שתי חברות בניה ובעליהן הואשמו בגרימת מוות ברשלנות של עובר אורח

תאונות העבודה הן כבר מזמן מכת מדינה, מתחילת השנה נהרגו 43 פועלים ועוד 188 נפצעו, אבל גם עוברי אורח לעיתים נפגעים. אתמול הוגש לבית משפט השלום בתל אביב, כתב אישום נגד החברות בלאור בע"מ, חברת ג'יפ עבודות פיתוח ובניין בע"מ ו- 6 מבעלי ומנהלי החברות בגין גרימת מותו ברשלנות, של מאיר פלשתייב, בן 21 מחולון אשר נפל על ראשו קרש באתר בניה בעיר בעת שחלף רכוב על אופניו.
אופניו של ההרוג והקרש

על פי כתב האישום, בחודש יולי 2018, בשעות הבוקר, עסקו שני פועלים בפירוק פיגומים של מרפסת בקומה 8 באתר בניה בשכונת תל גיבורים בחולון.

עבודת פירוק הפיגומים, התבצעו, מבלי שנעשה שימוש ברשתות למניעת נפילת חפצים או באמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הפיגומים וגם מבלי שננקטו על ידי העובדים זהירות הנדרשת כדי למנוע נפילת קרשים.

במהלך עבודת הטפסנות, נפלו קרשים אשר שימשו חלק מהפיגום מקומה 8 אל תחתית הבניין, באותה שעה רכב על אופניו במדרכה הסמוכה לאתר, פלשתייב הגר בסמוך ואחד הקרשים, שנפלו מהפיגום פגע בראשו והוא פונה לבית החולים, כשהוא פצוע באורח אנוש וכעבור מספר ימים מותו נקבע בבית החולים איכילוב. פלישתייב שהשתחרר מהצבא שנה קודם לתאונה ומאז עבד במסעדה בתל אביב. שכנים אז סיפרו לכלי התקשורת כי יום קודם לתאונה, העירו לפועלים שזרקו למטה קרשים מהפיגומים שפירקו.

בפרקליטות מחוז תל אביב שהגישו את התביעה, צירפו גם את החברות בלאור הינה חברה קבלנית העוסקת בעבודות בניה ובכלל זה בפרויקטים של תמ"א 38 וחברת ג'יפ הינה חברה קבלנית העוסקת בעבודות בניה שונות וכן את הבעלים של אותן חברות וכן את הפועלים שעבדו באותה שעה על הפיגומים.

בכתב האישום צויין, כי התאונה ומותו של פלשתייב, נגרמו כתוצאה ממעשיהם וממחדליהם של הנאשמים כאשר חברת בלאור ובעליה לא מינו מנהל עבודה בהתאם לדרישות תקנות הבטיחות בעבודה ובניגוד להסכמים ולא פיקחו בעצמם על עבודות הבניה כמתחייב מהם וכן כל הנאשמים לא נקטו מידה סבירה של זהירות וקפידה למניעת הסכנה הנשקפת מנפילת קרשים ולא דאגו לפרק כל קרש בנפרד.

עוד צויין בכתב האישום כי הם התרשלו כאשר לא השתמשו ברשתות למניעת נפילת חפצים ולא נקטו באמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הפיגומים, לא בנו גגון סוכך מעל מעבר הולכי רגל וזאת בניגוד למתחייב מהם על פי היתר הבניה. עוד עלה מכתב האישום כי הנאשמים גם לא הדריכו כיאות את העובדים בכלל ואת שני הפועלים בפרט בנוגע לסיכונים באתר בניגוד לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה.

 

עורך הדין ארז אבוהב

 

עו"ד ארז אבוהב מומחה לפלילים מסביר מהו המנגנון המוביל להגשת כתב אישום נגד מנהלים במקרי תאונות עבודה "החברה ונושאי המשרה בה חשופים לאחריות פלילית ממשית בגין כל תאונת עבודה וכדי להימנע מכך, עליהם לפעול לצמצום מרחב הרשלנות ולנקוט באמצעים סבירים אשר יניחו את דעת הרשויות בדבר חפותם ופעילותם התאגידית התקינה." אומר עו"ד אבוהב ומוסיף "כדי לנקוט באמצעים סבירים ממשיים, כל חברת בנייה נדרשת לפעול בגישה של BEYOND THE LAW ולהקים מנגנון פיקוח חיצוני ונפרד למניעת תאונות עבודה. מוצע שכל חברה בתחום תאמץ תוכנית למניעת החשיפה לאחריות פלילית בתחום תאונות העבודה. מנגנון הפיקוח החיצוני ילווה ע"י עורכי דין ומומחים בתחום אכיפת תאונות העבודה ויהיה אמון על הדרכת העובדים, הכרת החקיקה והפסיקה הפלילית בתחום תאונות העבודה ותיעודם. מנגנון הפיקוח יוקם ע"י הבעלים ונושאי המשרה בחברה ויתדרך את העובדים על מקרי עבר והסקת לקחים ומסקנות אשר יגרום לשיח בטיחותי רב גווני ומתמשך בחברה אשר ישרת גם שיקולים עסקיים וחברתיים." לסיכום אומר עו"ד אבוהב "מנגנון הפיקוח החיצוני יהיה אמון על ניסוח קוד בטיחות לחברה אשר יאפשר למנהליה להעריך את רמת הסיכון ועקרונות הבטיחות בכל אתר בנייה ובכך גם יענה על הציפיות מאחריות תאגידית וחברתית תקינה.מנגנון הפיקוח יכלול בנוסף מחלקת ציות פנימית אשר תחשוף ותברר מיוזמתה מקרים של כמעט ונפגע ותכלול ענישה פנים ארגונית ותקים מאגר נתונים להערכת כשל בטיחותי באתרי הבנייה. בכך, החברה ומנהליה ינהגו מעל המצופה מהם למניעת עבירת הבטיחות ונוכל לצמצם באופן משמעותי את תאונות העבודה ואת חשיפת החברה, המנהלים והעובדים לפלילים."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות