רפורמה בימי המוקד?

מסתמנת בקרוב החלטה תקדימית של בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה, השופטת אסתר חיות, שיש לה פוטנציאל לשנות את היום יום המשפטי של הפליליסטים בימי המוקד.
אייל חן |
עו"ד שקלאר אסתר חיות

סיפור מעניין שמוביל להחלטות מוזרות וסותרות, מתקדם ככל הנראה בחודש הבא להלכה משפטית, שתשפיע על כל הליכי הגישור הפליליים.

ימי מוקד הינם ימים בהם מגיעים הצדדים לשופט מוקד, שמנסה לסיים את הדיונים בתיק בגישור פלילי. במסגרת הגישור נחשף השופט לחומרים רבים ושומע טענות מהצדדים ומנסה להביאם לכלל פשרה. אם אינו מצליח, והתיק אינו מסתיים בפניו בהסדר – התיק עובר לשמיעה בפני שופט אחר, אשר לא נחשף לכל אותו מידע בלתי קביל, והשופט החדש מתחיל לשמוע את התיק מהתחלה.
לפני כחודשיים, בתיק פלילי העוסק בסחר בסמים לסוכן משטרה, הגיעו הצדדים לגישור בפני השופט ירון גת מבית המשפט השלום בתל אביב. השופט גישר בין הצדדים ועו״ד יעקב שקלאר, סנגורו של הנאשם, מצד אחד, והתביעה מן הצד השני, הגיעו להסדר שכלל תיקון כתב האישום וטיעון פתוח לעונש. הוזמן והתקבל תסקיר, שהמליץ על אי הרשעה. אלא שאז עלה במוחו של עו״ד שקלאר רעיון חדש, והגיש בקשה לבטל לחלוטין את כתב האישום, בטענה שהוא נוגד את מראית פני הצדק, מה שנקרא בז’רגון המקצועי – הגנה מן הצדק.

סוכן סמוי או מדיח?
עו"ד שקלאר נימק את בקשתו לביטול כתב האישום בטענה שאין זה ראוי שהמדינה תגייס סוכנים מדיחים, על מנת שיטפלו לאנשים תמימים ויפלילו אותם, תוך שידולם לבצע עבירה פלילית ובכך למעשה יהרסו את חייהם.
עו"ד שקלאר טען שאלמלא הודח הנאשם, שאותו הוא מייצג, לא היתה העבירה באה לעולם.

לאחר מספר דיונים בפני השופט ירון גת, כולם לאחר שהשופט כבר הכריע למעשה את אשמתו של הנאשם על פי הודאתו, דחה השופט גת את בקשתו עו"ד שקלאר לבטל את כתב האישום, והזמין את הצדדים לטעון בפניו לעונש.
אלא שאז ביקשה ממנו התביעה, באמצעות מדור תביעות תל אביב, לפסול את עצמו, בטענה שהשופט נחשף לטענות שונות ולכן אין זה ראוי שימשיך וידון בעונשו של הנאשם. השופט גת דחה את בקשת הפסילה של התביעה וקבע שטענת התביעה לא נשמעה בהזדמנות הראשונה, כמצוות החוק, ואין גם עילת פסילה מהותית. התביעה לא ערערה על ההחלטה והצדדים באו בפני השופט להמשך הטיעונים לעונש.

בפתיח הדיון השופט גת הפתיע את הצדדים, כאשר הודיע שנחשף להלכה של הנשיא בדימוס השופט גרוניס, על פיה הוא חייב לפסול את עצמו, הלכה שנקבעה בע״פ 4877/13, ולמעשה יצרה עילת פסילה סטטוטורית.

עו"ד שקלאר התנגד לפסילה, הואיל וכבר ניתנה החלטה שדוחה את בקשת הפסילה, שהתביעה לא בקשה לערער על החלטה זו ולכן ההחלטה חלוטה וסמכותו של השופט להמשיך ולשמוע את הדיון. אלא שהשופט גת בכל זאת פסל את עצמו וקבע שעל פי הפסיקה של הנשיא גרוניס, הוא מנוע מלהמשיך ולדון בתיק ושאין לו שיקול דעת. במקביל נזף השופט גת בתביעה על כי עמדה על דעתה שמן הראוי שיפסול עצמו, למרות שהוא שופט מקצועי ואינו רואה עילת פסילה מהותית.

