ההרשעה בוטלה על אף החזקת קוקאין בכמות גדולה

מערכת אוביטר |

הנאשם נתפס כאשר הוא מחזיק קוקאין בכמות של 8 גרם לצד סם מסוכן מסוג MDMA במשקל של מעט פחות מגרם אחד. נוסף על כך, נמצא כי הנאשם נהג תחת השפעת סמים. בגין עבירות אלו הועמד הנאשם לדין, והמדינה עתרה להטיל עליו עונש של מאסר שניתן לריצוי בעבודות שירות – כנהוג בעבירות מסוג אלו.

אף על פי כן, עורך דין פלילי מטעמו הצליח לשכנע את בית משפט השלום בירושלים כי בעניינו של הנאשם מתקיימות נסיבות המאפשרות את יישום אחד הצעדים החריגים בתחום ההליך הפלילי – ביטול הרשעה. זאת, לאור התקיימות התנאים המצטברים שהותוו בפסיקת בית המשפט העליון שהינם סיכוי ממשי כי ההרשעה תפגע בשיקום הנאשם והיות העבירה בדרגת חומרה המאפשרת הימנעות מהרשעה.

קוקאין נחשב לסם קשה ומכאן שהחזקתו היא עבירה בדרגת חומרה גבוהה

הנאשם נתפס במהלך שנת 2020 כאשר הוא נוהג בשעת לילה מאוחרת בעיר ירושלים, בעודו מחזיק ברכבו סם מסוכן מסוג קוקאין במשקל של 8 גרם נטו, וסם מסוכן מסוג MDMA במשקל של 0.83 גרם נטו. במקביל לחיפוש בנערך ברכבו ומעצרו לצורך חקירה, נערכה לנאשם בדיקת תוצרי חילוף חומרים שממנה עלה כי הנאשם נהג תחת השפעת קוקאין וקנאביס.

בשל כך, יוחסו לנאשם עבירות של החזקת סם שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעת סמים. עבירת ההחזקה היא כללית ונוגעת לכל סוגי הסמים, אולם כאשר מדובר בקוקאין, מיוחסת חומרה מיוחדת לעבירה שכן מדובר באחד הסמים הקשים ביותר המנויים בפקודת הסמים המסוכנים. הנאשם הודה בעובדות כתב אישום מתוקן והופנה טרם דיון הטיעונים לעונש, לעריכת תסקיר שיבחן האם ראוי לבטל את הרשעתו בדין.

לקראת דיון הטיעונים לעונש, התקבלו שני תסקירים מטעם שירות המבחן. על פי תסקירים אלוף מדובר בנאשם בעל נסיבות חיים מורכבות, אשר לקח אחריות מלאה על המעשים בהם הורשע. צוין כי הנאשם הסכים להשתלב בהליך טיפולי של שירות המבחן, היטיב להגיע אליו באופן רציף ומסר לכל אורך ההליך בדיקות שתן נקיות מסם.

נמצא כי ההרשעה במקרה זה אכן יכולה לפגוע בסיכויי השיקום של הנאשם

ככלל, אדם אשר נקבע כי ביצע עבירה הוא מי שתיזקף לחובתו הרשעה אשר תירשם בגיליון ההרשעות הפליליות שלו. החריג לכלל הזה ביטול הרשעה, אותה מאפשר החוק. עם השנים התגבשה בפסיקה ההלכה לפיה ביטול הרשעה אפשרי בהתקיימות שני תנאים מצטברים. האחד הוא קיומו של נזק קונקרטי לשיקום הנאשם כתוצאה מההרשעה, והשני הוא היעדר פגיעה בשיקולי הענישה.

בתסקירו, המליץ שירות המבחן על ביטול ההרשעה של הנאשם. בא כוחו של הנאשם, נאחז בהמלצה זו במסגרת הטיעונים לעונש, ואילו התביעה עמדה באופן עיקש על עתירתה להטיל על הנאשם עבודות שירות לאור סוג הסם הקשה בו החזיק, וכי אין מקום לביטול הרשעתו של הנאשם כלל ועיקר.

התביעה ביקשה במסגרת טיעוניה לשים את הדגש על החומרה הגלומה במעשיו, הנלמדת בעיקר מהיקף העבירות וריבוי העסקאות שביצע הנאשם, ועתרה להורות על מאסר של 30 חודשים לפחות. ההגנה מצידה ביקשה לתת את המשקל להליך השיקומי יוצא הדופן של הנאשם תוך אימוץ המלצת שירות, ולהסתפק בהטלת עבודות שירות וצו מבחן בלבד.

בית המשפט, במסגרת גזר דינו, עמד על החומרה היתרה המגולמת בעבירות סחר בסמים המבוצעות באופן שיטתי, וקבע כי מתחם העונש ההולם את מעשי הנאשם נע בין 18 ל- 30 חודשי מאסר. ואולם, לאור ההליך השיקומי בו השתלב הנאשם, מצא בית המשפט כי מתקיימות הנסיבות במאפשרות חריגה ממתחם העונש ההולם באופן אשר יקל עם הנאשם ויאפשר לו להמשיך בהליך השיקום בו החל.

הליך שיקומי מיטבי מאפשר סטיה ממתחם העונש ההולם ואף ביטול הרשעה

בית המשפט מצא כי מעשיו של הנאשם אמנם מחייבים מאסר בעבודות שירות, אך לאור נתוניו החיוביים וההליך השיקומי אליו נרתם בחסות שירות המבחן, יש מקום לסטות ממתחם העונש ההולם. לצד זאת, ציין בית המשפט כי אף שקשה לעמוד על קיומו של נזק קונקרטי, מדובר בנאשם צעיר שכל החיים לפניו ועל כן יש לבוא לקראתו ולבטל את הרשעתו ולהטיל עליו 300 שעות של"צ בהתאם להמלצת שירות המבחן.

לקריאת פסק הדין המלא ראו ת"פ 64206-07-21 מדינת ישראל נ' מזרחי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות