חולה סכיזופרן סירב לעבור הליך רפואי מציל חיים – מה קבע ביהמ"ש?

לאחר שהוגשה בקשה לחייב את החולה בניתוח משום שאינו מפנים את נחיצותו, פסק ביהמ"ש כי למרות הסיכון לחייו יש לכבד את סירובו לקטיעת רגלו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

חולה בסכיזופרניה פרנואידית, סרב לבצע ניתוח קטיעת גפה, לאחר שהוגשה בקשה לחייב אותו בניתוח, בית המשפט החליט כי למרות הסיכון לחייו יש לכבד את סירובו של חולה הסכיזופרניה לקטיעת רגלו.

במרכז המקרה עומד חולה בן 69, המתגורר בהוסטל לחולי נפש ומאובחן בסכיזופרניה כרונית. החולה סובל מזיהום חמור ברגלו השמאלית, והמרכז הישראלי לאפוטרופסות הממונה עליו ביקש לבצע ניתוח קטיעת רגל על מנת להציל את חייו. אולם, החולה, המסרב בעקביות לקבל טיפול רפואי משמעותי כלשהו, מתנגד נחרצות לניתוח.

המרכז הישראלי לאפוטרופסות, טען כי הניתוח הכרחי להצלת חייו של החולה. לטענתם, מצבו הבריאותי של החולה מחמיר והוא בסכנת חיים ממשית אם לא יבוצע הניתוח. המרכז ביקש מבית המשפט להוציא הוראה מחייבת לביצוע הניתוח למרות התנגדותו של החולה, בטענה כי מצבו הנפשי מונע ממנו להבין את הצורך והדחיפות הרפואית.

זכות החולה לאוטונומיה

מנגד, האפוטרופוס הכללי מחוז חיפה והצפון ובית החולים רמב"ם, טענו כי יש לכבד את רצונו של החולה ולא לבצע את הניתוח בניגוד לרצונו. הם הדגישו את זכותו של החולה לאוטונומיה ולכבוד אישי, וטענו כי יש להימנע מהפעלת כוח פיזי לצורך ביצוע הניתוח. הרופאים בבית החולים הביעו התנגדות נחרצת לניתוח בכפייה, והסבירו כי הדבר עלול לגרום לטראומה קשה לחולה.

השופטת לירון זרבל-קדשאי שקיבלה את עמדת בית החולים, פסקה כי אין לבצע את הניתוח בניגוד לרצונו של החולה. ובפסק הדין צוין כי "אין הליך לקטיעת רגל כהליך שנועד לטיפול תרופתי ואף כהליך לכריתת איבר פנימי, במובן זה שהגריעה משלמות גופו של האדם בולטת בחיצוניותו, לעיניו שלו ולעיני זולתו.

טיפול המתרחש בתוככי הגוף, גם אם השפעתו ניכרת, אינו זוכה בהכרח לביטוי חיצוני כה מובהק ובולט. תפיסתו של האדם כמי שאינו שלם, כמי ששלמותו נגרעה תרתי משמע, היא מידית ומוטחת באדם עם הרגע בו יפקח את עיניו לאחר הניתוח", כתבה השופטת והוסיפה: "שוכנעתי מחוות דעת הפסיכיאטר, שבנוסף להנחה המבוססת כי תוצאות הניתוח תהיינה קשות וכי לא תהיה מהן תקומה נוכח העדר שיתוף הפעולה מצד האדם, תיגרם לאדם פגיעה רגשית ונפשית משמעותית לכשילמד כי קטעו את רגלו בניגוד לרצונו".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות