פוטרתם מהעבודה ללא שימוע? אלו הזכויות שלכם

אם פוטרתם מהעבודה בלי שנערך לכם שימוע, או שנערך שימוע אבל הוא לא היה תקין – יתכן שתוכלו לתבוע מהמעסיק את ביטול הפיטורים, או פיצויים בשל הליך שמנוגד לדין. הפיצויים יכולים להיות גבוהים, תלוי בנסיבות
עו"ד ריבי טל ישינסקי |

השימוע הוא זכות הטיעון שלכם – העובדים – בסיטואציה של פיטורים; כל עובד זכאי לשימוע לפני פיטורים, והרציונל הוא לאזן, במידת מה, את יחסי הכוחות בינו לבין המעסיק. מעשית, השימוע אמור לאפשר לכם, העובדים, הזדמנות אמיתית להגיב לטענות המעסיק, ולשכנע אותו לא לפטר אתכם. לא משנה אם הסיבה היא צמצומים או שאתם פשוט עובדים גרועים; גם אם עילת הפיטורים חוקית – המעסיק חייב לקיים לכם שימוע.

לפני השימוע: אם המעסיק שוקל לפטר אתכם, הוא חייב קודם כל למסור לכם זימון – בכתב – לשימוע, שבו הוא יציין את הסיבות לפיטורים. את הזימון אתם צריכים לקבל פרק זמן סביר מראש, כדי שתוכלו להיערך לשימוע. מקובל לפחות יומיים-שלושה מראש, תלוי בנסיבות ובהיקף הטענות.

בשלב זה – עוד לפני השימוע – המעסיק צריך גם לספק לכם הסברים ופירוט של תאריכים ומקרים שקרו – כדי שתוכלו להבין מה הטענות נגדכם ולהגיב בשימוע עצמו. המעסיק לא יכול לזרוק משפט לקוני וכללי, שלפיו ההתנהלות שלכם לא בסדר וזהו. הוא צריך לפרט: מה בדיוק עשיתם, או מה לא עשיתם, מתי, באילו נסיבות וכו'.

 

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/509697349860304/

 

בנוסף, יש לכם זכות לעיין במידע שעליו מתבסס המעסיק – כדי שתדעו למה להגיב בשימוע.

אם ההתראה לפני השימוע קצרה מדי, או אם לא קיבלתם אפשרות לעיין במסמכים הרלוונטיים – אתם יכולים לכתוב למעסיק מכתב בקשה מנומק לדחיית השימוע. הרבה פעמים זה יכול לעזור.

בשימוע עצמו: מי יכול לנהל את השימוע? את השימוע אמורים לנהל גורמים המוסמכים להחליט לגבי הפיטורים, וכאלה שאינם "נגועים" – כלומר, שאינם בעלי דעה קדומה לגביכם או לגבי הסיטואציה.

נקודה חשובה ביותר היא חובתו של המעסיק להקשיב אתכם בשימוע "בלב פתוח ובנפש חפצה" –  כלומר, המעסיק צריך לתת לכם הזדמנות אמיתית להעלות את הטיעונים שלכם ולהאזין באמת למה שיש לכם להגיד. אסור לו להחליט בעניין הפיטורים לפני השימוע; במילים אחרות, הוא לא יכול לזמן אתכם לשימוע רק כדי לצאת ידי חובה, אחרי שכבר החליט שאתם מפוטרים.

מאותו רציונל, המעסיק גם לא יכול להחליט לפטר אתכם במסגרת השימוע; הוא צריך לשקול את הטענות שהועלו ולהחליט בעניין רק אחרי פרק זמן סביר. אם המעסיק הודיע לכם, במעמד השימוע, כי אתם מפוטרים – כנראה הוא לא נתן לכם הזדמנות ולא באמת הקשיב, וזה דבר שאסור לו לעשות.

מן הסתם המציאות אינה מושלמת, ויש מעסיקים שמזמנים לשימוע רק למראית עין. מסיבה זו, אתם זכאים להיות מיוצגים בשימוע ע"י נציג ועד העובדים, או עו"ד, או כל אדם אחר שתרצו שייצג אתכם. זה בהחלט עשוי לעזור.

מהכיוון השני, גם אתם צריכים להשתמש בזכות שלכם בתום לב: אם תתחמקו מלהגיע לשימוע כדי "למרוח זמן" וכך לדחות את הפיטורים – התנהלות כזו עלולה להיזקף לרעתכם בהמשך. בכל אופן, מומלץ להגיע לשימוע.

חובה לרשום פרוטוקול בשימוע, שישקף את הדברים שנאמרו – גם את מה שאתם אמרתם. יש למסור לכם עותק ממנו.

אם פוטרתם ללא שימוע, או שנערך הליך שימוע לא תקין – במצבים מסוימים תוכלו לתבוע את ביטול הפיטורים, או לתבוע פיצויים בשל הליך שמנוגד לדין. הפיצויים יכולים להיות גבוהים – תלוי בנסיבות.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות