מחיקת רישום פלילי – כל מה שצריך לדעת

הרשעה בעבירה פלילית היא לא הסוף ויש גם דרכים להסיר מכם את אות הקין. עו"ד נורית מעטוק במדריך חשוב שמסביר מתי ניתן למחוק את הרישום וכיצד
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a0%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%a2%d7%98%d7%95%d7%a7 |
טביעת אצבע

למרות מה שנהוג לחשוב, הרשעה בעבירה פלילית היא איננה הסוף.

אם ביצעתם עבירה, ויצאתם אשמים מאולם בית המשפט, גם לאחר שריציתם את העונש שהוטל עליכם ושילמתם את חובכם לחברה, נראה שעדיין ילך בעקבותיכם אות קין בדמות רישום פלילי, והוא לא עוזב כל כך מהר.

יש לציין כי כל אדם רשאי לפנות למשטרה בבקשה לבטל רישומים של תיקים סגורים.

ביטול הרישום מותנה במספר גורמים:

הזמן שחלף מיום התרחשות האירוע

בגיר – לאחר 7 שנים מיום האירוע במקרה של עבירה מסוג פשע (עבירה שהעונש עליה הוא מעל 3 שנות מאסר), או 5 שנים בעבירה מסוג עוון (עבירה שהעונש עליה הוא בין 3 חודשים ל- 3 שנים).

קטין – לאחר 5 שנים מיום האירוע במקרה של עבירה מסוג פשע או 3 שנים בעבירה מסוג עוון.

עו"ד נורית מעטוק

כמות הרישומים במאגר המידע הפלילי של המבקש

העבר הפלילי של המורשע משחק תפקיד משמעותי בבוא העת להגיש בקשה למחיקת הרישום הפלילי. הרי שיהיו הבדלים בין אדם שמעד וזו העבירה הראשונה שלו, לבין עבריין וותיק שהספק אם יחזור לסורו, לא גדול כל כך.

מהות העבירות המיוחסות למבקש ומידת חומרתן

ישנו הבדל גדול בין עבירה לעבירה. שכן, עבירה שדינה 3 שנות מאסר לא תיחשב חמורה כמו עבירה שדינה מאסר עולם וכך גם תהיינה ההתייחסות בהקשר של מחיקת הרישום.

יש לציין כי את הבקשה לביטול רישום של תיק סגור יכול להגיש רק האדם שהרישום מתייחס אליו. בבקשה יש לרשום כי זוהי "בקשה לביטול רישום פלילי" ולציין את פרטי המבקש (כתובת, תעודת זהות, מספר טלפון). נוסף על כך, יש לציין את נסיבות האירועים הקשורים לתיק ולצרף לבקשה, אם ישנם, מסמכים או המלצות ממקומות עבודה ומהשירות הצבאי ואישורי לימודים.

שימו לב לכל הרשעה מוגדרת תקופת התיישנות ותקופת מחיקה:

תקופת ההתיישנות של הרשעה נקבעת בהתאם לחוק המרשם הפלילי, ונספרת החל מיום פסק הדין או החלטת בית המשפט בעניין ההרשעה. תקופת ההתיישנות משתנה בהתאם לעבירה ולעונש שהוטל ובתום תקופה זו, רק גופים מסוימים המוגדרים בחוק יוכלו לקבל מידע לגביה.

תקופת מחיקה – הרשעה שעברו 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות שלה תיחשב, ברוב המקרים, כהרשעה שנמחקה. כלומר, רק מספר מצומצם מאוד של גופים המוגדרים בחוק (כגון משטרת ישראל וצה"ל) יוכלו לקבל מידע לגביה.

חשוב לדעת כי ישנן עבירות מסוימות שלא חלה עליהן התיישנות או מחיקה.

ייצוג משפטי

אנשים המעוניינים למחוק את הרישום הפלילי שלהם, יכולים לעשות זאת במספר דרכים. בין אם מדובר בבקשה לביטול רישום פלילי או בין אם מדובר בבקשת חנינה לנשיא המדינה. את כלל הצעדים והפעולות יש לעשות בליווי עורך דין מומחה ומוסמך לכך שמכיר את רזי החוק ויודע כיצד להתנהל בצורה הנכונה ביותר שתוביל לביטול הרישום.

לאתר עו"ד נורית מעטוק לחצו כאן.


עו"ד נורית מעטוק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות