זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי (מדריך משפטי)

מערכת אוביטר |
טיפול רפואי, אילוסטרציה: envato

אילו זכויות רפואיות ביטוח לאומי מעניק לאחר אירוע מוחי? כיצד נקבעת נכות של נפגע אירוע מוחי? האם נפגעי אירוע מוחי זכאים לסיוע בדיור? והאם נפגעי אירוע מוחי זכאים לפטור ממס הכנסה?

אילו זכויות רפואיות ביטוח לאומי מעניק לאחר אירוע מוחי?

קצבת שירותים מיוחדים

נפגעי אירוע מוחי שנמצאו זכאים, על פי דרגת הנכות שנקבעה להם, עשויים לקבל קצבת שירותים מיוחדים, לצורך עזרה של צד שלישי, אם הם מתקשים לתפקד בשגרה, והם לא מאושפזים במוסד עם שירותי סיעוד רפואי או שיקום.

הקצבה נעה בין סך של 1,771-8,313 ₪, בהתאם למידת הצורך של הנפגע לאחר אירוע המוח, בשירותיו של צד שלישי בפעולות השגרה.

בנוסף נפגעי אירוע מוח עשויים להיות זכאים לתוספות קצבה בסך של עוד אלפי שקלים, אם הם מונשמים, יש להם שני מטפלים, או שהם הורים לפעוטות עד גיל 3.

גמלת סיעוד

נפגעי אירוע מוחי שהגיעו לגיל פרישה, עשויים להיות זכאים לגמלת סיעוד, אם הם מתקשים לתפקד בשגרה, לאחר האירוע המוחי.

הזכאים לגמלת סיעוד זכאים בין היתר, לקצבה כספית, טיפול אישי בבית, קהילה תומכת, מוצרי סיעוד, לחצן מצוקה ועוד שירותים שונים שיסייעו להם להתמודד עם הנכות והפגיעה בתפקוד בשגרה.

לנוחיות מקבלי גמלת הסיעוד, ביטוח לאומי הפיק אפשרות של בחירת סל שירותים בסיעוד מותאם אישית, המאפשרת לזכאים לבחור את כלל השירותים הנדרשים להם באינטרנט, לבנות לעצמם תכנית טיפול מתאימה יחד עם הגורמים המקצועיים בביטוח לאומי, להדפיסה ולשלוח אותה באינטרנט, לסניף המטפל.

קצבת נכות

נפגעי אירוע מוחי עשויים להיות זכאים לקצבת נכות כללית, או לקצבת נכות מעבודה אם האירוע המוחי התרחש עקב העבודה. הזכאות לקצבאות תקבע בהתאם לדרגת הנכות שתקבע לנפגע האירוע המוחי, ותשולם באופן חד פעמי, או כקצבה חודשית.

כיצד נקבעת נכות של נפגע אירוע מוחי?

נכות של נפגע אירוע מוחי נקבעת בהתאם להחלטת הוועדה הרפואית, הבוחנת את הנזקים שנגרמו לנפגע לאחר האירוע המוחי, ואת הקשיים בתפקוד בעקבות האירוע המוחי.

על מנת להוכיח את הנזקים שנגרמו לנפגע בעקבות האירוע המוחי, יש להגיש בקשה לקביעת נכות. לבקשה יש לצרף בדיקות רפואיות כגון בדיקות דימות מוח, בדיקת דופלקס עורקי צוואר, סיכומי אשפוז, מכתבי שחרור ממיון, תיעוד מרופאים מומחים, וכל מסמך אחר שיכול להעיד על האירוע המוחי ועל הנכות שנגרמה לנפגע בעקבות האירוע המוחי.

סיוע בדיור לנפגעי אירוע מוחי

מי שנפגע מאירוע מוחי, עשוי להיות זכאי להטבות שונות הנוגעות לדיור. כך למשל נפגע אירוע מוחי עשוי להיות זכאי להנחה בתשלומי הארנונה מטעם הרשות המקומי, ולסיוע בתשלום שכר הדירה מטעם משרד הבינוי והשיכון.

בנוסף נפגע אירוע מוחי עשוי להיות זכאי גם להתאמה של הדיור בו הוא מתגורר לצרכיו, כמו בנייה של שבילי גישה מותאמים, שיפוץ פנים הבית למען התאמתו לצרכי הנפגע, מכשירים לסיוע בניידות ועוד.

זכויות במס הכנסה לאחר אירוע מוחי

נפגעי אירוע מוחי שנגרמה להם נכות חמורה, לאחר האירוע המוחי, עשויים לקבל פטור ממס הכנסה. מי שנגרמה לו נכות של למעלה מ75% בעקבות האירוע המוחי, יהיה זכאי לפטור ממס במשיכת כספים מקופת הגמל, לרבות כספי הפיצויים, במקרה של פיטורים מהעבודה לאחר האירוע המוחי.

בנוסף נפגע אירוע מוחי שנגרמה לו נכות קבועה ומצטברת של לפחות 90% או נכות קבועה בגין ליקוי אחד של 100%, לאחר האירוע המוחי, יהיה זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה, גם במקרים בהם הנפגע אינו זכאי לקצבת נכות, בשל הכנסותיו הגבוהות.

הכירו את הזכויות של נפגעי אירוע מוחי

בשורה התחתונה, אם אתם או קרוב אליכם נפגעתם חס וחלילה מאירוע מוחי, יתכן ואתם זכאים לזכויות רפואיות רבות, בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לכם, שחשוב להכיר.

בין הזכויות להם זכאים נפגעי אירוע מוחי, עומדות זכויות סיוע בדיור, התאמת דיור, קצבת שירותים מיוחדים, גמלת סיעוד, קצבת נכות ופטור ממס הכנסה, זכויות אלה יכולות להטיב את רמת חייו של הנפגע, וכדאי להכירן על מנת למצות אותן.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות