מאסר למיידי אבנים וזיקוקים בפרוץ המלחמה

ביהמ"ש גזר 28 חודשי מאסר בפועל ו-5,000 שקל קנס על מחמד סעידה שהורשע, ביחד עם אדם נוסף שנידון למאסר אף הוא, בכך שהשתתפו בהפרות סדר בי-ם
אייל חן |
ידוי אבנים הפרות סדר שטחים פלסטינים
צעירים מיידים אבנים. צילום ארכיון: פלאש 90

בית משפט גזר 28 חודשי מאסר בפועל ו-5000 שקלים קנס על מחמד סעידה ו-10.5 חודשי מאסר ו-2000 דקלים קנס על עומר סיאם, שהורשעו בעבירות של ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, התפרעות והפרעה לשוטר. השניים השתתפו בהתפרעויות אלימות בירושלים מיד לאחר התחלת המלחמה בחודשים נובמבר ודצמבר 2023, שהתפתחו לאחר תפילות יום שישי והסלימו ליידוי אבנים וזיקוקים לעבר כוחות המשטרה והמכת"זיות שנכחו במקום.

לפי כתב האישום המתוקן, סעידה השתתף בשלושה אירועים נפרדים של יידוי אבנים בירושלים. באירוע הראשון, מספר שבועות לאחר התחלת המלחמה, יידה אבן לעבר מכת"זית בצומת רוקפלר ופגע בה. באירוע נוסף, זרק שוב אבנים לעבר מכת"זית, גם כן בצומת רוקפלר, ובאירוע השלישי, השתתף בהתפרעות בשכונת ואדי אל ג'וז ויידה אבנים לעבר השוטרים שפעלו במקום. הנאשם השני, עומר סיאם, הורשע בהשתתפות באותו אירוע האחרון, בו יידה אבן אחת לעבר השוטרים.

התביעה, הדגישה בטיעוניה את חומרת המעשים, שהתרחשו בתקופה מתוחה במיוחד אחרי אירועי ה-7 באוקטובר 2023, כאשר ארגון הטרור חמאס ביצע פיגועים רצחניים ברחבי הארץ. התביעה טענה כי "המעשים כוונו כלפי כוחות הביטחון ונעשו בעיתוי רגיש שמגביר את הפגיעה בביטחון הציבור". לנוכח זאת, היא ביקשה לגזור על סעידה עונש של 3 שנות מאסר ועל סיאם 15 חודשים, תוך התחשבות ברישום הפלילי הקודם של סעידה ובהודאתם של השניים באשמה.

"לערער את הסדר"

מנגד, סנגורו של סעידה טען כי מעשי היידוי בוצעו לעבר מכת"זיות ולא ישירות לעבר השוטרים, וכי יש להחשיב את מעשיו ברף חומרה נמוך. "סעידה נסחף אחרי ההמון ולא היה הרוח החיה מאחורי ההתפרעויות," אמר הסנגור, וביקש להסתפק בעונש של 20 חודשי מאסר בלבד. סנגורו של סיאם טען כי מדובר בנער צעיר, נטול עבר פלילי, שנקלע למצב מתוך פחד וחשש, וביקש להקל בעונשו למאסר של 10 חודשים לכל היותר.

השופט ארנון איתן קבע כי הנאשמים פגעו בצורה משמעותית בסדר הציבורי ובשלטון החוק, וכי "יידוי האבנים על ידי הנאשמים לעבר כוחות הביטחון נעשה מתוך כוונה לפגוע ולערער את הסדר". עם זאת, השופט לקח בחשבון את גילו הצעיר של כל אחד מהנאשמים ואת שיתוף הפעולה שלהם עם הרשויות.

"מידת הפגיעה בערכים המוגנים הינה משמעותית, שכן ההתפרעויות התרחשו על רקע מעשי הזוועה ההמוניים אשר התרחשו ביום 7.10.2023, כמתואר בחלקו הכללי של כתב האישום. כלל האירועים שבכתב האישום מלמדים, כי אלו נעשו תוך תכנון מוקדם והצטיידות באבנים וזיקוקים (אישומים 1 ו-2), כאשר באישום השלישי המיוחס לשני הנאשמים, לבד מהתכנון המוקדם, לווה האירוע בהפניית איומים ברוח אותם מעשים שפלים שנעשו ביום 7.10.2023 אל עבר אנשי כוחות הביטחון, תוך ניסיונות לפגוע בהם באמצעות אבנים וקרשים", ציין השופט בגזר הדין.

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארנון איתן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות