הוצאה לפועל – דברים שכדאי לדעת

לשכת הוצאה לפועל הינה "הזרוע המבצעת" של בתי המשפט ומשמשת כהליך ביצועי – מנהלי.
עו"ד דור כהן, משרד עורכי דין שחר כהן ושות' |
פשיטת רגל

מנגנוני גבייה הוסדרו בחוק הוצאה לפועל במטרה לאפשר לזוכים הליכים מבצעיים כנגד החייבים לצורכי גביית החובות מכוח פסקי דין אשר ניתנו לטובת הזוכה, על סמך שטרות, שטרי חוב, שטר משכנתא וכו'. החוק מעניק גם מספר אפשרויות הגנה לחייבים מפני הנושים, המאפשרים עיכוב או ביטול הסנקציות מצד הזוכים, לכן מאוד חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום ההוצאה לפועל בטרם נקיטת הליכים וזאת במטרה לבנות אסטרטגיה נכונה עבור הלקוח.

המקרים שפונים ללשכת הוצאה לפועל:

לשכת הוצאה לפועל פועלת במטרה להכביד על החייבים המתחמקים מתשלום החוב ולגרום להם לפרוע את חובותיהם לזוכים. נוכח ריבוי המקרים הנ"ל, המחוקק קבע כי ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל באמצעות המקרים הבאים: ​

  • פסק דין
  • צ'קים
  • תובענה לסכום קצוב
  • שטר חוב
  • שטר ערבות
  • שטר משכנתא

בכל המקרים הנ"ל (העומדים בתנאים המוגדרים בחוק ההוצאה לפועל ובתקנות ההוצאה לפועל) ניתן לפנות ללשכת הוצאה לפועל לביצוע גביית החובות מהחייב ללא כל הליך קודם בפני בית המשפט.

הגבלות על החייב

המחוקק קבע מספר הגבלות במטרה להכביד על החייב ולגרום לו לפרוע את חובותיו :

  1. צו עיכוב יציאה מהארץ
  2. הגבלה על קבלה, החזקה או הארכה של דרכון או תעודת מעבר
  3. הגבלה על קבלה, חידוש או החזקה של רישיון נהיגה
  4. הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד
  5. הגבלה על שימוש בכרטיסי חיוב
  6. הגבלה על ייסוד תאגיד או כהונה בתאגיד

הגבלת צו עיכוב יציאה מהארץ – מידע על יכולתו של חייב להתמודד עם הגבלה זו

חייב החושש שמא הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ כאשר עתיד לנסוע לחו"ל, מה עליו לדעת?

צו עיכוב יציאה מהארץ יכול להינתן בכל שלב של תהליך הוצל"פ ובעיקר כאשר יש חשש שהחייב ייצא מהארץ בלי לפרוע את החוב, לרוב מדובר בשלבים מתקדמים של תיק ההוצאה לפועל, לאחר שנפתחו ההליכים והחייב אינו משלם את החוב או אינו עומד בצו תשלומים שנקבע לו לרשות החייב עומדים מספר הליכים שהוא יכול לנקוט לפני מתן הצו ובמקרים מסוימים גם לאחר מתן הצו לפעמים החייב כלל אינו יודע על פתיחת תיק ההוצאה לפועל נגדו, ורק עם מתן הצו נודע לו על התיק, או שמסיבות שונות הוא לא נקט שום פעולה בתיק מאז פתיחתו, ורק לאחר מתן צו עיכוב יציאה מהארץ הוא מתחיל לנקוט צעדים בתיק.
במקרים אלה מלבד הפעולות הישירות שהוא רשאי לנקוט נגד מתן צו עיכוב יציאה מהארץ, עליו לנקוט את ההליכים שאותם נדרש לנקוט עם פתיחת התיק.

לסיכום:

בכל תיק הוצאה לפועל, אם הנכם זוכים או חייבים בתיק המעוניינים בטיפול משפטי, אל תסתפקו בעצה או בעורך דין כללי, חשוב לפנות ולהסתייע בעורך דין העוסק בתחום ההוצאה לפועל על מנת לנקוט בהליכים הנכונים אשר ממצים את זכויותיכם, ולפעול בצורה הטובה עבורכם על מנת להיות יעילים ולהגיע לתוצאות הרצויות.

עו"ד דור כהן

עו"ד דור כהן שותף ב משרד עורכי דין שחר כהן ושות' עוסק בתחום ההוצאה לפועל, חדלות פירעון, פשיטות רגל, צוואות וירושות, גישור עסקי, דיני חברות וחוזים.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות