בית משפט השלום בכפר סבא הוציא לאחרונה פסק דין המביא לסיומו תביעה ייצוגית שהוגשה כנגד 'יינות ביתן'.
ראשיתה של התובענה הוא בטענה של לקוח כי הרשת ביצעה לכאורה הטעיה של ציבור הצרכנים, כאשר לא ציינה במדבקות המחיר על גבי משקאות המשקה את עלות הפיקדון עבור החזרת הבקבוקים, זאת בניגוד להוראות חוק הפיקדון על מכלי משקה.
הקבוצה המיוצגת הוגדרה ככזו הכוללת "כל לקוח של הנתבעות שחויב בתשלום פיקדון בעת רכישת מיכל משקה מהן, מבלי שסכום הפיקדון נכלל המחיר המופיע בתווית של המוצר, לרבות כל לקוח כנ"ל שיחויב כך בעתיד, עד להפסקת חיובים אלה".
הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד דן אשכנזי, התייחסה להפרות ב-4 מסניפי הרשת בחדרה, אור עקיבא, קריית ביאליק וקריית אתא.
העילות שנטענו בבקשה נסובו על הפרת דיני הגנת הצרכן, לרבות הטעיה, הפרת הוראות חוק החוזים, עוולות נזיקיות ופגיעה באוטונומיה. מכוח הפרות אלו נתבקשו סעדים של פיצוי, צו מניעה להפסקת הפעילות וצו עשה.
הנחה בכל סניפי הרשת
הרשת תיקנה את ההפרה וטענה כי חלה טעות נקודתית אשר אינה קיימת בכל הסניפים ונמשכה לתקופה מוגבלת.
עוד טענו כי קיימו מבצע מכירות במסגרתו ניתן היה לרכוש 4 מיכלי משקה ב-10 שקלים בלבד.
בנוסף, צוין כי ערכו בחינה חוזרת של כלל המשקאות במוצעים לקהל הצרכנים, והיא מוכנה להעמיד את כלל הסניפים לבחינות אקראיות שיערכו על ידי בא כוח התובע.
בין הצדדים הושג בתחילה הסדר פשרה לפיו התחייבה הרשת כי על כל מכלי המשקאות שניתן לקבל עבור החזרתם את מחיר הפיקדון יוטבעו מחיר הכולל גם את סכום הפקדון וכי יפעלו בהתאם לדין.
כמו כן, התחייבו להנחה בגובה 230,000 ש"ח בצורת מבצע בכל סניפי הרשת לכל חברי בקבוצה המיוצגת שירכוש בקבוקי 'פיוזטי'.
עלות הבקבוק לחברי הקבוצה יעמוד על 4.90 ש"ח.
בנוסף, נקבע כי הרשת תתרום 200,000 ש"ח לעמותות 'פתחון לב' ו'גדולים מהחיים', כחלק מהסדר הפשרה.
הרשת הציעה לשלם לתובע גמול של 20,000 ש"ח וכן לשאת בשכר טרחת עורך דינו בסכום של 100,000 ש"ח.
"תעלול שיווקי"
לאחר שהגיעו להסדר הפשרה, הגיש אחד מחברי הקבוצה התנגדות מטעמו בטענה כי הפיצוי לציבור אינו אלא "תעלול שיווקי".
עוד טען כי המבצע על בקבוקי 'פיוזטי' הוא של חברת המשקאות ולא של הרשת הנתבעת.
במהלך הדיונים הובאה עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שציין כי יש לשקול את הפיצוי שסוכם, ולבחון האם ניתן לוודא שלא מדובר במבצע שהרשת הייתה עורכת ללא קשר להליך.
בנוסף נאמר שהפיצוי עלול להיטיב עם הרשת מאחר שהוא מעודד קניה אצלו.
גם המועצה הישראלית לצרכנות התנגדה להסדר הפשרה בטענות כי הצדדים להסדר לא גילו פרטים מהותיים שעליהם לגלות כדי לאפשר לביהמ"ש לבחון האם הסדר הפשרה ראוי והוגן.
כמו כן, לא גילו את היקף הנזק שנגרם לחברי הקבוצה, מספר הסניפים בהם בוצעה בפועל ההפרה, התקופה בה ההפרה נמשכה ועוד.
גם המועצה לצרכנות הוסיפה כי הפיצוי המוצע לציבור אינו אלא מבצע רגיל של הרשת.
לאחר ההתנגדויות, אישרה כעת השופטת רחל קרלינסקי את הסדר הפשרה המתוקן, לפיו הרשת תשלם סך של 800,000 ש"ח לקרן הסטטוטורית שהוקמה עבור כך.
הכוונה היא לקרן שמוקמת במקרים של תביעות ייצוגיות, אליה החברה הנתבעת מעבירה את הכסף, ומשם הוא עובר לטובת מטרות ציבוריות בכפוף להוראות בית המשפט.
במקרה הזה הכספים ישמשו להפעלה והנעה של מנגנוני מחזור חומרים. התובע ובא כוחו יאלצו להסתפק בסכומים נמוכים יותר ממה שהשיגו בהסדר המקורי, כאשר התובע יקבל גמול של 15,000 ש"ח ובא כוחו 50,000 ש"ח.
נוסף אליהם גם המועצה לצרכנות יהנו מגמול בסך 40,000 ש"ח, וחבר הקבוצה שהגיש את ההתנגדות יקבל 7,500 ש"ח.