הנשיאה חיות. צילום: אתר בתי המשפט
הנשיאה חיות. צילום: אתר בתי המשפט

הדרך לבית המשפט העליון
עו"ד שקלאר שלא שבע נחת מההחלטה, הגיש ערעור פסילה לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אשר העבירה את הערעור לתגובת המדינה וזאת, במפתיע, שינתה את עמדתה, הסכימה לערעורו של עו"ד שקלאר, והודיעה לנשיאה חיות, שמן הראוי ובהסכמת הצדדים להחזיר את הדיון לשופט גת להמשך הדיון ושפרקליטות המדינה מסכימה לערעור.

במצב דברים זה, כאשר מוגש ערעור והצד שכנגד מסכים לערעור, אזי השופט מקבל את ההסכמה ופועל לפיה, אלא שבאופן מפתיע החליטה הנשיאה חיות לקבוע את הערעור לשמיעה בפני הרכב בראשותה. יש לציין כי ערעור פסלות נידון בפני שופט דן יחיד.

הנשיאה החליטה שפרקליטות המדינה תגיש עד יום 05 פברואר עמדה עדכנית בה תסביר את השינוי בעמדתה ואת הטעמים המשפטיים לביסוס אותו שינוי. כמו כן הזמינה את הסנגור עו"ד שקלאר להתייחס לעמדת המדינה שתוגש.

המעניין הוא שהנשיאה חיות בקשה בהחלטתה כך: "הצדדים יתייחסו בעמדות שהגישו, בין היתר להשלכות הרוחב של הסוגיה העומדת לדיון בערעור, ככל שהדבר נוגע להליכים מקדמיים ("שופט מוקד") וכן הליכי גישור שסעיף 143א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 חל עליהם."

כמו כן עיכבה הנשיאה את המשפט בבית משפט השלום עד להחלטה אחרת.

כל הסימנים מראים שההלכה שנקבעה על ידי הנשיא בדימוס גרוניס בשנת 2013 עומדת להשתנות.

החשיבות לשינוי הלכה זאת לכלל עורכי הדין הפליליים בולט לעין. בעוד פסיקתו של הנשיא בדימוס גרוניס, שנקראת "הלכת עווידה", קובעת ששופט שאינו מסיים את התיק בפניו בעונש מוסכם חייב להעביר את התיק לשופט אחר לטיעונים לעונש, דבר שמסרבל ומאריך לחינם את הליכי המשפט, הרי שככל שתבוטל הלכה זו יוכלו כל הצדדים בהליכים פליליים המתנהלים בפני שופטי מוקד, והמסתיימים בגישור, לסיים את המשפט בדיון קצר בפני שופט המוקד, ללא צורך לדחות ולהעביר את התיק לשופט אחר, שאינו שותף לגישור ואינו מכיר את התיק.

ככל ששאלנו סנגורים העוסקים במשפט הפלילי ביום יום והמופיעים בהליכי גישור בפני שופטי מוקד, כולם בדעה שההלכה שנקבעה על ידי הנשיא בדימוס גרוניס, הינה הלכה מזיקה, מסרבלת שמן הראוי לבטלה.
הדיון בפני הרכב מורחב של שופטים בראשות כב' הנשיאה אסתר חיות יתקיים ביום 24 פברואר 2020.

נמשיך לעקוב ולדווח.

עו"ד יעקב שקלאר

עו״ד יעקב שקלאר הוא מומחה למשפט פלילי על כל רבדיו, בעל וותק של 25 שנות עבודה במקצוע, עומד בראש משרד המונה 6 עורכי דין, מרצה בבתי הספר למשפטים ובפקולטות באוניברסיטה ובהשתלמויות מקצועיות של לשכת עורכי הדין על עבודת הסניגור הפלילי, פרשן משפטי בערוצי הטלוויזיה והרדיו והתקשורת בנושאי משפט בוערים ומייצג בתיקים החשובים והמפורסמים בתחום הפלילי בכל הערכאות. עו״ד שקלאר נבחר לאחד משמונת עורכי הדין הפליליים המובילים בישראל ע״י מגזין ׳הכי טובים׳ של עיתון מעריב. לאתר האינטרנט של עו"ד יעקב שקלאר לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות