ההורים לא שלחו לביה"ס – הורשעו בדין פלילי

הורים מקרית מלאכי הורשעו באי שליחת בנם למסגרת חינוכית, תוך הפרת חוק לימוד חובה. להגנתם טענו: "יש לנו זכות חוקית להחליט על חינוך הילדים"
גילי סיוון-כהן |
מהי ועדת זכאות ואפיון? - כיתת לימוד, אילוסטרציה.
תלמידים בביה"ס (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). אילוסטרציה

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בקריית מלאכי, רבקה שורץ, הרשיעה זוג הורים שהואשמו על ידי עיריית קריית מלאכי באי שליחת בנם למסגרת חינוכית, תוך הפרת חוק לימוד חובה. ההורים הודו בעובדות המקרה אך כפרו באשמה, בטענה שזכותם החוקתית כהורים מאפשרת להם להחליט על חינוך ילדם ללא פיקוח.

עיריית קריית מלאכי טענה שההורים עשו דין לעצמם ומנעו מבנם להשתתף במסגרת חינוכית מאז תחילת שנת הלימודים תשפ"ב (ספטמבר 2021) וביקשה להרשיע את ההורים בהתבסס על הודאתם בעובדות כתב האישום, תוך שהיא מציינת שההורים לא ניסו לקבל אישור לחינוך ביתי כפי שנדרש בחוק.

מנגד, ההורים, טענו כי יש להם זכות חוקתית לחנך את בנם על פי השקפת עולמם, ללא התערבות המדינה. הם טענו כי החוק פוגע בזכויותיהם החוקתיות ודרשו לזכותם, או לחלופין לטעון שהפרת החוק היא בבחינת "זוטי דברים" שאינם מצדיקים ענישה.

"עבירה חמורה"

השופטת רבקה שורץ דחתה את טענות ההורים וקבעה כי אי שליחת הילד למסגרת חינוכית היא עבירה חמורה על חוק לימוד חובה. השופטת הדגישה כי החוק מטיל חובה על ההורים לדאוג שילדיהם ילמדו במוסד חינוך מוכר, וכי אין בידי ההורים להחליט על דעת עצמם להפר חובה זו.

בפסק הדין ציינה השופטת: "התנהגות הנאשמים מהווה זלזול בחובתם החוקית והמוסרית לדאוג למימוש זכות ילדם לחינוך והשכלה במסגרת חינוכית". היא גם הבהירה כי טענות ההגנה שהתבססו על זכויות חוקתיות אינן מצדיקות את אי קיום החוק, וכי על ההורים לכבד את החוק ולהגיש בקשה לפטור לחינוך ביתי אם הם מעוניינים בכך.

לבסוף, קבעה השופטת כי "אין מקום לפרש את סעיף 4 לחוק לימוד חובה בצמצום", והרשיעה את ההורים בעבירה המיוחסת להם.

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רבקה שורץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות