תקף שני רופאים ולא ישב יום בכלא

בשנים האחרונות גברו תקיפות של צוותים רפואיים וגברו הקריאות שרק ענישה קשה תגביר את ההרתעה, אבל נראה שהתביעה המשטרתית לא הפנימה זאת
אייל חן |

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, עמית מיכלס, החליט שלא לקבל הסדר טיעון שאליו הגיע התביעה עם תושב המרכז, בן 49, שהואשם והורשע בתקיפת ואיומים על שני רופאים, ובמקום עבודות של"צ גזר חצי שנה עבודות שרות ופיצוי מתון לרופאים אותם תקף.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, לאחר שהתביעות הגיעו עימו להסדר טיעון, לפני קצת למעלה משנה, עמדו הנאשם ובנו החייל מחוץ למרפאת "ביקור רופא" בראשון לציון, כאשר באותה שעה עבדו במרפאה שני רופאים. על רקע אי שביעות רצונו של הנאשם מהטיפול הרפואי בבנו, סטר הנאשם בחוזקה מספר פעמים בפניו של אחד הרופאים ואף איים עליו שיפגע בו כאשר אמר לו "אני יראה לך איך אני אשבור לך את הראש" משביקש הרופא השני מהנאשם לחדול ממעשיו, תקף אותו הנאשם בכך שנתן לו מספר מכות בחזה עם אצבעו.

הסניגור של הנאשם ביקש מבית המשפט לכבד את הסדר הטיעון וטען כי הנאשם עסוק בשיקום מצבו הכלכלי ועובד לצורך כך בשתי עבודות. הנאשם לדבריו מסור לעבודתו, מקצועי, אחראי ו"מקבל את כלל האנשים סביבו בסבר פנים יפות". בנוסף על כך ציין הסניגור שהנאשם נעדר עבר פלילי, הביע צער וחרטה על מעשיו, הודה בהזדמנות הראשונה וחסך בזמן שיפוטי והפנה להמלצת שירות המבחן לביטול הרשעת הנאשם.

מנגד התביעה לא קיבלה את המלצת שירות המבחן להסתפק בצו שעות לתועלת הציבור בהיקף נמוך והתנגדה לביטול ההרשעה, עמדה שהובילה להצגת הסדר הכולל צו של"צ בהיקף שעות גבוה יותר, לצד קנס כספי ופיצוי למתלוננים, כאשר המאשימה עתרה להטיל על הנאשם פיצוי "משמעותי" לכל אחד מהרופאים. למרות שהדגישה שאחד הנימוקים להסדר הטיעון, הוא קושי ראייתי, הבא לידי ביטוי בכך שהנאשם ביקש שייאספו צילומי האבטחה במקום, אולם הדבר לא נעשה.

השופט עמית מיכלס הדגיש בהחלטתו שלא לקבל את הסדר הטיעון בעניין העונש, את העובדה שהנאשם פגע בערכים המוגנים של זכות האדם לכבוד, לשלמות הגוף, לתחושת ביטחון ולשלוות הנפש ושהדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בתקיפת רופאים על רקע מילוי תפקידם. "למרבה הצער עבירות של תקיפת צוותים רפואיים, ובכללם רופאות ורופאים, אחיות ואחים, העומדים בחזית מתן השירות לאזרח בשעתו הקשה ביותר, הפכו למכת מדינה, תרתי משמע. הטלת אימה ונקיטה באלימות כלפי צוותים רפואיים אינן גזירת גורל, אלא רעה חולה שיש להילחם בה מלחמת חורמה". כתב השופט מיכלס והוסיף: "בכל הנוגע למשך המאסר ולאופן ריצויו, מצאתי לתת משקל משמעותי לעובדה שעונשו של הנאשם ייגזר תוך חריגה מהסדר הטיעון, לנסיבותיו האישיות של הנאשם שפורטו לעיל, להודאתו של הנאשם וללקיחת האחריות. לפיכך אני קובע שהנאשם ירצה את עונש המאסר בדרך של עבודות שירות. זה המקום לציין שלולא נאלצתי לחרוג מהסדר הטיעון, היה מקום להטיל על הנאשם עונש חמור אף יותר".

 

עורך הדין בועז קניג

עו"ד בועז קניג מומחה לפלילים מסביר "אכן כפי שפסק בית המשפט מדובר ברעה חולה במדינה. רופאים ואחיות אשר מגישים טיפול רפואי בשעתו הקשה ביותר של האדם ועושים מלאכת קודש, נאלצים בעל כורחם לספוג גידופים, איומים ואף תקיפות אלימות. במסגרת גזירת העונש של הנאשם עומדות לנגד עיניי בית המשפט מס' שיקולי ענישה, בשלב זה בית המשפט מאזן ביניהם עפ"י נסיבות המקרה שלפניו. בין יתר שיקולי הענישה נמנים שיקולי גמול, הרתעה ושיקום. במקרה זה נראה כי בית המשפט בחר בשיקול הגמול וההרתעה על פני שיקולי השיקום. הנאשם עבר דרך בשירות המבחן וניתן לומר כי שוקם מאז המקרה, ולא בכדי המליץ שירות המבחן את אשר המליץ. במאמר מוסגר יצוין כי בית המשפט אינו כפוף להמלצות אלה או ואף לא להסדר טיעון אשר נחתם בין המאשימה לבין הנאשם. במהלך 20 שנותיי כסנגור אני יכול לומר כי מעטים המקרים בהם בית המשפט לא קיבל את הסדר הטיעון אשר נחתם בין הצדדים."

עו"ד פלילי בועז קניג עוסק בתחומים מחיקת רישום פלילי, פלילי, פשיעה חמורה, תקיפה, תקיפה בנסיבות מחמירות ועוד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות