעה רחבה זאת, שמתקיימת בכל האוכלוסיה, ללא הבדל דת, גזע ומין – היא הילחמו על הזכות שלכם ליחסים תקינים עם הילדים וממולץ לעשות זאת בליווי עורך דין המתמחה בתחום הגירושין, כזה שמכיר את הפסיקות האחרונות והשונות בתחום הסבוך הזה.

מיכאל-פיינברג-עורך-דין

עו"ד מיכאל פיינברג עוסק בטיפול במקרים מורכבים בתחום דיני משפחה, נדל"ן ודיני הוצאה לפועל. משרדו של עו"ד פיינברג בעל ניסיון מעשי ומוכח בתחום.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות