עשיתם קניה באינטרנט או בטלפון, ומסיבה כלשהי אתם רוצים לבטל את העסקה? כך תעשו זאת:

חוק הגנת הצרכן קורא לעסקה "עסקת מכר מרחוק" – כלומר, מוצר או שירות שנקנה דרך האינטרנט, טלפון, טלוויזיה או דואר, מבלי ששני הצדדים היו נוכחים בזמן ביצוע העסקה
עו"ד ריבי טל ישינסקי |

ככלל, זכות הביטול בעסקאות מהסוג הזה קצת יותר רחבה לעומת ביטול עסקאות "רגילות", כשקונים משהו בחנות "פיזית" – כי כאן אתם לא באמת רואים את המוצר בעיניים, במציאות, ויש סבירות גבוהה יותר לטעויות ולאי התאמות.

החוק מאפשר, עקרונית, לבטל עסקאות מהסוג הזה, בתוך 14 יום ממועד שבו קיבלתם את פרטי העסקה או את המוצר עצמו – המאוחר מבין השניים. אם מדובר בשירות, ולא במוצר – אז יש לכם 14 יום לבטל, אבל עד יומיים לפני קבלת השירות. זאת אומרת, לא לבטל בשנייה האחרונה.

חשוב לציין שאם הקונה הוא בעל מוגבלות, עולה חדש, או אדם בן 65 ומעלה – החוק מקנה לו 4 חודשים לבטל את העסקה: אחד התנאים לזה, שההתקשרות כללה שיחה עם המוכר, בטלפון או בתקשורת אלקטרונית.
איך מבטלים? קודם כל, אתם צריכים להודיע על הביטול למי שקניתם ממנו. רצוי לעשות איזשהו תיעוד בכתב כדי שאח"כ אף אחד לא יטען שלא ביטלתם; אפשר אפילו לשלוח את ההודעה בדואר רשום אם אתם רוצים תיעוד רשמי לביטול.

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/1669928046485523/

ככלל, יש שני סוגים של ביטול עסקה:

א) אם ביטלתם עסקה בגלל שהתחרטתם ואתם פשוט לא מעוניינים במוצר או בשירות – המוכר צריך להחזיר לכם את הכסף בתוך 14 יום מקבלת הודעת הביטול, למסור לכם מסמך שמאשר שהחיוב בוטל, ובנוסף הוא יכול לגבות דמי ביטול בסך 5% משווי העסקה או 100 שקלים – הנמוך מבניהם. ואתם, צריכים כמובן להחזיר לו את המוצר.

ב) אם ביטלתם עסקה בגלל שהמוכר הפר את החוזה, או בגלל פגם או אי התאמה – נניח, הזמנתם נעליים במידה 38 וקיבלתם מידה 40, או בצבע לא נכון, הבנתם את הרעיון – אז המוכר צריך להחזיר לכם את הכסף בתוך 14 יום מקבלת הודעת הביטול, למסור לכם מסמך שמראה שהחיוב בוטל – אבל פה אין שום דמי ביטול. וזה גם הגיוני, אם תחשבו על זה: אם הוא שלח לכם מוצר שונה ממה שהזמנתם, או מוצר פגום – זו הטעות שלו ובוודאי שאתם לא צריכים לשלם על עצם הביטול. הוא אחראי לכך. אתם מצדכם, צריכים להחזיר לו את המוצר.

חשוב לדעת, שבגלל שהעסקה נעשית מרחוק, ואתם לא רואים את המוצר בעיניים שלכם – המוכר מחויב לגלות לכם עד למועד האספקה מידע מסוים, למשל: שם, ת"ז וכתובת, תיאור המוצר או השירות, המחיר – כולל דמי משלוח וכל תוספת אחרת, כל נושא האחריות, ואיך ניתן לבטל את העסקה.

כמו תמיד, הגענו לסעיף ה"חריגים": אילו סוגי עסקאות מכר מרחוק אי אפשר לבטל רק משום שהתחרטתם? למשל, לא ניתן לבטל קנייה של מוצרי מזון, תרופות, מוצרים שיוצרו במיוחד לפני הזמנה שלכם ודברים שאפשר להעתיק או לשכפל ושפתחתם את האריזה שלהם (נניח דיסקים).

ביקשתם לבטל עסקה שעומדת בתנאי החוק ואמרו לכם לא? אתם יכולים לתבוע בבית משפט את ההחזר הכספי פלוס פיצוי עד 10,000 ₪.

 

עו"ד ריבי טל ישינסקי
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות