עשה ואל תעשה בחקירת משטרה

זומנתם לחקירה? זה בטוח מפחיד ומעלה חששות. בטרם תתיישבו מול החוקר כדאי שתקראו את המדריך של עו"ד יניב זוסמן שילמד אתכם מה כדאי ומה אסור בסיטואציה המלחיצה
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%91-%d7%96%d7%95%d7%a1%d7%9e%d7%9f |
חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

זה לא משנה אם כבר ביליתם בחדר חקירות או שאתם חדשים בתחום, חקירת משטרה היא אירוע מלחיץ, מפחיד, שמעלה חששות ובעיקר עשוי להשפיע בצורה ממשית על החיים שלכם. עו"ד יניב זוסמן, המתמחה במשפט פלילי, במדריך חשוב שינחה אתכם מה מותר לעשות בעת חקירה פלילית וממה ממש ממש כדאי להימנע.

לגזור ולשמור.

מה שהכי מלחיץ בחקירת משטרה היא העובדה הפשוטה שהיא עלולה להשפיע ולשנות את החיים שלכם.

חקירה מטרתה, בסופו של דבר, לקבוע את המשך ההליכים נגדכם ולגבש את התשתית לכתב אישום נגדכם, לחילופין, להוביל לסגירת תיק החקירה בעניינכם.

אם זומנתם לחקירת משטרה עליכם לדעת את הכללים הבסיסיים בטרם תשבו על כיסא הנחקר. חשוב שתדעו מה אסור לכם לעשות בשום אופן ומנגד, כיצד תצלחו בצורה הטובה ביותר את חקירת המשטרה.

הנה 10 כללים בסיסיים לנחקר המיועד:

1.
אל תסכימו להיחקר ללא היוועצות בעורך דין פלילי. (לא משנה בכלל במה מאשימים אתכם)

2.
אל תתנו לחוקר את הקוד לטלפון הנייד שלכם (חשוב שתגנו על הפרטיות שלכם, ושל אחרים, שפרטים רגישים שלהם נמצאים אצלכם בנייד).

3.
אל תחתמו על מסמכי החקירה לפני שקראתם אותה בעיון פעם אחת לפחות.

עו"ד יניב זוסמן

4.
גם אם זה נראה מבטיח – אל תאמינו להבטחות החוקר. בשנים האחרונות, עוד בהיותי תובע, התחלתי להיחשף לעניין מטריד – שמעתי חשודים רבים שטענו בבית המשפט כי מי שחקר אותם הבטיח לסגור להם את התיק בתוך מספר ימים אם רק יענו על כמה שאלות. יודעים מה קורה בפועל? התיק (כמה מפתיע) לא נסגר. בפעם הבאה שאתם בחקירה והחוקר אומר לך שהתיק ייסגר תוך כמה ימים, תבקש את זה ממנו בכתב.

5.
לא להתפתות לתרגילי חקירה. זהו המשך של הסעיף הקודם – אל תאמינו לתרגילים ולא להבטחות. אתם לא מאמינים, אבל יש נחקרים רבים שנופלים בתרגיל הישן של "השוטר הטוב והשוטר הרע". יש נחקרים רבים שמאמינים לשוטרת שמזמינה אותם ל"שיחה קלילה על סיגריה". אז לא, לכל דבר כזה יש משמעות, וגם אם אתם ממש ממש בלחץ, תשננו טוב: השוטר הוא לא חבר שלכם, רק עושה את עבודתו.

6.
לעולם אל תנדבו מידע שלא לצורך. נכון, בעת חקירה אתם נתונים בלחץ, ולפעמים הלחץ גורם לנו לדבר. אבל, וזה אבל גדול, חשוב שתענו בדיוק על מה שאתם נשאלים בלי לנדב מידע מיותר. החוקר עושה את עבודתו, אתם תקפידו שלא לחלוק איתו את כל המידע שיש לכם, ושעלול בסופו יום, להכניס אתכם לבוץ עמוק יותר.

7.
אל תזלזלו בחוקר – גם אם אתם עייפים, עצבניים ולחוצים לעולם אל תוציאו את זה על החוקר שמולכם. התנהלו מולו בכבוד ובנימוס, כבני אדם. אתם לא רוצים לעלוב במי שאחראים בסופו של יום על החירות שלכם.

8.
אל תשנו גרסה – אל תשנו פרטים מהותיים בין הגרסאות שאתם נותנים לחוקרים, זה רק יסבך אתכם בהמשך. חשוב להקפיד על ייצוג של עורך דין פלילי, שיכוון אתכם כך שלא תיפלו בפח.

9.
בלי הוכחה – לא עונים – הטיחו בכם ראיות לכאורה? טביעת אצבע או עדות של חשוד אחר נגדכם? אל תסתמכו על דברי החוקרים ובקשו הוכחות- מזכר, עדות, תמונה, כל דבר שניתן, אחרת – פשוט אל תענו.

10.
בחקירת משטרה אין מקום לפרשנות – התייעצתם לפני החקירה בעו"ד פלילי? מצוין. עכשיו, כל שנותר לעשות כדי לצלוח את החקירה זה לא להשתמש בביטויים שישאירו מקום לפרשנות. ביטויים כמו "אולי", "יכול להיות", "לא סגור על זה" וכו'. אל תיתנו לחוקר, לפרקליט ולבית המשפט את האפשרות לפרש אתכם אחרת. אתם בשיאה של חקירה פלילית שהולכת להשפיע באופן משמעותי על החיים שלך: כל מילה שתוציא מהפה – קריטית!

אז מה כן כדאי לעשות בחקירת משטרה?

ככלל אצבע, ניתן לומר שני דברים, שאם תזכרו אותם אתם במצב טוב יותר מאחרים:

  • היוועצות בעורך דין פלילי.
  • שמרו על זכות השתיקה עד להגעת עורך דין פלילי.

לאתר עו"ד יניב זוסמן לחצו כאן


עו"ד יניב זוסמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות