נכה צה"ל מבקש אישור לתביעה ייצוגית נגד מוזיאון ארץ ישראל

נכה צה"ל הגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, בסך עשרות מיליוני שקלים. טענתו היא שהמוזיאון ביצע הפרה של חוק השוויון, התקנות ותקנות השירות, וזאת לאור העובדה שהמוזיאון, אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות ולכן חלקם נמנעו מהלגיע למוזיאון שאמור להיות נגיש לכולם. מוזיאון ארץ ישראל עדיין לא הגיש כתב הגנה.
נעמה כהן |
מוזיאון ארץ ישראל
Visitors seen at a new exhibition "Journeys" at the Israel Museum in Jerusalem on March 27, 2014. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** îñòåú úòøåëä îåæéàåï àøõ éùøàì úîåðåú

בבקשה לאישור התביעה, ציין התובע כי לא יכול להיות חולק על חשיבותו התרבותית הרבה של המוזיאון לציבור הרחב, אך מוזיאון ארץ ישראל, אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות, וזאת בהתאם לחוות דעת של אדרכילית דנה לוין ברקאי, מורשה נגישות מבנים תשתיות וסביבה מלפני שבועות ספורים.

היעדר הנגשה במוזיאון, משמעו הדרת אנשים עם מוגבלות מהשירות הציבורי הניתן במוזיאון, גרימת אי נוחות ובעיקר סכנה לציבור. לטענת התובע בחודש פברואר בשנה שעברה הוא ביקר במוזיאון ומעד במדרגה הסמוכה לבניין הבולאות שבמוזיאון, שלא סומנה כדין ולא הותקנה לצידה ידית אחיזה. כתוצאה מכך, הוא נחבל קשות, נזקק לטיפול רפואי, ורותק לביתו ימים רבים. "חבלה זו גרמה למבקש במשך חודשים רבים כאבים בשורש כף יד שמאל וכאבים בכתף ימין", כתב בתביעה והוסיף: "פניותיו של המבקש למוזיאון, נדחו על ידה ב״לך ושוב״, ויתרה מכך, לא הביאו את המשיבה לבצע במוזיאון בכלל, ובסמוך לבניין הבולאות בפרט, את התאמות הנגישות שהיא מחויבת בהן בהתאם לדין, למעט חסימת הדרך בה מעד המבקש באמצעות ספסל".

נכה צה"ל

על פי התביעה אנשי המוזיאון ידעו שנה לפני שמעד, כי המוזיאון אינו נגיש. זאת, מאחר שבחודש מאי 2017, נשלחה אליה (ולעיריית תל אביב – בעלת המקום) ע״י נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התראה לפני צו נגישות, ובה פורטו דוגמאות לליקויי הנגשה במוזיאון. ידיעה זו, לטענת התובע לא הועילה לתיקון הליקויים שפורטו בהתראה.

לדברי התובע אף אחד מהתיקונים שיכולים להפוך את המוזיאון לנגיש, לא זקוקים להיתר בניה כגון: היעדר דרך נגישה, כאשר פני הדרך באזורים שונים בשטחי החוץ של המוזיאון אינם יציבים, קשיחים, צבועים ואחידים, היעדר חניה נגישה כדין, היעדר מעלית נגישה בין קומת התצוגה בקומה העליונה לקומת התצוגה בקומה התחתונה שבבניין הבולאות, היעדר כביש נגיש בכניסה לאזור הכבאית ובית קדמן, היעדר סימני אזהרה ומאחזי יד בגרמי מדרגות שונים במתחם המוזיאון, היעדר שילוט והכוונה כנדרש בתקנות.

לסיכום הבקשה לאישור התביעה הייצוגית ביקש התובע סכום פיצוי של 20 מיליון שקלים, לפי אלפיים שקלים לכל אחד בנפרד. "הקבוצה שבשמה מוגשת בקשת האישור הינה קבוצה מוחלשת, שבמשך שנים נדחקה לשולי החברה, ושמעצם טבעה מתמודדת עם קשיים בכל תחומי החיים. חברי הקבוצה הינה אוכלוסייה המתקשה לפנות לבית משפט כיחידים. מנימוק זה, אם לא תוגש התובענה כייצוגית, לא תוגש תובענה רגילה על ידי רובם ככולם של חברי הקבוצה", סיכם התובע.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות