ביקש להפחית ריביות מחוב מזונות ונדחה: "שיטת מצליח"

רשמת ההוצל"פ דחתה את בקשתו של הגבר שצבר חוב של כ-750 אלף שקל ולא שילם דמי מזונות למרות הסכם עם גרושתו. הרשמת: "ניסה לנצל את 'רוח התקופה'"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

רשמת לשכת ההוצאה לפועל בנתניה גילה גדות, הורתה על דחיית בקשתו של חייב מזונות להפחתת ריביות מחוב המזונות בסך של 276 אלף שקלים.

המדובר בתיק שנפתח בהוצאה לפועל לגביית דמי מזונות בשנת 2019 כנגד החייב בשל חוב בסך של 400 אלף שקלים לערך בגין פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה. התיק נפתח בעקבות אי עמידה בהסכמות הצדדים משנת 2015 ואשר ניתן להן תוקף של פס"ד בביהמ"ש לענייני משפחה.

סוכם, כי החייב ישלם לזוכה סך של 400 אלף שקלים בתוך 45 ימים. במהלך השנים היו הסכמות בין הצדדים בתיק, כי הזוכה תמתין עם התשלום וזאת עד שהחייב ייטול משכנתא. בתמורה לכך סוכם, כי החייב ישלם את חשבונות הבית וכך היה.

לטענת החייב, לאור ההסכמות בין הצדדים לפיהן הזוכה תמתין לתשלום החייב, היה צריך לעכב את התיק בהוצל"פ ולעצור את צבירת הריביות בתיק. בשנת 2022 בביהמ"ש לענייני משפחה, נקבע כי לסיום המחלוקות, החייב ישלם לזוכה סכום כספי בסך של 500 אלף שקלים תוך 90 ימים.

מצג שווא

בעת ההגשה גובה החוב בתיקי החייב עמד על כ-756 אלף שקלים. החייב מבקש כי עבור 2 תיקיו יעמוד גובה החוב על -480 אלף שקלים. אם יופחת החוב לסך של 480 אלף שקלים יוכל החייב לדבריו לשלם זאת בתוך 21 יום. גובה החוב כ-756 אלף שקלים, והחייב למעשה מבקש הפחתת ריביות בסך של 276 אלף שקלים.

הזוכה טענה מנגד, כי במשך שנים רבות החייב לא שילם את חובו, על אף שזו עשתה מהלכים רבים לגביית החוב ונקטה בהליכי הוצל"פ ונתנה לחייב אינספור הזדמנויות. לדבריה, החייב משקר, מטעה ואינו אומר אמת, שכן ההליכים בוטלו למשך שנה והוטלו שוב לאחר שהחייב לא שילם, וכן הטעה את הזוכה תוך שהוא מציג לזוכה מצגי שווא ולא עומד גם בהסכם שהוא ביקש. החייב מצרף הסכמה של הזוכה על הסכם משנת 2023. הזוכה אכן חתמה עליו לאחר שהחייב העביר אותה עשרה מדורי גיהינום, אלא שבהסכם כתוב כי הזוכה מסכימה לסכום אם זה ישולם עד ליום 28.9.2023.

הרשמת הבהירה בהחלטתה, כי עיינה עיון רב גם ב- "הודעה בדבר הסכם פשרה" שם נקבע כי החייב ישלם סך של 480 אלף שקל עד ליום 28.09.2023, כלומר ישלם את הסכום המוסכם בתוך כ-16 יום (מכאן בקשת החייב לשלם 480 אלף שקלים). לדבריה, החייב מעולם לא כיבד הסכם פשרה זה, על אף כי חלפה כמעט שנה מאז אותו הסכם. קרי מדובר בהפרה בוטה ו- מתמשכת, שאין לבחון אותה בכלים משפטיים "גמישים", כגון ע"פ עקרון תום הלב, "לטובת" החייב.

"שיטת מצליח"

הרשמת הוסיפה, כי השאלה היא, האם התקיימו טעמים מיוחדים להפחתת ריביות במקרה הנוכחי. לדבריה, בחינת בקשה להפחתת ריבית פיגורים, יכולה לידון, ובדווקנות ובמשורה בתיקי מזונות, רק מצב בו החייב שהה בפש"ר/חדל"פ, ובפרט מקום בו נקצבו מזונות ושולמו. או במצב של חוסר מעש קיצוני בתיק…וכי היא אינה רואה כי טעמים אלו מתגשמים בתיק זה.

"לא מצאתי טעמים מיוחדים בבקשת החייב להפחתת ריביות ו/או להפחתת חוב בתיק כך שיעמוד על 480 אלף שקלים בלבד. נהפוך הוא, נראה כי הצדדים קבעו כבר לפני כ-שנה לערך כי החייב ישלם לזוכה 480 אלף שקלים, והחייב הוא שלא מכבד את ההסכם".

"זאת ועוד, עיקרון יסוד בשיטתנו, ואף במשפט העברי, כי לא יצא [יהא] חוטא נשכר. הזוכה היא שבקשה לבטל הליכים בתיק ואין החייב יכול להיתלות על כך כי הזוכה לא פועלת בתיק, שכן ביטול ההליכים שביקשה הזוכה, משרת אותו עצמו".

הרשמת ציינה בהחלטתה, כי החייב בא בטענתו בחוסר תום לב, כשידיו אינן נקיות, שלא לאמר ב"שיטת מצליח", ב"רוח התקופה", בה חדשות לבקרים נמחלת לחייבים ריבית הפיגורים, תחת אכסניית חוק ההוצאה לפועל ובפרט בתיקי מזונות, שאין לעשות בה שימוש כב"שער במדבר".

לאור כל האמור, הורתה הרשמת על דחיית בקשת החייב להפחתת ריביות וקבעה, כי אין עילה לעיכוב הליכים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות